Rolul valoros al aviației în societate este în pericol, în contextul în care granițele rămân închise și voci influente din Europa cer reducerea permanentă a zborurilor, se arată într-o articol de opinie scris de Guillaume Faury, CEO Airbus, referitor situatia actuală din aeronautică, generată de pandemia de coronavirus.
Publicăm integral analiza transmisă ZIUA CARGO:
Industria aviației comerciale sprijină peste 80 de milioane de locuri de muncă la nivel mondial, în sectoare precum turismul, lanțul de aprovizionare industrial, linii aeriene, aeroporturi și multe altele. Prin închiderea granițelor și anularea zborurilor, familiile rămân dispersate prin lume, fără a se putea întâlni, ceea ce arată că aviația a ajuns să aibă un rol fundamental în modul de viață al multor oameni.
Aviația conectează și unește oameni, culturi, afaceri. Aviația generează dezvoltare și sprijină educația și economiile globale, furnizând linia vieții comerțului internațional. Călătoriile cu avionul nu doar lărgesc orizonturile noastre intelectuale, ci și reduc tensiunile prin faptul că ne aduc împreună pentru a învăța unii de la alții și pentru a ne înțelege, ajutându-ne să găsim răspunsuri la problemele pe care le împărtășim. Aviația protejează pacea globală și stabilitatea. Sprijină multilateralismul, diplomația și soluționarea conflictelor pe care mulți le-au luat de bune în ultima parte a secolului 20. Devenise evident atunci că o lume mai bine conectată înseamnă o lume mai prosperă, prosperitate care asigură fundația inovației pe scară largă și a transformării durabile.
Cu cât întreruperea comerțului internațional și a mobilității este mai lungă, cu atât vor fi mai grave consecințele. O criză economică prelungită va șubrezi capacitatea guvernelor și afacerilor de a aborda cele mai presante probleme. Sunt necesare schimbări majore la nivel global pentru a rezolva cea mai mare provocare a vremurilor noastre: schimbările climatice. Pentru a face față acestei probleme este necesară transformarea rapidă a întregului context, de la energie și transporturi, la industrie grea și construcții. Iar aceasta depinde, la rândul ei, de alocarea urgentă a unor capitaluri vaste. Și totuși, această criză reduce investițiile și, pe fondul închiderii granițelor, lumea a devenit un loc mai instabil în 2020 din cauza creșterii naționalismului, conflictelor geo-politice și protecționismului.
Aceasta este miza în această perioadă de pandemie. ȘI toate aceste lucruri explică de ce reluarea sigură și rapidă a călătoriilor cu avionul poate ajuta la vindecarea rănilor acestei crize.
Cu toate acestea, importanța pe care transportul aerian o are pentru societate este acum pusă sub semnul întrebării, în condițiile în care crește preocuparea publicului în raport cu problemele de mediu. Deci, abordarea acestei preocupări a devenit o prioritate.
Fiecare sector trebuie să-și asume un rol, iar noi suntem deciși să ni-l asumăm pe al nostru. În timp ce emisiile provenite din aviație reprezintă doar 2-3% din toate emisiile de CO2 provocate de om, dorim să fim printre primii care acționează în vederea acestei transformări majore. Airbus are ambiția să fie lider în acțiunea de decarbonare a sectorului nostru și să construiască, până în 2035, primul avion de linie fără emisii din lume. Suntem dedicați acestei ambiții și am demonstrat acest lucru prin realizarea unui concept de aeronave fără emisii. Credem că putem fi pionieri în industrie, împreună cu parteneri-cheie, pentru ca zborul comercial fără emisii de carbon să devină realitate. Acest deceniu vine cu promisiunea unor progrese semnificative în direcția transportului aerian cu emisii zero de carbon, iar guvernele oferă un nou impuls pe măsură ce se angajează să asigure finanțare pentru cercetare în acest domeniu.
De aceea, dezbaterile din Europa și din întreaga lume necesită o reîncadrare urgentă. Industria aviației intră într-o perioadă de inovație nemaiîntâlnită de la începuturile sale. Transportul aerian lasă o amprentă fizică redusă asupra ecosistemului – peisajele, flora, fauna și cursurile râurilor naturale rămân neatinse pe măsură ce aeronavele trec pe deasupra lor. Dar care e situația altor sectoare de transport? De exemplu, așteptările cu privire la ceea ce transportul feroviar poate oferi depășesc realitatea curentă. Rețeaua europeană de trenuri de mare viteză rămâne fragmentată. În schimb, transportul aerian oferă pasagerilor conexiuni de neegalat – 8.600 de rute directe doar între orașe din Europa – și acoperă distanțe mai mari: distanța medie a unui zbor în Europa este de peste 1.700 km, de peste cinci ori mai mult decât pot acoperi cele mai multe călătorii cu trenul. Transportul aerian oferă aceste avantaje, protejând în același timp Pământul și ecosistemul său, iar acest lucru ne oferă oportunitatea de a fi și mai vizionari din punct de vedere ecologic.
Sunt vremuri dificile, febrile pentru noi toți. Mesajul meu pentru decidenții politici este clar: aviația este o sursă de bine de neînlocuit, în lume. Și trebuie să rămână așa în lumea post-pandemică.