Guvernul a aprobat, în 18 ianuarie, proiectul de lege privind contractarea de la Banca Europeană de Investiții (BEI) a unui împrumut în valoare de 50 de milioane de euro, pentru investiții prioritare în siguranța rutieră.
Proiectul va merge la Parlament, pentru dezbatere și adoptare, în sesiunea care va începe, în luna februarie.
Purtătorul de cuvânt al Executivului, Dan Cărbunaru, a declarat, la briefingul de presă: „Vor fi realizate în 89 de locații pasaje sub- sau supraterane, sensuri giratorii și alte locații cu măsuri de canalizare, semnalizare, costul total al proiectului fiind de aproximativ 100 de milioane de euro, sumă la care se adaugă și TVA. Implementarea acestui contract va fi asigurată de Ministerul Transportului și Infrastructurii, prin intermediul CNAIR.”
În expunerea de motive ce însoțește proiectul de lege se arată următoarele:
„În intervalul 2010-2020 România a înregistrat o reducere cu 21,6% a numărului persoanelor decedate în accidente rutiere, puțin sub media europeană (23,7%), care însă situează România în treimea cea mai puțin performantă dintre țările UE. În anul 2019, s-au înregistrat în România 96 de decese rutiere la un milion de locuitori (…), mai mare în comparație cu țările vecine și semnificativ mai mare față de media UE (51 decese la un milion de locuitori). Deși numărul accidentelor și deceselor cu vătămări corporale a scăzut, pe o perioadă de 15 ani, pentru a atinge niveluri similare de performanță în materie de siguranță rutieră ca în celelalte țări ale UE și pentru a obține un sistem rutier mai sigur sunt necesare, în continuare, o serie de măsuri.
O listă cu potențialele investiții în siguranță rutieră, având o valoare totală estimată de 677 de milioane euro, a fost pregătită de CNAIR, în 2019, și a fost prezentată BEI. Pe baza rezultatelor analizelor cost beneficiu și analizelor multicriteriale, au fost identificate 103 locații cu cel mai înalt clasament; costurile de investiție pentru acestea au însumat aprox. 100 milioane euro (fără TVA). Domeniul de aplicare, precum și cerințele tehnice respective, calendarul și costurile au fost discutate în detaliu cu părțile interesate ale proiectului.
Domeniul final (RSIP Faza 1) aprobat de CNAIR este format din investiții în 89 de locații cu costuri totale de investiție estimate la 100,02 milioane euro la prețurile din 2020, fără TVA.
Proiectul ce face obiectul acestui împrumut constă în investiții în:
• 6 locații potrivite pentru pasaje supra/subterane, având o valoare totală a investiției de 75 milioane euro, fără TVA;
• 40 de locații în care se recomandă construirea de sensuri giratorii, având o valoare totală a investiției de 18,2 milioane euro, fără TVA;
• 43 de locații în care se recomandă măsuri de canalizare/semnalizare, având o valoare totală a investiției de 6,82 milioane euro, fără TVA.
Planul de acțiuni al proiectului se încadrează în direcțiile de creștere a siguranței
infrastructurii rutiere, stabilite la elaborarea strategiei, a planului de acțiuni și a
problemelor majore identificate de studiul efectuat la elaborarea Master Planului General
de Transport al României. Măsurile propuse vizează realizarea unei infrastructuri care să
corespundă nevoilor de mobilitate și nevoilor de dezvoltare economică, prin creșterea
capacității de transport.
Se estimează că Proiectul se va finaliza în 2027, data finală de disponibilizare a
împrumutului fiind de până la 60 de luni, de la data semnării Contractului de finanțare.
(…) Împrumutul poate fi tras în maxim 5 tranșe, valoarea minimă a unei tranșe fiind de 10 milioane euro”.