Autorii economiei viitorului s-au întâlnit cu managerii companiilor din România

John Elkington și Wayne Visser, două dintre cele mai mari personalități ale economiei globale, au fost invitații speciali la SUSTENLANDIA CEO Forum, organizat de ONG-ul Ambasada Sustenabilității în România, în parteneriat cu The CSR Agency și powered by Kaufland România și BCR. 

Evenimentul, desfășurat pe 9 octombrie, a oferit managerilor din România oportunitatea de a învăța și dezbate despre „economia viitorului”, una în care companiile performante contribuie la rezolvarea problemelor sociale și de mediu. Manageri din peste 15 industrii esențiale pentru economia României, au avut oportunitatea de a interacționa cu doi dintre cei mai renumiți specialiști globali în domeniu. 

John Elkington și Wayne Visser sunt teoreticieni și practicieni deopotrivă și au o experiență cumulată de peste 80 de ani, timp în care au dezvoltat concepte cheie ale managementului sustenabil, dar și instrumente de lucru concrete, implementate cu succes de către companii din întreaga lume. 

Cei doi au jucat un rol esențial în dezvoltarea literaturii și a discursului public privind managementul sustenabil. Fără contribuțiile lor, discuțiile despre sustenabilitate în business nu ar fi ajuns în punctul în care sunt astăzi. Ideile și recomandările lor au influențat și schimbat atât companii, cât și întregi sectoare economice.

Moderatoarea evenimentului a fost Charly Cox, co-fondatoare Climate Change Coaches și co-autoare a primei cărți de coaching în domeniul schimbărilor climatice. 

Prin organizarea acestui eveniment, Ambasada Sustenabilității în România a urmărit să ofere managerilor din România acces la informații esențiale despre tranziția către economia viitorului, cea în care companiile rezolvă probleme sociale și de mediu. Uniunea Europeană promovează această schimbare a economiei într-un mod accelerat, iar managerii au nevoie de viziune, motivație și instrumente pentru a conduce companii competitive.

În cadrul discuțiilor, Wayne Visser a subliniat necesitatea unei abordări sistemice în gestionarea provocărilor pe care le au companiile în procesul de a deveni mai sustenabile: „Nu toate companiile se situează la același nivel de maturitate, dar este esențial să facem tranziția de la o degradare constantă a resurselor de mediu și sociale la o restaurare continuă. Este vorba despre un proces de regenerare în centrul căruia se află inovația și adaptarea la schimbare. Natura ne face în fiecare zi martori la acest proces.” De asemenea, acesta a enumerat zece tehnologii care transformă deja lumea, printre care energia solară, vehiculele electrice, hidrogenul verde și inteligența artificială, subliniind că „reziliența trebuie să fie integrată în fiecare aspect al afacerilor, de la lanțul de aprovizionare până la inovare.

John Elkington a vorbit despre viitorul sustenabilității, subliniind importanța a trei principii esențiale: Responsabilitate, Reziliență și Regenerare. El a explicat că următorul mare pas în sustenabilitate este regenerarea, o etapă esențială care trebuie integrată în toate aspectele afacerilor și lanțurilor de aprovizionare. De asemenea, acesta a atras atenția că vom vedea în lume mai multe schimbări în următorii 15 ani decât în ultimii 50, iar companiile trebuie să fie pregătite să adopte inovații și tehnologii verzi, cum ar fi energia solară, eoliană și stocarea bateriilor, numite de el „lebede verzi”, simboluri ale transformării pozitive.

Elkington a subliniat și că, în ciuda reacțiilor împotriva standardelor ESG, companiile trebuie să continue să se reinventeze și să își asume responsabilitatea pentru un viitor unde „nimeni nu este lăsat în urmă”, un principiu de bază al sustenabilității. „Sistemul se va schimba, iar întrebarea este: ce rol vor juca liderii de business în catalizarea acestei schimbări?” a întrebat el, îndemnând conducerea din companii să își asume un rol activ în transformarea sustenabilă a afacerilor lor​. 

Evenimentul a reunit, de asemenea, un panel de manageri locali, care au abordat provocările și oportunitățile specifice pieței din România în tranziția justă către o economie „verde”, punând accent pe calitățile esențiale pe care liderii trebuie să le aibă pentru a face față acestor schimbări.

• Ștefan Buciuc, CEO BCR Social Finance & Head of Social Banking, BCR, a subliniat importanța construirii unei culturi a colaborării, un aspect care nu este încă bine conturat în România: „Nu avem o cultură solidă a colaborării între toți actorii din societate, dar o putem construi. Liderii trebuie să fie exemple pentru echipele lor, să se implice în societate și să rămână conectați cu comunitățile din jurul lor.”

• Nicolas Richard, membru în Consiliul de Administrație al Foreign Investors Council (FIC) și CEO ENGIE România, a discutat despre provocările din domeniul energiei: „Avem un plan de acțiune și obiective concrete pentru a fi Net Zero până în 2045. Energia viitorului trebuie să fie verde, rezilientă și accesibilă. Fiecare pas înainte contează, în ciuda obstacolelor. Scopul nostru este să oferim energie la prețuri competitive, fără a limita accesul oamenilor la această resursă vitală.” 

• Valer Hancaș, director Corporate Affairs & Communication la Kaufland România, a pus accentul pe importanța leadershipului local. El a explicat că liderii din România nu ar trebui să se subestimeze atunci când se raportează la alte piețe internaționale, ci să își asume responsabilitățile și potențialul pe care îl au: „A fi lider pe piața locală nu înseamnă că trebuie să te consideri mic în raport cu alte țări. Trebuie să îți asumi pe deplin potențialul și să dezvolți tot ce poți în aria ta de responsabilitate.”

•Adela Jansen, director independent în diverse consilii de administrație sau consultative, a vorbit despre importanța guvernanței, un avantaj competitiv, ce stă la baza unei strategii sănătoase de tranziție la sustenabilitate. „A avea o bună guvernanță, trebuie să devină o practică standard, iar acest lucru presupune a crea structurile, sistemele și procedurile potrivite la nivel conducerii executive a companiilor, dar și a consiliilor de administrație.”

Cuvintele-cheie ale zilei au fost: schimbare, responsabilitate, leadership, transparență, viziune, profitabilitate, inovație, reziliență. 

Acest proces de tranziție către economia sustenabilă (economia viitorului) este unul de durată și complex. Riscurile de a rămâne în urmă și de a acționa prea târziu depășesc cu mult dificultățile curente de regândire a modelului de business, atât la nivel de companii, cât și la nivel de piețe. „Sustenabilitatea nu mai este doar un concept, ci o investiție esențială pentru viitor. Cu cât companiile acționează mai repede, cu atât vor culege mai devreme beneficiile economice și sociale ale acestei tranziții”, a concluzionat Wayne Visser. 

Ambasada Sustenabilității în România (ASR) un ONG independent cu scop nonprofit și apolitic înființat în 2015. Organizația promovează modelul economic în care companiile, prin intermediul parteneriatelor, pot rezolva probleme sociale și de mediu fără a sacrifica eficiența economică și profitul. Ambasada creează cadrul de colaborare între companiile private, instituțiile statului, societatea civilă, comunitățile și cetățenii implicați pentru ca românii să trăiască într-un mediu sănătos, o societate echitabilă și prosperă.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.