Bugetul Transporturilor pe 2021, cu aproape 10% mai mare

Bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii este de 14,1 miliarde de lei, în 2021, cu 9,41% mai mare față de cel din anul trecut (12,88 miliarde de lei), potrivit proiectului de lege lansat în dezbatere publică de Ministerul Finanțelor, ce urmează a fi adoptat de Guvern și transmis Parlamentului, pentru dezbatere și aprobare.

Creșterea fondurilor alocate de Guvern este prevăzută pentru domeniile rutier, feroviar și naval, mai puțin pentru cel aerian.

Astfel, sectorul rutier are alocați 5,8 mld lei (+19,66%, față de 4,86 mld lei, în 2020), sectoru feroviar are 6,82 mld lei (+9,5%, față de 6,23 mld lei), iar cel naval, 645 mil. lei (+56,6%, față de 412 mil. lei). Sectorul de transport aerian are prevăzut un buget de 308 mil. lei, cu 34,4% mai mic față de cel din 2020 (470 mil. lei).

Ministrul Transporturilor Cătălin Drulă, a transmis pe Facebook: „Pentru investițiile din fonduri europene, avem alocate aproape 8 miliarde de lei, ceea ce este un record absolut al ultimului deceniu și o creștere de mai mult de 30% față de 2020. Facem căi ferate, autostrăzi, linii de metrou, infrastructură portuară și aeroportuară din fonduri europene! Am dat o atenție deosebită domeniului feroviar în acest an. Avem cea mai mare alocare din ultimii 10 ani pentru întreținerea infrastructurii feroviare: 1,4 miliarde de lei, creștere de 16,53%. Reînnoim calea ferată! De asemenea, avem creșteri de 60% la alocarea pentru reparații curente ale infrastructurii feroviare.Am crescut și suma alocată întreținerii infrastructurii rutiere! Cu 10% față de execuția preliminată din 2020, adică până la 617 milioane lei”.

Iată obiectivele de investiții pentru care sunt prevăzute alocările din buget:

RUTIER

Lista principalelor proiecte de construire autostrăzi și variante ocolitoare (VO):

  • Autostrada Sibiu-Piteşti secţiunile 1, 2, 3, 4 si 5;
  • Autostrada Lugoj-Deva (sector Dumbrava-Deva);
  • Autostrada Sebeş-Turda;
  • Autostrada Nădășelu-Suplacu de Barcău-Borş, inclusiv legătura Centura Oradea (Giratie Calea Sîntandrei) – Autostrada A3 (Biharia);
  • Autostrada Câmpia Turzii-Ogra-Târgu Mureş;
  • Autostrada de Centură Sud Bucureşti, inclusiv intervenţiile la șoseaua existentă (lărgirea la 4 benzi de circulaţie a Centurii Bucureşti între A1-DN 5, DN2-A2 şi A1-DN7, pasajele Berceni, Domneşti, Olteniţa si Mogoşoaia);
  • Autostrada de Centură Nord Bucureşti;
  • Varianta de ocolire Bacău (profil de autostradă şi drum naţional);
  • Drum expres Craiova-Piteşti;
  • Drum expres Brăila-Galaţi;
  • Podul suspendat peste Dunăre în zona Brăila;
  • Varianta de ocolire Galaţi.

Proiectele de autostrăzi în pregătire:

  • Elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru autostrăzile Sibiu-Făgăraş, Făgăraş-Braşov, Târgu Neamţ-Târgu Mureş, Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni, Timişoara-Moraviţa;
  • Elaborarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice pentru Autostrada Braşov-Bacău şi pentru drumurile de mare viteză Ploieşti-Buzău-Focşani-Bacău-Paşcani-Suceava-Siret;
  • Elaborarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice pentru drumurile expres: Craiova-Târgu Jiu, Ovidiu-Tulcea, Brăila-Tulcea, Brăila-Buzău, Focşani-Brăila, Găeşti-Ploieşti, Piteşti-Mioveni, Bacău-Piatra Neamţ.

Elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru Drum Expres/Autostradă:

  • Conexiune Satu Mare (VO Satu Mare) – Oar (Granița Româno-Ungară – Drum Expres M49 Ungaria), Satu Mare-Baia Mare şi Autostrada Nordului/ Drum de Mare Viteză Baia Mare-Suceava (Lot 1, Baia Mare-Bistrita; Lot 2 Bistrita-Vatra Dornei; Lot 3 Vatra Dornei-Suceava), Tisita-Albiţa;
  • Completarea studiului de fezabilitate pentru drum expres Arad-Oradea;
  • Obiectivul „Autostrada A7, sectoarele Ploieşti-Buzău-Focşani-Bacău-Paşcani” va fi bugetat pe parcursul anului 2021, dupa obţinerea aprobărilor legale necesare, aflate în prezent în etapa de pregătire/atribuire în vederea elaborării documentaţiilor tehnico-economice sau proiectării şi execuţiei.

Lista principalelor proiecte de construire a variantelor de ocolire (VO):

  • Variantele de ocolire aflate in execuţie: modernizarea centurii rutiere a municipiului Bucureşti (pasaje Berceni, Olteniţa, Mogoşoaia, Domneşti, DN 2-A2), Tecuci, Mihăileşti, Bârlad, Satu Mare, Stei, Rădăuţi, Timişoara Sud, Săcueni, Zalău, Drum de legătură DN 5 – Podul Prieteniei (VO Giurgiu Vest), Târgu Jiu;
  • Variantele de ocolire care vor intra in executie / proiectare si executie: Târgu Mureş, Mihăileşti, Sfântu Gheorghe, Giurgiu (Est), Sighişoara, pasaj Drajna, Buftea.

FEROVIAR

Priorităţile strategice pe domeniul Feroviar:

  • continuarea și finalizarea lucrărilor Coridorului IV ramura nordică programe de eliminare a restricţiilor de viteză de pe întreaga reţea TEN-T centrală și globală cu impact direct și imediat asupra duratei călătoriei și / sau asupra creșterii siguranței și confortului călătorilor;
  • modernizarea sistemelor de siguranta și centralizare, inclusiv prin proiecte de crestere a calitatii serviciilor de transport feroviar in statiile CF;
  • proiecte de electrificare a liniilor CF lipsa din reteaua TEN-T centrala și globala;
    reabilitarea și modernizarea Coridorului IV ramura sudica (Arad-Caransebes-Craiova-Calafat) și pe linia CF Ploiești Sud-Focșani-Pașcani-Iași-Frontiera, Pașcani-Darmanești-Vicșani-Frontiera;
  • achizitia de trenuri de lucru pentru activitatea de reînnoire (reparaţie capitală), reabilitare;
  • modernizare, construirea unor elemente componente ale infrastructurii feroviare și cresterea gradului de siguranţa a circulaţiei feroviare;
  • reabilitarea și modernizarea Complexului Feroviar Gara de Nord, inclusiv centura feroviară a Bucureştiului ca o alternativă pentru transportul urban al locuitorilor din zonele periferice, un acces mai facil pentru marile centre comerciale și depozitare amplasate in zona centurii și crearea unor noduri intermodale la capătul linilor de transport.

Metrorex:

Principalele obiective de investiții din domeniul transportului urban cu metrou ce urmează a fi dezvoltate în perioada de timp 2021-2024 sunt :

  • „Accesibilizarea statiilor de metrou in functiune pentru persoanele cu deficiente de vedere”, pentru care se propune pentru acest orizont de timp o finanțare cu credite bugetare în valoare totală de 25.000.000 lei;
  • „Magistrala 5 Drumul Taberei-Pantelimon”, pentru care se propun alocații bugetare în sumă de aproximativ 310 milioane lei, din fonduri externe nerambursabile;
  • „Modernizarea instalațiilor pe magistralele I, II, III SI TL de metrou”, pentru care se propun alocații bugetare în sumă de aproximativ 515 milioane lei, din fonduri externe nerambursabile;
  • „Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional „Henri Coandă” – Otopeni”, pentru care se propun alocații bugetare în sumă de aproximativ 3,7 miliarde lei, din fonduri externe nerambursabile și alocații de la bugetul de stat;
  • „Înnoirea materialului rulant pentru care s-au încheiat contracte în sumă de aproximativ 500 milioane lei.

Download

Ministerul Finanțelor Publice estimează pentru acest an venituri de 364,9 miliarde de lei (32,67% din PIB), cheltuieli de 444,9 mld. lei (39,84% din PIB), astfel că va rezulta un deficit de 80 mld. lei (7,16% din PIB).

Inflația medie anuală este prevăzută a fi de 2,4%, iar câştigul salarial mediu net este calculat de MFP la 3.323 lei/lună, în timp ce numărul șomerilor va fi de doar 310.000, potrivit proiectului de buget pentru 2021.

Cheltuielile de investiţii sunt preconizate la 61,429 miliarde de lei, reprezentând aproximativ 5,5% în PIB, iar în anul 2024 MFP estimează că vor însuma 67,5 miliarde de lei.

Cheltuielile de personal ale statului, pentru salariile, sporurile, primele, compensațiile șiindemnizațiile de hrană „înghețate” la nivelul cuantumurilor din decembrie 2020 pentru cei aproximativ aproape 1,25 milioane de bugetari, sunt prevăzute pentru acest an la 109,5 miliarde lei, în condițiile în care, anul trecut, conform execuției bugetare, au însumat 109,9 miliarde lei, în creștere cu 7,5% față de 2019. MFP estimează o creștere la 110,6 miliarde de lei a acestor cheltuieli, până în anul 2024.

Download

Download

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.