Astfel, 80% dintre firmele respondente, provenind din arealul economic de limbă germană DACH (Germania, Austria, Elveția), își propun să aibă un rating ESG („Environmental, Social, and Governance” – criterii non-financiare care măsoară comportamentul sustenabil și etic al companiilor față de toți stakeholderii și mediu) până în 2025. Comparativ, numai 30% dintre companiile românești și-au asumat un target clar de reducere a emisiilor de CO2, potrivit altui studiu Horváth din acest an, „CxO 2022”.
Dintre companiile care și-au stabilit obiective de sustenabilitate, peste 70% vor să atingă „neutralitatea carbonică” până la finele actualului deceniu. Pentru îndeplinirea acestor obiective, studiul Horváth a identificat patru categorii de „acțiuni decisive”: (1) acțiunea rapidă (pentru a deveni companii „neutre” în privința amprentei carbonice în 2030, principale măsuri trebuie luate de pe acum); (2) concentrarea pe cererile consumatorilor (care cer transparență și schimbări reale); (3) adoptarea unor noi modalități de generare a veniturilor; și (4) transformarea lanțurilor de aprovizionare (produse, logistică și operațiuni). Companiile care acționează în aceste patru direcții vor obține avantaje competitive și beneficii economice reale.
Participanții la studiu văd un potențial de creștere a business-ului și profitabilității de pe urma demersurilor pe care le întreprind privind sustenabilitatea: 50% dintre ei văd potențiale surse de venit în piețele deja existente, care le-ar aduce venituri suplimentare de cel puțin 11%, în timp ce 60% se așteaptă să deschidă noi piețe sau segmente de piață cu un portofoliu de produse sustenabile, care să conducă la potențiale venituri suplimentare (de circa 23%). În plus, 40% dintre respondenți se așteaptă să obțină reduceri de costuri din eforturile de a deveni mai sustenabili.
Kurt Weber, managing director, Horváth România: „O concluzie îmbucurătoare a studiului nostru este aceea că sustenabilitatea nu mai este doar un concept, discutat la nivel înalt, în board-urile companiilor, ci un fenomen care capătă substanță, pe măsură ce presiunile consumatorilor s-au intensificat. Oamenii și firmele vor să fie clienți ai unor companii sustenabile, iar această dorință a devenit motorul schimbărilor, deși nu sunt de ignorat nici unele efecte secundare fericite: angajându-se pe calea de a deveni sustenabile, business-urile obțin și noi piețe, noi surse de venit, respectiv reduceri de costuri. Nu în ultimul rând, studiul a arătat că un angajator sustenabil are mai mari șanse de a atrage și menține talente în echipa sa”.
În ceea ce privește principalele consecințe negative pe care companiile le întrevăd dacă nu ar reuși să își atingă obiectivele legate de sustenabilitate, acestea sunt: (1) pierderea clienților; (2) pierderea celor mai buni angajați; și (3) creșterea costurilor. Alte motive de îngrijorare ar fi o imagine proastă, scăderea vânzărilor, un impact nefavorabil asupra relației cu investitorii și pierderea unor contracte.
La cercetarea Horváth au participat companii din industrii precum inginerie mecanică (26%), automatizare și tehnologie (20%), inginerie electrică și tehnologia energiei (11%) și altele (43%), între care: construcții, electronice de consum, metalurgie, hârtie și bunuri de lux.
Despre Horváth
Horváth este una dintre cele mai importante companii internaționale, independente, de consultanță în management, prezentă și pe piața din România, începând cu 2005. Compania a fost înființată în Stuttgart, în 1981, de Prof. Dr. Péter Horváth, unul dintre pionierii Controlling-ului în Germania și are peste 1.000 de angajați. Horváth are birouri în Germania (Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München și Stuttgart), Austria, România, Elveția, Ungaria, Arabia Saudită și Emiratele Arabe, dar consultanții companiei stau la dispoziția clienților la nivel global. Horváth este membră a Cordence Worldwide, cea mai importantă alianță activă la nivel mondial, formată din companii de consultanță în management de prestigiu, cu aproape 70 de birouri în 24 de țări, situate pe trei continente.