Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) atrage atenția că Asirom preia metehnele Astra și Carpatica Asig, în sensul că păgubiții întâmpină “probleme grave” atunci când trebuie să își primească despăgubirea, fără ca ASF să aplice aceleași măsuri.
Iar aceasta în contextul în care polițele RCA reprezintă peste 70% din afacerea societății Asirom – Vienna Insurance Group, care are o cotă de aproximativ 23% din piața RCA (465 milioane de lei în semestrul I din 2016).
“Toți coloșii cu picioare de lut din piața RCA au avut aceeași soartă în ultimii doi ani. Au acumulat o cotă de piață ridicată pe segmentul de risc ridicat cum este produsul RCA, au deținut un portofoliu format preponderent din acest produs obligatoriu, au vândut un RCA mai ieftin, au întâmpinat grave probleme atunci când a fost vorba de plata daunelor, au avut un număr ridicat de reclamații și care, în final, s-au prăbușit în brațele Fondului de Garantare a Asiguraților”, a declarat Cristian Muntean, președinte ASSAI.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) cunoaște toate problemele cu care se confruntă păgubiții RCA ai acestei societăți de asigurări, deoarece a efectuat în octombrie un control la această societate cu capital austriac, precizează el. “Cu toate acestea, problemele persistă și, pe alocuri, se acutizează”, avertizează președinte ASSAI.
Muntean exemplifică:
- Despăgubirea se efectuează, de regulă, în afara termenului legal;
- Despăgubirea se efectuează, de regulă, doar parțial, atât cât consideră Asirom;
- Păgubiții RCA sunt programați la constatarea daunelor, în multe situații, în afara termenului legal;
- Asirom nu răspunde în termen legal, în multe situații, la solicitarea de comunicare a valorii maxime de despăgubire solicitată de păgubit;
- Valoarea maximă de despăgubire comunicată păgubitului RCA este, de regulă, subevaluată semnificativ, “păgubitul RCA primind o despăgubire mai mică cu 30 – 50%, decât i se cuvine;
- Sunt introduse abuziv in cercetari sub pretextul unor suspiciuni de frauda foarte multe dosare de dauna, cercetari ce dureaza 90 de zile. Pentru peste 90% dintre dosarele de dauna introduse in cercetari nu se confirma suspiciunile de frauda, aceasta procedura constituind in realitate, un fals pretext al asiguratorului de a amana plata despagubirii in mod legal, dar abuziv, inca 90 de zile;
- Asiguratorul, pentru a evita contactul direct dintre pagubit si inspectorul de daune, comunica in nota de constatare, in locul datelor de contact ale inspectorului de daune, doar o adresa precum daune@asirom.ro sau numere de call-center. Practic, in calitate de pagubit RCA, nu stii cine se ocupa de dosarul tau de daune, iar pentru a obtine informatii prin call-center, trebuie sa te inarmezi cu foarte multa rabdare. La adresa de e-mail daune@asirom.ro se raspunde foarte rar, dupa cateva saptamani sau niciodata.
- Constatarea daunelor se realizeaza superficial si incomplet de catre inspectorii de dauna. Notele de constatare contin solutii tehnice imposibil de pus in practica, pe principiul “carpelii” si nu aducerii bunului la starea tehnica si estetica inainte de producerea evenimentului asigurat. De foarte multe ori, pagubitul RCA este pus in situatia de a achita el 50% din valoarea unor piese sau lucrari neacceptate in mod abuziv si ilegal de catre asigurator;
- Asiguratorul conditioneaza in mod ilegal plata despagubirii de efectuarea inspectiei post reparatie. Nu exista niciun fel de prevedere legislativa care sa oblige pagubitul RCA sa se deplaseze pe timpul si banii lui la sediul firmei de asigurari ca asiguratorul sa efectueze poze cu masina reparata. Nu exista niciun fel de prevedere legislativa cu privire la excluderea la plata despagubirii, in conditiile in care pagubitul RCA nu se deplaseaza la solicitarea inspectorului de daune la data si ora stabilita de catre acesta. Daca fotografiile cu masina reparata sunt transmise totusi catre Asirom de catre un service nepartener cu Asirom, acestea nu sunt luate in calcul de inspectorii de dauna.
- Inspectorii de dauna mint in multe cazuri pagubitii RCA comunicandu-le faptul ca nu isi vor primi despagubirea daca indraznesc sa isi repare masinile in afara service-urilor agreate de catre Asirom. Pagubitului RCA ii este astfel furat dreptul de a-si repara autovehiculul in cadrul unitatii reparatoare alese de catre acesta.
Liderul ASSAI insistă că “atunci cand o societate de asigurari care vinde masiv RCA gaseste bani pentru salarii intre 15.000 – 30.000 de euro/luna pentru personalul din conducerea societatii de asigurari, dar nu are bani pentru plata daunelor, exista cel putin o problema majora, de ordin moral”.
“Oare de ce ASF nu ia aceleasi masuri in relatia cu acest asigurator (cu actionariat austriac), la fel cum a procedat in relatia cu Astra si Carpatica? Pagubitii RCA abuzati de asiguratorii straini trebuie sa suporte mai multe umilinte din partea acestor asiguratori pana cand ASF sa intervina si sa ii protejeze? Sperăm ca viitorul Parlament să continue “de urgență” procedurile de destituire a presedintelui ASF, Mișu Negrițoiu, și să înlocuiască OUG privind RCA cu o lege completă, care să protejeze cu adevărat păgubitul RCA”, conchide Cristian muntean, președintele ASSAI.
Liderul ASSAI speră ca viitorul Parlament să continue “de urgență” procedurile de destituire a presedintelui ASF, Mișu Negrițoiu, și să înlocuiască OUG privind RCA cu o lege completă, care să protejeze cu adevărat păgubitul RCA.