Prin modelul Actros 3, Mercedes-Benz realizeaza un nou pas important prin care tehnologia ajuta la obtinerea unor costuri reduse de exploatare.
Adevenit deja o traditie pentru Mercedes-Benz organizarea cursurilor de pregatire a soferilor, astfel incat acestia sa poata obtine cele mai bune rezultate in exploatarea camioanelor realizate de catre producatorul german.
Anul acesta, partea practica a pregatirii a fost asigurata de doua camioane modelul Actros 3, iar demonstratiile sunt elocvente. Tehnologia de ultima generatie si, in special, noul sistem de schimbare automata a treptelor de viteze asigura obtinerea unui consum scazut de carburant, chiar daca autovehiculul este condus de catre soferi cu o experienta redusa.
Filozofia Mercedes-Benz
Peste 60% dintre costurile oricarei companii de transport sunt reprezentate de catre salarii si carburant. Practic, eficienta tandemului sofer-camion este determinanta in activitatea de transport, iar Mercedes-Benz priveste cu mare atentie aceasta legatura. Este vorba despre o intreaga filozofie avand ca element central cresterea eficientei. In primul rand, este nevoie de un camion cu un consum cat mai redus de carburant, iar Mercedes-Benz a demonstrat ca sta foarte bine la acest capitol – noul sistem Power Shift asigura schimbarea optima a treptelor de viteza, impactul pozitiv asupra consumului de carburant fiind semnificativ. De asemenea, autovehiculul trebuie sa stea cat mai putin in service si sa nu uitam de siguranta. Prin intervale lungi de service si sisteme de si guranta ce reduc mult riscul de accident (printre acestea amintim Active Brake Assist si asistenta la pastrarea benzii), camioanele au timpi scurti de imobilizare – element important in cresterea profitului. In ciuda tehnologiei tot mai avansate, soferul ramane actorul principal. La prima vedere, munca a devenit mai usoara, sistemele existente pe camioane ajuta din plin, cabinele sunt mai confortabile, dar, in acelasi timp, presiunea este tot mai mare. Nu mai e loc pentru greseli, iar continua imbunatatire a performantelor a devenit o necesitate. In plus, managerii sau patronii trebuie sa aiba posibilitatea de a monitoriza permanent fiecare camion si activitatea fiecarui sofer in parte.
Pentru acest lucru, constructorul german ofera FleetBoard, un sistem complex de management al flotei. Sfaturi utile Expertii Mercedes-Benz au acordat soferilor o serie de recomandari pentru un sofat sigur si economic. De cate ori este posibil, este recomandabila utilizarea franei de motor si a retarderului, pastrandu-se astfel intacta eficienta sistemului de franare pentru cazuri de urgenta. Sistemul auxiliar de franare (frana de motor si retarder) actioneaza mai puternic la o turatie mai ridicata a motorului (pana la 2.300 rpm).
In conditii nefavorabile de drum, se recomanda doar utilizarea franei de serviciu, avand in vedere ca frana auxiliara actioneaza numai asupra puntii motoare, iar cea de serviciu asupra tuturor puntilor, beneficiind, totodata, si de sistemul ABS. Pentru a obtine un consum cat mai redus de carburant, se recomanda ridicarea piciorului de pe pedala de acceleratie imediat ce situatia din trafic face probabila necesitatea incetinirii. De asemenea, se recomanda evitarea opririlor ce nu sunt necesare. La un camion de 40 de tone, pentru a creste viteza de la 0 la 50 km/h se consuma 0,35 l motorina. Sunt numeroase situatii in care puterea necesara deplasarii poate fi obtinuta la o turatie scazuta (pentru a merge cu 60 km/h, un camion de 40 t are nevoie pe drum drept de 70 kW, putere ce poate fi obtinuta la 900 rpm).
La incarcatura maxima, motoarele ce echipeaza Actros ofera cele mai bune conditii de putere si consum intre 1.100 si 1.500 rpm. Acestea sunt doar o parte dintre numeroasele recomandari oferite in cadrul cursului organizat de catre Mercedes-Benz, insa o aplicare corecta a acestora nu se poate face decat de catre soferi aflati intr-o stare cat mai buna pentru a conduce. Astfel, se recomanda ca acestia sa nu neglijeze mesele, care ar trebui sa fie cat mai dese si cu o alimentatie sanatoasa si, de asemenea, exercitiile fizice in pauze.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro