BREC: 728.500 mp de noi spații comerciale și logistice, în 2024

Sectoarele de retail și logistică își continuă dezvoltarea, în 2024, cu o suprafață cumulată de 728.500 mp, reprezentând stocul nou adăugat în acest an, conform concluziilor din cadrul OMNICHANNEL Conference, eveniment organizat la București, în 17 octombrie, de Bucharest Real Estate Club (BREC) și Romania Property Club (RPC).

• Piața va absorbi, anul acesta, un nou stoc de spații moderne de retail de 170.000 mp, suprafață din care 41% a fost livrată în Pitești.

• Brandurile nou intrate pe piața românească, în 2024, sunt conform CBRE: Rituals, Kiko Milano, Budmil, Stefanel, Bogner, Happy Restaurants, Hesburger, Frooo, Good2Go și Brooklyn.

• Pe sectorul logistic, în primele trei trimestre au fost livrați 323.500 mp, o suprafață adiacentă de 235.000 mp fiind estimată pentru finalizare în ultimul trimestru, conform datelor iO Partners.

• Cele mai mari cinci tranzacții de închiriere, în primele nouă luni, totalizează 180.000 mp de spații logistice în zone precum Brașov, București-Ilfov, Timiș și Bihor.

Sectorul de retail a avut o evoluție constantă anul acesta, când piața va absorbi un stoc nou de 170.000 mp. Din această suprafață, 41% (70.000 mp) au fost livrați la Pitești: un centrul comercial de 52.000 mp finalizat în primăvară și un retail park de 17.000 mp în această toamnă. Orașe mai mici precum Curtea de Argeș, Crevedia și Moinești sunt pe lista celor cu proiecte prevăzute a fi livrate până la final de an.

Conform CBRE Romania, în primele nouă luni ale anului au intrat pe piața românească brandurile Rituals, Kiko Milano, Budmil, Stefanel, Bogner, Happy Restaurants, Hesburger, Froo, Good2Go și Brooklyn: beauty, modă & articole sportive, restaurante și magazine de proximitate.

„În București se remarcă investiții considerabile ce depășesc 100 milioane de EUR în reconversia și modernizarea unor clădiri istorice precum Hala Ford și Palatul Știrbei. One United Properties are în lucru un amplu proces de consolidare și modernizare la Hala Ford. După restaurare, aceasta se va deschide sub numele One Gallery și va include, pe lângă birouri moderne și un concept de food market unic pe piața locală, și o zonă de muzeu, care va celebra istoria acestui imobil. Luminatorul istoric care va acoperi etajul oferă, prin deschidera lui amplă și înălțimea crescută o diversitate de spații neuzuale, de la birouri foarte luminoase, la zone culturale și de petrecere a timpului liber. Astfel, One Gallery vă gazdui o sală multifuncțională pentru spectacole de teatru, evenimente culturale, concerte, conferințe”, se arată într-un comunicat transmis redacției de Bucharest Real Estate Club (BREC).

Totodată, Hagag Development Europe derulează lucrări de anvergură pentru restaurarea, consolidarea și refuncționalizarea Palatului Știrbei de pe Calea Victoriei, păstrându-se linia proiectului inițial, de la proporțiile și regimul de înălțime, până la refacerea fațadelor și a elementelor decorative exterioare și interioare.
Proiectul prevede și reedificarea corpului semicircular care acomoda, în trecut, fosta remiză de trăsuri. După finalizarea lucrărilor de renovare, H Știrbei Palace îşi propune să devină o galerie comercială de referinţă pentru mărcile de lux din regiunea Europei de Sud-Est.

CPI Property Group, unul din jucătorii cu prezență regională, cu un portofoliu de centre comerciale atât în București, cât și în orașe precum Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Pitești si Baia Mare are în derulare un amplu proces de modernizare în cadrul portofoliului ce vizează reconstrucția, renovarea, schimbările de echipamente şi instalaţii, dar și o împrospătare a mixului de chiriași.
Astfel, în cadrul Sun Plaza din București, Rituals va deschide un nou magazin, iar la Vivo! Cluj-Napoca Burger King a inaugurat o nouă unitate, în timp ce Primark va deschide anul viitor.

RIVUS Cluj-Napoca – IULIUS

Potrivit BREC, Grupul Iulius lucrează la două proiecte mixed-use de mari dimensiuni, în Cluj-Napoca și la Constanța. La Cluj-Napoca, noul proiect Rivus de reconversie a fostei platforme industriale Carbochim va schimba peisajul de pe malul Someșului.

Componenta de retail va însuma 145.000 mp și 400 de magazine, până la 50% din suprafață fiind deja contractată. Iulius va investi aici într-o primă sală de spectacole integrată într-un centru comercial, care se va alătura unor funcțiuni culturale, educaționale și de divertisment. Proiectul va cuprinde o ancoră de home and deco, un magazin Jumbo de 8.000 mp, o zonă de divertisment de peste 4.000 mp, incluzând conceptul Hype Arena de 2.000 mp.

La Constanța, prima etapă anunțată de investitor o reprezintă ecologizarea terenului de 38 de hectare, neutilizat în ultimii 10 ani, dar care anterior a găzduit depozite de produse petroliere. Iulius va dezvolta în orașul de la malul mării un proiect ce va integra grădini urbane, birouri, zonă de shopping și divertisment, facilități educaționale și culturale, dar și o infrastructură integrată pentru susținerea mobilității și conectivității.

În ceea ce privește sectorul logistic, în primele trei trimestre au fost livrați 323.500 mp, 21% (68.200 mp) din acest stoc revenind Bucureștiului. Pentru ultimul trimestru, o suprafață adiacentă de 235.000 mp este estimată pentru finalizare, conform datelor iO Partners. 

VGP Park Brașov

Cele mai mari cinci tranzacții de închiriere, în primele nouă luni, totalizează 180.000 mp, în zone precum Brașov, București-Ilfov, Timiș și Bihor.  

Proiect Chiriaș Suprafață (mp) Tipul tranzacției
VGP Park Brașov Confidențial 53.500 Cerere nouă
CTPark București Vest Confidențial 42.735 Renegociere/reînnoire
WDP Timișoara Dumbrăvița Confidențial 38.000 Renegociere/reînnoire
CTPark București Vest Confidențial 23.627 Extindere
CTPark Ineu Aptiv 22.406 Renegociere/reînnoire
    180.268  

sursa: iO Partners

Chiriile lunare pentru spațiile logistice de clasă A din cele mai active zone (București-Ilfov, Timiș, Cluj, Brașov, Constanța și Iași) variază între 3,95 și 5 euro/mp. 

Județ Interval chirie Clasa A (€/mp/lună)
București-Ilfov 4,35 – 5
Timiș 3,95 – 5
Cluj 3,95 – 5
Brașov 4,25 – 5
Constanța 4,05 – 4,6
Iași 4,05 – 4,6

 sursa: iO Partners

Misiunea Bucharest Real Eestate Club (BREC) este de a promova piața imobiliară din București prin generarea de conținut și dezbateri privind calitatea generală a dezvoltării urbane, facilitând un impact și volum mai mare de tranzacții. BREC promovează inițiative educaționale inovatoare, cum ar fi Real Estate Academy. BREC este o voce importantă în susținerea industriei imobiliare în dialogul cu autoritățile locale și naționale. 

Romania Property Club (RPC) reprezintă extinderea BREC la nivel național. RPC acoperă (dar nu se limitează la) Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov, Iași și Constanța.

Companiile membre BREC & RPC au portofolii evaluate la peste 10 miliarde de euro.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.