Un nou studiu realizat de Asociația Producătorilor de Automobile Europene (ACEA), ale cărui rezultate au fost transmise ZIUA CARGO, arată că există 6,2 milioane de vehicule comerciale medii și grele, pe drumurile UE, a căror vârstă medie este de 13 ani. Aproape 98% dintre acestea sunt alimentate cu motorină, conform raportului „Vehicule în uz” din 2021, publicat pe 20 ianuarie. Doar aproximativ 2.300 (0,04%) din totalul flotei sunt camioane cu emisii zero.
Producătorii europeni de camioane estimează că aproximativ 200.000 de camioane cu emisii zero vor trebui să funcționeze până în 2030 pentru a îndeplini obiectivele de CO2 pentru camioanele grele. Pe baza noilor date ACEA, acest lucru ar necesita o creștere uluitoare de 100 de ori în spațiul sub 10 ani.
Cu toate acestea, în Strategia sa de mobilitate recent publicată, Comisia Europeană a stabilit obiectivul de a avea aproximativ 80.000 de camioane cu emisii zero pe drum până în 2030, ceea ce de fapt nu depășește ceea ce este cerut de regulamentul CO2 (-30% emisii) .
„Producătorii europeni de camioane se angajează să aducă pe piață camioane cu emisii zero și își vor crește rapid gama de vehicule cu emisii zero în următorii câțiva ani. Cu toate acestea, ei nu pot face singuri o schimbare atât de radicală și fără precedent”, a declarat directorul general al ACEA, Eric-Mark Huitema.
Pentru a face camioanele cu emisii zero alegerea preferată a operatorilor de transport, este nevoie de acțiuni urgente la nivel european și al statelor membre. Aceasta include stabilirea tarifelor rutiere bazate pe CO2, impozitul pe energie bazat pe conținutul de carbon și energie al combustibililor, un sistem solid de tarifare a emisiilor de CO2 și, cel mai important, o rețea densă de infrastructură de încărcare și realimentare adecvată pentru camioane.
Noul raport al ACEA relevă, de asemenea, următoarele date despre flota de vehicule comerciale (camioane, camionete și autobuze) care operează astăzi în Europa:
- Numărând aproape 1,2 milioane de camioane, Polonia deține cea mai mare flotă de camioane, urmată îndeaproape de Germania (1.010.742) și Italia (946.393).
În vârstă de peste 21 de ani, camioanele grecești sunt cele mai vechi din UE. Cele mai noi camioane se găsesc în Austria (6,4 ani). - Peste 28 de milioane de autoutilitare sunt în circulație pe întreg teritoriul UE. Cu 6 milioane de vehicule, Franța are de departe cea mai mare flotă de autoutilitare.
Vârsta medie a vehiculelor utilitare ușoare în UE este de 11,6 ani. Printre cele patru piețe majore ale UE, Spania are cea mai veche flotă de autoutilitare (13,0 ani), urmată îndeaproape de Italia (12,6 ani). - Vehiculele comerciale ușoare cu motorină sunt dominante în toate țările UE, cu excepția Greciei. Aproape 90% din flota de autoutilitare din UE funcționează cu motorină, doar 0,3% din autoutilitarele din UE sunt electrice cu baterii.
- Aproximativ 692.207 autobuze funcționează în întreaga Uniune Europeană, dintre care aproape jumătate se găsesc doar în trei țări: Polonia, Italia și Franța.
- Vârsta medie a autobuzelor pe drumurile UE este de 11,7 ani. Cele mai vechi autobuze se găsesc în Grecia (19,9 ani), în timp ce cele mai noi sunt în Austria (4,8 ani).
- Autobuzele diesel reprezintă încă 94,5% din flota UE, doar 0,6% fiind cu baterie electrică.
Ediția din ianuarie 2021 a raportului „Vehicule în uz” al ACEA:
Studiul ACEA „Transportul rutier de mărfuri pe calea neutralității carbonului”:
Membrii Consiliului de Administrație al ACEA au semnat, recent, o declarație comună cu Institutul Potsdam pentru Cercetarea Impactului Climatic (PIK), pentru a-și prezenta angajamentul și condițiile pentru transformarea sistemului de transport rutier de marfă:
Despre ACEA
Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) este asociația comercială din Bruxelles a celor mai mari 16 producători de autoturisme, autoutilitare, camioane și autobuze din UE. Membrii vehiculelor comerciale ACEA sunt DAF Trucks, Daimler Trucks, Ford Trucks, IVECO, MAN Truck & Bus, Scania și Volvo Group.
Mai multe informații despre ACEA pot fi găsite pe www.acea.be sau www.twitter.com/ACEA_eu.
Despre industria auto din UE
- 14,6 milioane de europeni lucrează în industria auto (direct și indirect), reprezentând 6,7% din toate locurile de muncă din UE.
- 11,5% din locurile de muncă din UE în industria prelucrătoare – aproximativ 3,7 milioane – sunt în sectorul auto.
- Autovehiculele reprezintă taxe de 440,4 miliarde EUR pe principalele piețe europene.
Industria auto generează un surplus comercial de 74 miliarde EUR pentru UE. - Cifra de afaceri generată de industria auto reprezintă peste 7% din PIB-ul UE.
- Investind anual 60,9 miliarde EUR în cercetare și dezvoltare, sectorul auto este cel mai mare contribuitor privat din Europa la inovare, reprezentând 29% din cheltuielile totale ale UE.