Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) reclamă existența unui “haos pe străzi, din cauza politicienilor incompetenți”.
Iată precizările COTAR, în comunicatul remis redacției:
“COTAR semnalează o situație inadmisibilă: prima altercație între șoferii UBER și taximetriști a avut loc în seara de 18 ianuarie în București, “ca urmare a vidului legislativ creat de politicienii incompetenți și corupți.
Trei șoferi ai firmei UBER au bătut un taximetrist, în fața unui club din București. Taximetristul a cerut ajutorul colegilor, care au ajuns la locul faptei să-l salveze pe cel atacat și au sunat la seviciul unic de urgență 112. Șoferii UBER au fugit până la sosirea polițiștilor și a ambulanței SMURD.
„Am ajuns la bătăi de stradă și la anarhie, din cauza intereselor politicienilor are au blocat în ultimii ani modificarea Legii Taximetriei. Asistăm la începutul haosului în România, ca urmare a incompetenței politicienilor din ultimii ani. Se știe cine conduce firma UBER în România, se știe că se face lobby, fără a exista o lege în acest sens în România, dar niciun politician nu dorește să modifice legea, astfel încât să lase autoritățile să oprească pirateria. Ordonanța de urgență promisă de ultimii trei miniștri ai Transporturilor nu s-a mai dat, iar pentru noi este foarte clar că nu există voință politică în acest sens. În campania electorală din 2016 am constatat că absolut toți liderii politici au preluat această temă, de interes la momentul respectiv, apoi au abandonat subiectul. Deputații USR au promis că vor depune un proiect de lege, dar nu au mai spus nimic despre această inițiativă, în ultimele trei luni”, explică Vasile Ștefănescu, președinte C.O.T.A.R.
Deputații USR și-au luat angajamentul, la începutul lunii octombrie 2017, că în 30 de zile vor veni cu un nou proiect lagislativ pentru Transporturi, dar nici până în ziua de astăzi nu au depus acel proiect pe care și l-au asumat public, în Comisia pentru Transporturi din Camera Deputaților. Transporturile au rămas reglementate printr-o ordonanță din anul 2011, iar noi înțelegem din această luptă a declarațiilor, urmată de lipsa totală de acțiune, că parlamentarii au interesul să nu se modifice legislația Transporturilor, tocmai pentru a se păstra afacerile nelegale care funcționează de mai mulți ani, fără ca aceste afaceri să fie măcar deranjate de controale sau sancțiuni. Aceste fapte sunt posibile tocmai pentru că legislația a lăsat mai multe posibilități de interpretare în favoarea celor care nu vor să respecte legea.
De asemenea, considerăm corectă decizia PMB de a exclude taximetriștii neautorizați și nelicențiați, precum și dispeceratele neautorizate. Nu înțelegem de ce mass-media a preluat declarații și explicații neconforme cu adevărul, exact de la persoanele care au interesul să susțină afacerile desfășurate în ilegalitate.
Aplicațiile se vor putea folosi în continuare, dar oricine va dori să facă această formă de business va trebui să respecte legea, adică să se autorizeze ca oricare alt dispecerat și, pe cale de consecință, să respecte legislatia din Romănia. Dispecerizarea este prevăzută în lege. S-a scris faptul că Primarul General al Capitalei a propus o nouă modificare prin care serviciile de dispecerat să devină obligatorii pentru toate taxiurile transportatorilor autorizați de Autoritatea de Autorizare a Primăriei Municipiului București, prevedere care afectează toate aplicatiile gen Uber, care nu sunt dispecerate. Față de această afirmație, dorim să facem trimitere atât la Hotărârea nr. 178/2005 a CGMB, care a fost modificată, cât și la Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere – acte normative care prevedeau deja obligația transportatorilor taxi de a fi arondați unui dispecerat autorizat. Ca atare, și până la modificarea intervenită urmare a deciziei CGMB, transportatorii autorizați, pentru a putea deține o autorizație de transport persoane în regim de taxi trebuiau să fie arondați unui dispecerat autorizat, nefiind permisă utilizarea aplicațiilor de tip Clever Taxi, Star Taxi, Uber , Taxify si Bla Bla Car ,acestea fiind în afara legii.
C.O.T.A.R. cere măsuri de urgență și va continua protestele, în perioada următoare, pentru eliminarea din lege a sintagmei „în mod repetat”, cea care din 2015 face imposibilă intervenția organelor competente pentru amendarea și eliminarea de pe piață a celor care fac piraterie în transporturile rutiere de persoane, pentru respectarea hotărârii Curții Europene de Justiție, hotărâre care spune foarte clar că aceste aplicații gen UBER sunt de fapt firme de transport, intermediază comanda dintre un potențial client și… „șofer” sau taximetrist”.