În cadrul proiectului de îmbunătăţile a traficului la nivelul drumurilor cu cale ferată, în valoare de 34 milioane lei, au fost modernizate 88 de treceri din totalul de 246 prevăzute în contract, pentru care s-a obținut finanțare europeană.
Cristian Andrei, Director al Direcţiei de Siguranţă Circulaţiei şi Monitorizare Trafic – CNAIR, a declarat în 23 martie, la cea de-a XV-a ediţie a Conferinţelor Club Feroviar – Conferinţa de Infrastructură:
„Acum trei ani, având girul Comisiei Europene, am pornit un program denumit “Măsuri de îmbunătăţire a siguranţei traficului prin amenajarea trecerilor la nivel a drumurilor cu calea ferată”. Pentru acest proiect am obţinut finanţare europeană în cadrul Programului Operaţional de Infrastructură Mare 2014-2020. Valoarea lui este de aproximativ 34 milioane lei, fără TVA, contribuţia Comisiei Europene este de 85%. Componenta Guvernului României, de aproximativ 15%, plus contravaloarea TVA. La ora actuală, din cele 246 de treceri am realizat 88 de treceri. Sunt implementate pe teren în diverse regionale. Şi noi avem probleme pentru că, pentru a putea aşterne acele covoare antiderapante, în multe locaţii a fost nevoie să refacem covorul asfaltic pentru că este destul de scump şi nu avea sens să îl punem pe o suprafaţă degradată. Proiectul este întârziat un pic. Anul acesta trebuia să terminăm proiectul. Mai avem 158 de treceri la nivel a drumurilor cu calea ferată. (…) Am dori să refacem un pic această situaţie cu cele 246 de treceri la nivel, întrucât s-a constatat că unele linii de cale ferată nu mai sunt folosite. Se pare că nu vom ajunge la acest număr. Noi am făcut o estimare, iar după aspectul căii ferate se pare că ajungem în jur la 180-190, restul se pare că sunt doar de perspectivă”.
Proiectul prevede amplasarea de stâlpi de iluminat cu panouri fotovoltaice, separatoare de trafic cu elemente reflectorizante, benzi rezonatoare din marcaj rutier şi covor antiderapant de tip roşu, console pentru panouri rutiere, stâlpii pe care se amplasează indicatoarele rutiere şi indicatoarele specifice standardelor rutiere.
„Am încercat şi am reuşit să nu ieşim din reglementarea de standarde specifice siguranţei rutiere pentru drumuri şi pentru cale ferată pentru că este o zonă foarte riscantă”, a precizat Cristian Andrei.
Reprezentantul CNAIR susţine că “zona de impact a proiectului este reprezentată de reţeaua de drumuri naţionale care este principalul mod de transport în România”, în condiţiile în care aproximativ 60% din traficul naţional de mărfuri şi pasageri se desfăşoară pe reţeaua de drumuri naţionale şi autostrăzi.
“La autostradă nu avem aceste probleme de intersecţii cu calea ferată intrucât traseele de autostrăzi toate sunt denivelate în zona căilor ferate. (…) Obiectivele au fost reducerea numărului victimelor decedate sau rănite grav din accidentele produse la nivel cu Calea ferată. Iluminarea sectoarelor de drumuri naţionale la trecerile la nivel cu calea ferată, îmbunătăţirea semnalizării rutiere verticale şi orizontale a trecerilor la nivel prin refacerea marcajelor rutiere si completarea semnalizării verticale, diminuarea posibilităţilor de respectare a regulilor de circulaţie impuse de către călătorii indisciplinaţi prin implementarea unor măsuri tehnice ce interzic conducătorilor auto să efectueze manevra neregulamentară de depăşire”, a mai spus Directorul Direcţiei de Siguranţă Circulaţiei şi Monitorizare Trafic – CNAIR.