Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (A.S.S.A.I.) a transmis luni dimineață o solicitare președintelui Comisiei de buget-finante din Camera Deputatilor, Leonardo Badea, pentru a corecta două articole din legea RCA înainte ca aceasta să intre în plen, la votul final.
“Am transmis aceste doua modificari pe ultima suta de metri, pentru ca aceasta comisie a invitat la mai multe sesiuni de dezbateri doar transportatorii si asiguratorii, uitand ca in aceasta piata exista si asociatii ale service-urilor auto, ale consumatorilor, ale brokerilor de asigurari, ale victimelor accidentelor de circulatie etc.”, a declarat Cristian Muntean, presedinte ASSAI, în comunicatul remis redacției.
Iată și celelalte precizări:
“Parlamentul Romaniei trebuie sa construiasca o lege a RCA avand in vedere interesul celor 6 milioane de proprietari de autovehicule, nu să elaboreze o lege care sa-i multumeasca doar pe cei care blocheaza strazile sau pe depozitarii resurselor financiare colectate in mod obligatoriu de la soferii romani.
ASSAI a solicitat Comisiei de buget-finante din Camera Deputatilor modificarea a doua articole care avantajeaza exclusiv companiile de asigurari in defavoarea consumatorilor:
- Termenul de plata a despagubirii a fost extins in legea RCA de la 10 zile la 40 de zile.
Pana in luna septembrie 2016, termenul de plata a despagubirii a fost de 10 zile, chiar daca acesta era incalcat de cele mai multe ori de catre anumiti asiguratori, atunci cand acestia trebuiau sa isi onoreze obligatiile de despagubire.
Guvernul Ciolos, odata cu emiterea OUG a RCA, a facut si un cadou legislativ firmelor de asigurari, mărind de 4 ori termenul de plata a despagubirii, acesta ajungand la 40 de zile.
Cine castiga din prelungirea termenului de plata a despagubirii? Asiguratorul sau pagubitul RCA?
- Plata despagubirilor
Art.21. – Stabilirea despăgubirilor
(2) “Pentru prejudiciile produse bunurilor, despăgubirile se stabilesc pe baza preţurilor de referinţă pe piaţă la data producerii riscului asigurat.” – varianta actuala cuprinsa in proiectul de lege RCA.
Este de remarcat faptul ca in Romania nu exista preturi de referinta pentru bunuri si servicii. In mod particular, in domeniul reparatiilor auto este absolut IMPOSIBIL sa fie calculat un pret clar de referinta valabil pentru toate unitatile reparatoare, in conditiile in care Registrul Auto Roman are in evidenta peste 9.860 de unitati reparatoare autorizate, dintre care 15% se inchid/se infiinteaza anual.
Atunci cand un pagubit trebuie sa primeasca o indemnizatie de despagubire, formularile trebuie sa fie clare, ancorate in realitate, in temeiul legii si sa nu permita interpretari care sa fie la cheremul companiilor de asigurari.
Reamintim, de asemeanea, ca o astfel de formulare este gresita si ar incalca flagrant legea fundamentala privind libera concurenta.
“Va rugam frumos, nu oferiti pe tava instrumentele prin care asiguratorii vor putea savarsi nestingheriti abuzuri in relatia cu pagubitii RCA”, a transmis Cristian Muntean.
Consecinta mentinerii unui astfel de articol:
- Ar urma un adevarat blocaj de plati ale despagubirilor, atunci cand firmele de asigurari ar diminua in mod arbitrar, fara criterii concrete plata despagubirilor.
- S-ar prelungi nejustificat de mult timpul de indisponibilizare a autovehiculului in service pana la clarificarea situatiei;
- Pagubitul RCA, nevinovat de producerea unui accident, ar putea fi tras la raspundere pentru diferentele de cost neachitate de catre asiguratorul RCA;
- Instantele de judecata s-ar confrunta cu un val de litigii din partea pagubitilor RCA in relatia cu asiguratorii, avand ca obiect diminuarea cuantumului despagubirii de catre asiguratorul RCA.
- Posibile miscari sociale pe fondul unei nemultumiri generale cauzate de o lege prost conceputa, care afecteaza un segment important din populatia Romaniei;
“O astfel de lege se modifica o data la 15 – 20 de ani. Ar fi pacat ca 6 milioane de proprietari de autovehicule sa sufere din cauza unei legi strambe si sa aratam in permanenta cu degetul catre Parlamentul Romaniei”, a conchis Cristian Muntean, presedintele ASSAI”.