Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a declarat, în 11 aprilie, la Conferinţa privind Viitorul Europei, că proiectele privind mobilitatea viitorului în Uniunea Europeană au trei cuvinte-cheie: sustenabilitate, performanţă şi rezilienţă.
„Sustenabilitate pentru că Uniunea Europeană este în prezent în faţa acestei provocări a schimbărilor climatice şi a problemelor legate în general de mediu. Se cere să se găsească metode prin care să reducem emisiile de CO2 la nivel european şi, dacă vorbim numai de transporturi, acestea trebuie reduse cu 90% până în 2050. Este enorm şi vă amintesc că nu vorbim numai de maşini, care sunt vizibile în viaţa noastră de zi cu zi, dar sunt şi alte moduri de transport foarte poluante. Dacă e să ne gândim numai la transportul maritim global în lume, sunt foarte multe emisii în maritim, foarte multe în transportul rutier, dar şi în aviaţie, chiar şi în calea ferată, deşi pare unul dintre cele mai sustenabile mijloace de transport. Asta face ca noi să propunem politici, regulamente la nivel european, pentru a face o tranziţie către această nouă formă de mobilitate care să fie mai sustenabilă. Asta înseamnă mai multă cale ferată”, a explicat Adina Vălean.
Comisarul european responsabil pentru transporturi efectuează o vizită la Bucureşti, luni şi marţi. Vizita a început cu participarea, alături de premierul Nicolae Ciucă, la Conferinţa privind Viitorul Europei (CoFE), eveniment organizat de Reprezentanţa Comisiei Europene în România.
Agenda vizitei cuprinde o întâlnire cu ONG-uri, voluntari şi reprezentanţi ai CFR, în Gara de Nord, întâlniri cu prim-ministrul României, Nicolae Ciucă, vice-premierul Sorin Grindeanu. Pe 12 aprilie, comisarul european va participa la o video-conferinţă trilaterală cu miniştrii transporturilor din România, Ucraina şi Moldova.
Adina Vălean a reamintit că anul trecut a fost „Anul european al căilor ferate” şi a subliniat că foarte mulţi dintre cetăţenii români care s-au implicat au pus în cuvântul cheie în viitorul Europei conectivitatea pe calea ferată, mai multe călătorii cu trenul, mai multă libertate de mişcare, de a trece graniţele într-un timp scurt cu costuri mici, “deci mai multă cale ferată”.
„Aceasta şi pentru autorităţile din România, dar şi în centrul preocupărilor noastre de transport la nivel european este un element cheie”, a punctat comisarul european.
Adina Vălean a menţionat că anul acesta este „Anul european al tineretului”, iar printre proiectele CE începute deja se află legătura între trenuri şi tineri: „Proiecte pe care le-am făcut şi la Bruxelles şi sper să le aducem şi în România privind tinerii şi calea ferată. Reprezintă un moment de dezbatere în societate, un moment bun, pentru că România are acum acces la foarte multe fonduri europene, foarte multe instrumente financiare şi decizia autorităţilor din România, decizia Guvernului a fost ca o foarte bună parte din aceste fonduri să meargă către infrastructura de transport, în primul rând feroviar şi rutier. (…) Sperăm ca într-un viitor cât mai scurt infrastructura din România să facă un salt calitativ important”.