Provocările de aplicare a legii pentru camioane și autobuze au fost centrul discursului șefului grupului de lucru operațional ROADPOL, Marijke Eskes, la Conferința privind rezultatele siguranței rutiere din 2022 a UE, desfășurată la Bruxelles, pe 8 decembrie, se arată în cel mai recent Buletin informativ al ROADPOL.
Marijke Eskes, care este șefa departamentului de aplicare a legii în trafic al Poliției din districtul central al Țărilor de Jos, a avut un discurs și mai târziu a participat la o discuție cu experți ai Comisiei Europene și reprezentanți ai întreprinderilor private.
Pași
Marijke Eskes a început prin a sublinia că forțele de poliție sunt în principal responsabile de aplicarea legii, care este ultimul pas în lanțul de reglementări, când toate celelalte autorități și intervenții nu au avut un succes așa cum s-a sperat inițial. Ca primă dintre provocări, ea a remarcat complexitatea reglementărilor și a legislației în domeniul transportului de mărfuri și pasageri.
„Aceasta înseamnă că punerea în aplicare poate fi impusă doar de către ofițeri de poliție bine pregătiți. Pentru a verifica un camion sau un autobuz în zilele noastre, trebuie să fii un expert de nivel înalt”, a spus Eskes, care a dat câteva exemple. Astfel, ea a indicat interzicerea impusă șoferilor de a efectua odihna săptămânală obligatorie de 45 de ore în cabina camionului. Potrivit lui Eskes, nu există o metodă cuprinzătoare prin care un ofițer poate verifica acest lucru într-un mod adecvat. „Manipularea tahografelor este o încălcare foarte sofisticată, pe care doar ofițerii foarte bine pregătiți sunt capabili să o detecteze. Și pentru acest tip de controale rutiere, poliția are nevoie de echipamente specifice, care sunt foarte scumpe, și prin urmare, adesea puțin disponibile”, a explicat Eskes.
Sancțiuni
Al doilea punct al prezentării lui Eskes a fost raportul disproporționat dintre mărimea sancțiunilor și avantajul financiar al transportatorilor de a încălca regulile. „Amenzile par a fi mari, dar sunt mici în comparație cu avantajul economic care se obține nerespectând legea. Deci, vedem multă recidivă. Unul dintre ofițerii mei din Olanda a oprit un camion cu același șofer, trei săptămâni la rând, cu o încărcătură de fân prea mare și prea lungă pentru remorcă. Declarația șoferului a fost că șeful său a spus că preferă să pachite amenzile, decât să plătească combustibil suplimentar și salariu suplimentar și să piardă o altă comandă de transport”, a spus Eskes audienței. Ea a adăugat că, din cauza considerentelor financiare, transportatorii degradează nivelul de întreținere a vehiculelor și de aceea poliția dă peste o mulțime de camioane și autobuze prost întreținute.
Investiție
Pregătirea polițiștilor în domeniul inspecțiilor în trafic comercial este un alt motiv de îngrijorare. „Costă, de asemenea, mult timp și bani pentru a educa și instrui personalul de poliție. Siguranța traficului nu este o prioritate în majoritatea țărilor europene, așa că nu sunt suficienți bani alocați pentru o astfel de instruire. Capacitatea poliției se referă în principal la infracțiuni penale și terorism, dar nu la aplicarea regulilor de trafic și, cu siguranță, nu la aplicarea încălcărilor de camioane și autobuze”, a explicat Eskes.
Distragerea atenției
Distragerea atenției șoferului a fost observată și de Marijke Eskes. „Este o problemă pentru toți utilizatorii drumului, dar pentru că vorbim de vehicule grele, această problemă este și mai gravă aici. Pericolul pentru restul utilizatorilor drumului și pagubele care pot fi cauzate sunt uriașe”, a subliniat ea. Potrivit acesteia, principala provocare a distragerii atenției șoferului de camion și autobuz este detectarea, deoarece mașinile de poliție sunt scăzute, iar șoferii stau la un nivel mai înalt. „Deci, trebuie să fim inteligenți și inventivi pentru a vedea aceste încălcări. Închiriem camioane sau autobuze pentru a ne asigura că șoferii sunt distrași. Dar asta costă mulți bani, așa că o putem face doar întâmplător. Monocamera pe care am dezvoltat-o în Olanda poate fi de mare ajutor pentru a rezolva această problemă. Monocamera poate fi amplasată pe un viaduct de peste autostradă și astfel pot fi făcute poze de la șoferii care folosesc un dispozitiv într-o mașină și își găsesc amenzile pe covorașul ușii”, a explicat Eskes.
Colaborare
Eskes și-a încheiat discursul subliniind optimismul în abordarea problemelor expuse: „Majoritatea problemelor pot fi rezolvate atunci când noi, ca agenți de aplicare a legii și alte autorități, colaborăm pe drum și ne facem verificările împreună. Avem această colaborare în grupuri de lucru și în pregătirea ofițerilor și verificări rutiere cu ECR (Ruta Europeană de Control) de mulți ani. ECR este o rețea transfrontalieră de transport rutier și se dezvoltă acum într-o rețea mai largă în cadrul UE și care ne va oferi mai multe oportunități în viitorul apropiat de a coopera și de a ne ajuta reciproc. Din 2021, ROADPOL colaborează cu ELA (Autoritatea Europeană a Muncii) și are un mare succes, chiar dacă această cooperare este abia la început”, a menționat Eskes.