Alcoolul și drogurile, principala cauză de deces pe autostrăzile franceze

Alcoolul și drogurile reprezintă principala cauză a accidentelor soldate cu morți pe autostrăzile franceze, arată un raport recent al Asociației Societăților de Autostrăzi din Franța (ASFA).

Jandarmeria Națională a contribuit cu date și analize pentru acest raport. Foto: GENDARMERIE.FR

Numărul persoanelor decedate pe autostrăzi a crescut, în 2022, mai arată raportul, citat de ROADPOL în cel mai recent Buletin informativ.

188 de persoane și-au pierdut viața, în 2022, pe autostrăzile franceze, față de 131, în 2021. Deși rețeaua de autostrăzi rămâne cea mai sigură din Franța, aceasta se confruntă cu o creștere fără precedent a numărului de decese. Bilanțul anului 2022 dezvăluit de cotidianul Le Figaro arată o creștere de 43% față de 2021. Mortalitatea de pe autostrăzi este legată în mare parte de trei factori: alcoolul, stupefiantele și medicamentele. În 23% din cazuri, aceste substanțe au fost principalele cauze ale acestor tragedii. „Foarte clar, aceste rezultate dezvăluie o tendință îngrijorătoare: creșterea gradului de asumare a riscurilor de către șoferi. Asistăm la un comportament periculos și aproape voluntarist al unei părți a participanților la trafic”, a declarat Christophe Boutin, delegat general al ASFA.

Obiective

Mult timp subestimate printre cauzele accidentelor rutiere, drogurile și alcoolul sunt acum identificate în mod clar ca obiective de combătut. Recent, Comitetul interministerial pentru siguranță rutieră (CISR) a decis să înăsprească sancțiunile pentru conducerea sub influența drogurilor sau a alcoolului. Ca și pe restul rețelei rutiere, șoferii tineri sunt reprezentați în coliziunile mortale pe autostradă legate de substanțe. În unul din două accidente, autorul are sub 35 de ani. „60% din aceste accidente au loc noaptea și 42% în weekend”, arată raportul. „În plus, la unul din doi șoferi sub influența alcoolului se constată că are o concentrație de alcool în sânge mai mare sau egală cu 1,2 g/l de sânge, în timp ce limita legală este de 0,5 g/l de sânge”, se arată în raportul întocmit de ASFA cu ajutorul Jandarmeriei Naționale și al Poliției Naționale din Franța. „Agenții rutieri jurați sunt autorizați să examineze procesele-verbale întocmite de poliție și jandarmi, realizate cu ocazia acestor accidente mortale, pentru a identifica cauzele și a le analiza”, explică Boutin.

Oboseala

Oboseala a fost mult timp principala cauză a accidentelor mortale, iar în prezent este a doua cea mai frecventă cauză, reprezentând 18% din accidentele mortale. ‘Numai fereastra de 5 ore/8 ore reprezintă 23% din accidente”, a adăugat reprezentantul ASFA. „Acest moment riscant al zilei este explicat. „Fie șoferii s-au trezit mai devreme decât de obicei și erau somnoroși, fie au condus toată noaptea și au fost cuprinși de oboseală”, a spus delegatul general.

Exces de viteză

În ceea ce privește “viteza excesivă”, care a fost constantă în ultimii cinci ani, aceasta este responsabilă pentru 16% din accidentele mortale, cel mai adesea provocate pe timp de noapte. Din nou, șoferii cu vârsta sub 35 de ani sunt suprareprezentați. Aceștia reprezintă jumătate dintre vitezomanii care au provocat coliziuni mortale. La egalitate cu nerespectarea limitelor de viteză, factorul de distragere a atenției legat de utilizarea (telefonului mobil, GPS etc.) apare în 16% din accidentele mortale. Această lipsă de atenție atinge cote maxime în timpul navetei. „Cunoscând traseul, șoferii profită pentru a citi sau a trimite e-mailuri. Drumul devine continuitatea biroului lor“, reclamă Christophe Boutin.

Pietonii

În timpul acestei evaluări, o atenție deosebită a fost acordată pietonilor, care sunt prezenți în 17% din accidentele mortale. O cifră constantă, din 2018. În 65% din cazuri, tragediile au loc atunci când persoana părăsește un vehicul avariat sau accidentat. În 22% dintre situații, acestea au loc în cazul pietonilor care își asumă să traverseze autostrada.

Nu în ultimul rând, ASFA raportează că 2022 a fost un an negru pentru personalul care lucrează în rețeaua de autostrăzi. Patru persoane au fost ucise în trafic. Printre acestea, doi agenți ai companiilor de autostrăzi, un jandarm și un angajat al unei firme depanatoare. Anul 2022 s-a soldat cu 169 de accidente în care 16 angajați au fost răniți, dintre care 12 au fost loviți de un vehicul pe șosea. Conștient de riscurile pe care le implică, Guvernul a indicat, la ultima ședință a consiliului de administrație al CISR, că ia în considerare introducerea unui nou tip de dispozitiv: un radar acustic care să avertizeze conducătorii auto atunci când se apropie de persoanele care lucrează pe șosea.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.