Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) anunță, în 23 iunie, că a câștigat procesul împotriva societății Euroins, „campioana reclamațiilor din asigurări”.
Iată precizările transmise ZIUA CARGO:
Societatea de asigurări a fost profund deranjată de documentele transmise către Parlament și ASF, astfel că a intentat o acțiune în instanță, împotriva COTAR. Dar instanța nu i-a dat câștig de cauză.
Amintim că în țările civilizate, reputația și încrederea reprezintă valori fundamentale care construiesc cartea de vizită a oricărei societăți de asigurări. În România nu mai putem vorbi despre reputație și încredere în această piață, motiv pentru care piața de asigurări rămâne blocată la 2,5% din PIB, cetățenii români cumpărând, în majoritatea cazurilor doar produsele de asigurări obligatorii, sub sancțiunea aplicării amenzilor.
În cazul de față, Euroins a încercat să intimideze COTAR, formulând o acțiune în instanță. față de Confederație, pentru că noi am îndrăznit să atragem atenția, public, în ultimii ani, atât Guvern-ului, cât și Parlamentului României, cu privire la modul de soluționare a dosarelor de daună. Societatea de asigurări în cauză a implementat o serie de practici care contravin prevederilor legale aplicabile.
„Toate disfuncționalitățile firmei Euroins, prezentate de COTAR, au fost întotdeauna însoțite de documente justificative, motiv pentru care instanța de judecată a respins ca nefondată acțiunea firmei Euroins. În orice altă țară, această firmă de asigurări avea de mult timp licența RCA suspendată de autoritățile responsabile. În România, dreptatea umblă cu capul spart, iar instituțiile importante dovedesc faptul că sunt incapabile să protejeze cetățenii”, a precizat Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR.
Principalele disfuncționalități ale firmei Euroins, prezentate de COTAR în memoriile transmise către Autoritatea de Supraveghere Financiară și Parlamentul României au constat în:
- Transmiterea cu întârziere a ofertei de despăgubire sau a notificărilor cu privire la motivele pentru care nu a aprobat, în totalitate sau parțial, pretențiile de despăgubire;
- Efectuarea plății despăgubirilor cu întârziere;
- Refuzul de a achita despăgubirile și/sau diminuarea acestora, în mod nejustificat, pe baza unor criterii arbitrare și stabilite în mod unilateral de către asigurător – și nicidecum conform Legii RCA;
- Efectuarea cu întârziere a operațiunii de constatare/reconstatare a daunelor și/sau refuzul de a efectua constatarea daunelor, cu nesocotirea prevederilor art. 18 alin. (4) și (5) și art. 19 alin. (11) din Norma ASF 20/2017, care prevede dreptul asiguraților de a solicita constatarea daunelor în orice locație care permite asiguratorului „accesul la bunul avariat și asigură condițiile necesare, în vederea efectuării constatării”;
- Încălcarea prevederilor legale, referitoare la constituirea rezervelor de daună, etc.
Subliniem că aceste practici ilicite, implementate de către Euroins, constituie încălcări flagrante ale legislației din domeniul RCA, săvârșite în mod conștient, repetat și cu rea-credință de către acest asigurător, iar nu simple omisiuni în aplicarea legii.
Faptul că aceste practici nu sunt întâmplătoare, ci rezultatul unei decizii conștiente, intenționate a conducerii Euroins de a proceda la gestionarea dosarelor de daună într-o manieră care contravine dispozițiilor legale aplicabile rezultă din cuprinsul notei interne nr. 99/20.11.2019, comunicată de către Euroins angajaților săi, prin care aceștia au fost instruiți să-și modifice procedura de lucru, în sensul celor arătate anterior.
Aceste practici ilicite, constatate în mod nemijlocit – inclusiv de către Autoritatea de Supraveghere Financiară – și care au stat la baza emiterii unor Decizii de sancționare a Euroins, fac obiectul a zeci de mii de reclamații/petiții adresate ASF și a zeci de mii de procese deschise de persoane păgubite contra societăților de asigurări, inclusiv Euroins.
Aceste litigii au fost soluționate în favoarea consumatorilor, în proporție de peste 95%, astfel că existența acestor practici ilicite și gradul de răspândire al acestora sunt împrejurări constatate cu putere de lucru judecat, de către instanțele de judecată.
Reamintim celor 9 milioane de soferi din România, faptul că brokerii de asigurări primesc cele mai mari comisioane de vânzare din partea firmelor de asigurări cu probleme: City Insurance și Euroins. Conduita firmei Euroins se reflectă nemijlocit în petițiile înregistrate de către firma de asigurări la Autoritatea de Supraveghere Financiară, în ultimii 3 ani:
Anul 2018: Euroins a înregistrat 2.060 de reclamații la ASF
Anul 2019: Euroins a înregistrat 12.005 de reclamații la ASF, în creștere cu 482,77%
Anul 2020: Euroins a inregistrat19.027 de reclamatii la ASF, in crestere cu 58,49%.
Pe întreg parcursul anului 2019, toată piața RCA din Germania a înregistrat, în total, 357 de petiții/reclamații pentru produsul RCA, adică, echivalentul reclamațiilor înregistrate doar de către Euroins în 4 zile – în condițiile în care piața RCA din Germania este de aproximativ 8 ori mai mare decât cea din Romania și înregistrează doar 357 de reclamații pe an!
„Aceste rezultate vorbesc de la sine, când vine vorba despre reputația firmei Euroins, societate autorizată să vândă RCA și care deține o cotă de piață 31,37% din piața RCA. Așteptăm cu nerăbdare publicarea de către ASF a rezultatelor exercițiului de auditare a activelor și pasivelor BSR (Balance Sheet Review). Atunci vom afla cât de solide sunt, în realitate, cele două campioane ale reclamațiilor: Euroins și City Insurance”, a mai declarat Vasile Ștefanescu, președintele COTAR.