România nu va putea participa la târgurile internaţionale din trimestrul întâi (T1) al anului viitor, avertizează Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT).
Potrivit unui comunicat transmis redacției, sunt afectați direct peste 40 de operatori din turism, care s-au pregătit deja pentru aceste evenimente, investind în bilete de avion, cazări și organizarea întâlnirilor bilaterale. „Renunțarea de ultim moment pune în pericol atât reputația României pe piețele internaționale, cât și competitivitatea turismului nostru”, acuză ANAT.
Alături de patronatele din turism, ANAT precizează că „neparticiparea României la târgurile internaționale de turism din primele luni ale anului 2025 este cauzată de imposibilitatea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) de a asigura bugetul necesar; Ministerul Finanțelor invocă lipsa aprobării bugetului de stat pentru anul 2025, refuzând să permită derularea contractelor pentru participarea la aceste evenimente esențiale”.
Llista târgurilor internaționale a fost aprobată prin Ordinul MEAT nr. 2035/31.07.2024, iar fondurile necesare ar fi trebuit prevăzute în proiectul de buget. „În plus, legislația în vigoare permite finanțarea cheltuielilor esențiale în lipsa bugetului aprobat, însă aceste prevederi nu sunt aplicate. România riscă astfel să piardă locuri strategice rezervate deja la târguri și să intre pe o listă a rușinii, greu de depășit în anii următori”.
„Este incredibil cum Ministerul Economiei și Ministerul Finanțelor își arată incapacitatea de a găsi soluții, deși există temei legal pentru a finanța participarea României la târgurile internaționale. Nu lipsa bugetului este problema reală, ci lipsa de voință și de implicare. Dacă ar exista un minim efort și responsabilitate din partea celor care gestionează aceste decizii, România nu ar fi pusă în această situație rușinoasă. Absența noastră de la aceste târguri echivalează cu un sabotaj deliberat al turismului românesc și al eforturilor noastre de a ne promova ca destinație pe plan international”, declară Alin Burcea, președintele ANAT.
Reprezentanţii Asociaţiei atrag atenţia asupra faptului că, în timp ce alte ţări investesc masiv şi strategic în promovarea turismului, România pare să fie abandonată de autorităţile responsabile şi prezintă exemple precum: Maroc – cu un plan de 720 milioane de euro pentru dezvoltarea turismului (2021-2030), Oman – care alocă 5,3 miliarde de euro pentru proiecte turistice până în anul 2025, Australia – cu 290 milioane de euro pentru promovarea turismului în perioada 2021 – 2025.
“Prin neimplicarea manifestată, MEAT sabotează participarea României la târgurile internaţionale de turism şi, împreună cu Ministerul Finanţelor, scot România tot mai mult în afara turismului internaţional. Într-un moment în care turismul ar trebui să fie un pilon al creşterii economice, lipsa de viziune şi coordonare riscă să submineze un întreg sector al economiei naţionale”, atrag atenţia turoperatorii.