În Monitorul Oficial nr. 763, din 20 august 2020, a fost publicată Ordonanța de Urgență (OUG) nr. 139, adoptată de Guvernul Orban, în ziua anterioară, privind acordarea de ajutoare de stat pentru Blue Air și TAROM, în valoare de peste 600 de milioane de lei.
Prin acest act normativ, Ministerul Finanțelor a fost autorizat să emită, la solicitarea celor două companii aviatice, două garanții de stat, pentru contractarea de către fiecare beneficiar a câte unui împrumut, pe o perioadă de șase ani, cu titlul de împrumut de stat.
Statul român garantează 100% împrumuturi de peste 600 de milioane de lei, precum și dobânzile și comisioanele aferente.
Astfel, TAROM, companie cu capital românesc de stat va primi un împrumut în limita sumei de 312.744. 200 de lei, iar Blue Air, companie cu capital privat românesc, un împrumut în limita sumei de 300. 775. 000 de lei.
Cele două ajutoare sunt menite să acopere cheltuielile de exploatare și de capital, necesare susținerii activității celor două companii, până la finalul acestui an.
Sumele nu vor depăși valoarea pierderilor suferite în pandemie și cauzate de aceasta. Ministerul Finanțelor este instituția care va furniza ajutoarele de stat, iar Ministerul Transporturilor va fi administratorul acestora.
TAROM a înregistrat, în martie 2020, aproximativ 93.000 de pasageri, cu 57% mai puțini față de câți fuseseră bugetați.
Pe 16 martie, în urma decretării stării de urgență, pe fondul pandemiei de coronavirus, traficul de persoane pe cursele regulate a fost suspendat. Cursele au fost reluate abia începând cu luna iulie, doar pe anumite rute transportul de persoane.
La rândul său, Blue Air a înregistrat în martie o scădere cu 60% a numărului de pasageri efectiv bugetați, față de cei transportați, în condițiile în care zborurile au fost suspendate odată cu începerea de 21 martie, iar în aprilie și luna mai suspendate în totalitate.
Blue Air a operat doar zboruri charter și la cerere, iar veniturile obținute abia au acoperit costurile respectivelor curse.
În Nota de fundamentare care a stat la baza emiterii OUG 139/2020 se arată că, fără ajutorul de stat, ambele companii riscă să ajungă în incapacitate de plată și, ulterior, în faliment.
TAROM și Blue Air trebuie se prezinte până pe 31 aprilie 2021 o analiză economico-financiară, realizată de către un auditor independent, care să arate pagubele reale suferite în perioada 1 martie – 31 decembrie 2020.
TAROM și Blue Air, singurii transportatori aviatici ce operează servicii aeriene regulate, acoperă aproape o treime din piața de transport aerian din România.