Acciza suplimentară de 7 eurocenți pe litru la benzină și motorină va dispărea de la 1 ianuarie 2017, potrivit Codului fiscal, pe care Guvernul Cioloș a refuzat să-l modifice la solicitarea lui Liviu Dragnea, în sensul amânării cu un an a acestei prevederi.
În programul de guvernare al PSD este prevăzută menținerea supraaccizei până la 1 ianuarie 2018.
La fel, eliminarea taxei pe stâlp, plafonarea CASS și scăderea de la 20% la 19% a taxei pe valoarea adăugată (TVA) erau în plan să fie amânate cu un an. Însă acum acest lucru nu mai este posibil, decât dacă Guvernul Grindeanu va aproba prin Ordonanță de Urgență revenirea, începând din februarie, a acestor biruri introduse în anul 2014 – taxa pe stâlp și supraacciza -, precum și amânarea scăderii TVA și a plafonării CASS.
Reprezentații principalelor companii petroliere din piață susțin că benzina și motorina se vor ieftini de la 1 ianuarie cu 50 de bani pe litru, în medie, după scăderea TVA și eliminarea accizei suplimentare.
Însă veștile pentru șoferi nu sunt prea bune pentru perioada următoare. Reducerile de taxe ar putea fi parțial anulate de efectul creșterii barilului de petrol, care duce, la rândul său, la majorarea cotațiilor produselor petroliere. Cotația țițeiului de tip Brent, de referință pe piața europeană, a depășit zilele acestea 56 de dolari pe baril, cel mai înalt nivel din 2016.
Tot în defavoarea șoferilor este cursul de schimb leu/dolar, deoarece cotația produselor petroliere este exprimată în moneda americană, care a crescut puternic în ultimele luni, ajungând la cel mai mare nivel din ultimii 3 ani. Astfel că un litru de benzină sau motorină va costa mai mult în lei.
Pe piața românească a carburanților, lider este compania OMV Petrom, urmată de Rompetrol, Lukoil și MOL.