APTE 2002 cere amânarea “de urgență” a punerii în funcțiune a sistemului TSM din Ungaria – cântărirea din mers a autovehiculelor, prin cântare montate în asfalt – și amenință că, în caz contrar, se pregătește de un protest.
Iată precizările APTE 2002, în comunicatul remis redacției:
“Asociația Patronală a Transportatorilor Europa (APTE) 2002, unicul patronat din afara Ungariei care se ocupa de blocarea sistemului TSM (Tengelysúly Mérő Rendszer), a formulat o cerere către Ministerul Inovației și Tehnologiei din Ungaria (Innovációs és Technológiai Minisztérium) prin care a solicitat amânarea punerii în funcțiune a sistemului prin intermediul căreia autovehiculele de transport vor fi cântărite automat în 89 de puncte de cântărire instalate în asfaltul principalelor artere de tranzit ale Ungariei.
Amânarea se justifică prin faptul că actualmente sistemul TSM generează rezultate eronate, testele efectuate în ultimele două luni indicând diferențe chiar și de 3 tone dintre valorile emise de cântarele clasice de pe marginea șoselelor și cele din asfalt (TSM).
S-a reclamat faptul că există diferențe și între măsurătorile cântarelor expeditorilor și cele ale sistemului TSM , cele din urmă indicând valori mai mari cu 1-3 tone față de cele de la încărcare.
De menționat este faptul că acest sistem s-a dorit a fi pus în funcțiune începând cu data de 19 septembrie 2017 , numai că din cauza multiplelor erori de funcționalitate data de start s-a prorogat pentru 1 iunie 2018 , numai că disfuncționalitățile nu s-au remediat.
APTE 2002 a reproșat și absurda reglementare a funcționării sistemului TSM , considerând neîntemeiată atragerea răspunderii obiective doar a transportatorului (utilizatorului vehiculului) pentru depășirile de greutate sesizate de Sistemul TSM , în condițiile în care răspunderea îi poate aparține și expeditorului / încărcătorului mărfii (mai ales că sunt servicii de încărcare/aranjare marfă la care șoferul nu poate asista).
Astfel baza legală a sistemului TSM încalcă și prevederi constituționale deoarece nu îi protejează pe transportatorii de bună credință sau drepturile acelora care nu doresc să încalce legea.
APTE 2002 consideră netemeinică și nelegală abrogarea prevederilor privind toleranța de 500 kg la depășirile masei totale sau pe axe, acest aspect dovedind faptul că s-au creat condițiile pentru provocarea unui val de amenzi ca și la punerea în funcțiune a sistemului HU-GO. În cererea transmisă s-a evidențiat faptul că punerea în funcțiune în cunoștință de cauză a unui sistem cu grave carențe tehnice și cu o dovedită funcționalitate eronată poate fi considerată un abuz al autorităților de resort , deoarece un sistem eronat poate genera doar amenzi ilegale și nejustificate.
În încheiere, APTE 2002 a atras atenția Ministerul Inovației și Tehnologiei din Ungaria că în cazul în care acest sistem eronat va intra în funcțiune și vor începe să se comunice transportatorilor români sancțiuni nelegale și netemeinice se va impune organizarea unui protest de mare anvergură , deoarece organizarea unui astfel de sistem care generează valori eronate nu poate fi acceptată nicăieri în lume”.