Guvernul a avizat favorabil un proiect de lege inițiat de Parlamentul României încă de acum 2 ani, care prevede scăderea pragului vârstei minime necesare obținerii permisului de conducere pentru categoriile C și CE de la 21 de ani la 18 ani. Informația a fost furnizată de Ministerul Afacerilor Interne într-un răspuns transmis UNTRR.
Uniunea trage atenția asupra crizei privind forța de muncă cu care se confruntă, deja de mulți ani, industria transporturilor rutiere din România, lipsa conducătorilor auto profesioniști devenind din ce în ce mai accentuată pe fondul noilor reglementări introduse prin intermediul Pachetului Mobilitate 1 și a instabilității generate de războiul din Ucraina.
Potrivit sondajului anual al Uniunii Internaționale a Transporturilor Rutiere (IRU), deficitul de conducători auto profesioniști s-a agravat la nivel global, crescând în Europa cu 42% din 2020 până în 2021. România este printre țările europene cele mai afectate, deficitul estimat de IRU ajungând la 71.000 posturi de conducători auto profesioniști neocupate.
„Una dintre cauzele care adâncesc criza de forță de muncă calificată din domeniul transporturilor rutiere este legislația românească care impune pentru obținerea permisului de conducere categoria C+E necesar conducătorilor auto transport rutier de mărfuri ca tinerii să aibă vârsta minimă de 21 ani, deși legislația europeană permite vârsta minimă de 18 ani. În cei trei ani 18-21, tinerii își găsesc altceva de lucru și puțini dintre ei mai revin la șoferie”, arată UNTRR.
Un lobby constant în această direcție
Uniunea, care a susținut în mod constant în ultimii ani această cauză, a solicitat autorităților române, într-o scrisoare comună adresată Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și Ministerului Afacerilor Interne, să ia măsuri pentru schimbarea urgentă a legislației românești în așa fel încât un tânăr să poată deveni conducător auto profesionist de la vârsta de 18 ani, precum și alocarea de fonduri europene pentru dezvoltarea unei rețele naționale de școli de conducători auto profesioniști care să asigure învățământ dual pentru angajarea tinerelor talente în industria transporturilor rutiere.
„Cercetările din aceste țări au arătat că nu există o corelație între vârsta șoferilor și accidente, ci formarea profesională a șoferilor este cel mai important factor pentru siguranța rutieră”, precizează UNTRR.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro
Mai întâi sa rezolve problema salarizării pt șoferi de camion pt ca după 12 ani de vechime ești angajat cu minim pe economie ,sau nui o meserie? De ce nu se adaugă un spor de vechime ieși la pensie si tu ai muncit cu minim pe economie ,pt ca legea asa le permite la patroni ,dacă vrei mai mult nu se poate .
De ce Șoferi încarcă și descărca marfa ! De ce nu luați măsuri v-ați gândit după 4 ore încărcat cu Liza manuală să pleci pe cursă 1000 km???? Pericol pe șosele!
Șofer Profesionist la 18 ani sunteți nebuni îți trebuie 3ani să înveți!