Numărul persoanelor care și-au pierdut viața pe drumurile din Uniunea Europeană (UE), în anul 2019, este mai mic decât cel din anii precedenți, potrivit cifrelor preliminare publicate, în 11 iunie, de Comisia Europeană. Se estimează că 22 800 de persoane au murit într-un accident rutier anul trecut, cu aproximativ 7 000 de decese mai puțin decât în 2010, adică o scădere de 23%.
În comparație cu 2018, numărul a scăzut cu 2 %. Cu o medie de 51 de decese cauzate de accidente rutiere la 1 milion de locuitori, Europa rămâne, de departe, cea mai sigură regiune din lume în materie de siguranță rutieră.
Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat: Nici decese, nici vătămări grave pe drumurile europene până în 2050. Acesta este obiectivul nostru. Ne-am propus să reducem cu 50 % numărul de decese și cu 50 % numărul de vătămări grave până în 2030 și știm că obiectivul nostru poate fi atins. UE a înregistrat în trecut o scădere substanțială a accidentelor rutiere mortale, însă cifrele au stagnat în ultimul timp. În plus, disparitățile dintre țări rămân enorme. Numai printr-o combinație de măsuri legislative, finanțare adecvată, standarde pentru vehicule și infrastructură, digitalizare și schimb de bune practici ne vom putea atinge obiectivul.”
Tendința de fond rămâne descendentă. Opt state membre au înregistrat o scădere record a numărului de accidente mortale în 2019: Croația, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Letonia, Luxemburg și Suedia. Cu toate acestea, progresele au încetinit în majoritatea țărilor. Prin urmare, obiectivul UE de a reduce la jumătate numărul deceselor cauzate de accidente rutiere între 2010 și sfârșitul anului 2020 nu va fi atins. Deși este probabil ca numărul accidentelor rutiere mortale să scadă semnificativ în 2020, ca urmare a măsurilor luate în scopul combaterii pandemiei de coronavirus, această scădere nu va fi suficientă pentru atingerea obiectivului.
Deși performanțele statelor membre în materie de siguranță rutieră converg, numărul de decese cauzate de accidente rutiere din țara cu rezultatele cele mai slabe rămâne de patru ori mai mare decât cel din țara cu rezultatele cele mai bune. În 2019, cele mai sigure drumuri au fost cele din Suedia (22 de decese / milion de locuitori) și din Irlanda (29/milion), în timp ce România (96/milion), Bulgaria (89/milion) și Polonia (77/milion) au raportat cele mai ridicate rate ale mortalității. Media UE a fost de 51 de decese la un milion de locuitori.
Unele țări au realizat progrese enorme: Grecia, Spania, Portugalia, Irlanda, cele trei țări baltice (Letonia, Lituania, Estonia) și Croația au înregistrat reduceri peste medie (între 30 % și 40 %) ale numărului de accidente rutiere mortale.
Context
Pentru următorul deceniu, UE a stabilit în cadrul său pentru politica de siguranță rutieră 2021-2030 un nou obiectiv de reducere cu 50 % atât a numărului de decese, cât și, pentru prima dată, a numărului de vătămări grave până în 2030. Declarația de la Stockholm, din februarie 2020, deschide calea către un nou angajament politic global pentru următorul deceniu.
Se estimează că, pentru fiecare persoană decedată, alte cinci persoane suferă vătămări grave, cu sechele pentru tot restul vieții (aproximativ 120 000 de persoane în 2019). Costul extern al accidentelor rutiere a fost estimat la aproximativ 280 de miliarde EUR, adică aproximativ 2 % din PIB-ul UE.
Planul de acțiune strategic privind siguranța rutieră al Comisiei și cadrul UE pentru politica de siguranță rutieră 2021-2030 au stabilit, de asemenea, planuri ambițioase în materie de siguranță rutieră în vederea atingerii obiectivului de zero decese cauzate de accidente rutiere până în 2050 („Viziunea zero”).
Pentru a realiza „Viziunea zero”, Comisia implementează în prezent în UE Sistemul sigur. Acest Sistem sigur prevede vehicule mai sigure, o infrastructură mai sigură, o mai bună utilizare a echipamentelor de protecție, viteze mai reduse și o mai bună îngrijire post-coliziune. În plus, UE va depune eforturi în scopul asigurării unei mai bune aplicări transfrontaliere a sancțiunilor pentru infracțiuni rutiere, al digitalizării permiselor de conducere și al dezvoltării unor noi modalități de a ajuta statele membre cu rezultate relativ slabe în materie de siguranță rutieră.