Achiziționarea unei mașini la mâna a doua poate fi o mișcare financiară inteligentă, dacă este făcută la momentul potrivit. Cheia pentru a lua decizia de cumpărare constă în înțelegerea conceptului de devalorizare sau pierderea valorii unei mașini în timp. Un studiu recent realizat de Carvago.com pune în lumină modelele de devalorizare ale diferitelor tipuri de vehicule.
Precizările transmise ZIUA CARGO referitoare la momentul potrivit pentru a cumpăra o mașină la mâna a doua, luând în considerare impactul devalorizării:
Dinamica devalorizării
Devalorizarea este un aspect natural și inevitabil al deținerii unei mașini. De îndată ce o mașină nou-nouță iese de la dealer, începe să-și piardă din valoare. Acest proces de amortizare este determinat de mai mulți factori, inclusiv uzura, vârsta, kilometrajul și cererea pieței. Studiul Carvago dezvăluie perspective interesante asupra ratelor de devalorizare a diferitelor mașini.
Primul an: cea mai abruptă cădere a prețului
Dinamica devalorizării este cea mai pronunțată în primul an de funcționare a unei mașini. Aceasta este adesea denumită „lovitura inițială a deprecierii”. În această perioadă, o mașină poate pierde o parte substanțială din valoare, adică este cel mai puțin favorabil moment din punct de vedere economic pentru achiziționarea unui vehicul. Se estimează că o mașină nouă poate pierde până la 20-30% din valoare în primul an.
Anii următori: încetinirea treptată
Pe măsură ce o mașină îmbătrânește după primul an, rata devalorizării tinde să scadă. Uzura vehiculului a fost deja luată în considerare în prețul acestuia, iar scăderea valorii devine mai puțin dramatică. Cu toate acestea, este important de reținut că această încetinire nu este uniformă pentru toate mașinile; poate varia semnificativ în funcție de factori precum marca, modelul și cererea de pe piața de mașini second hand.
Constatările studiului de devalorizare
Studiul realizat de Carvago oferă perspective valoroase asupra devalorizării anumitor modele de mașini, evidențiind variațiile semnificative ale ratelor de amortizare. Să aruncăm o privire mai atentă asupra unora dintre constatări:
SUV DE LUX | ||||||
BRAND | MODEL | CARBURANT | TRANSMISIE | DRIVE | AN | DEVALORIZARE |
LAND_ROVER | RANGE_ROVER | DIESEL | AT | 4X4 | 2019 | 54,71 |
AUDI | Q7 | DIESEL | AT | 4X4 | 2019 | 35,93 |
BMW | X5 | DIESEL | AT | 4X4 | 2019 | 40,45 |
Range Rover Diesel (2019): Devalorizare de aproape 60%
Studiul indică faptul că un Range Rover diesel, din 2019, și-a pierdut aproape 60% din valoare până acum. Această devalorizare semnificativă evidențiază vulnerabilitatea mașinii de lux la deprecierea rapidă a valorii. Acesta sugerează că potențialii cumpărători de vehicule de ultimă generație ar trebui să ia în considerare achiziționarea acestora după ce a avut loc deja lovitura inițială a deprecierii.
BMW X5: Devalorizare de 40% în 4 ani
O altă constatare notabilă este că un BMW X5 a suferit o devalorizare de 40%, în ultimii patru ani. Deși este încă semnificativă, această rată este comparativ mai mică decât cea a Range Rover. Acesta sugerează că mașinile de lux de gamă medie își pot păstra valoarea puțin mai bine decât omologii lor de ultimă generație. „Achiziționarea unui Range Rover fără un istoric de service clar și intervalul corect de schimbare a uleiului de motor este un pariu uriaș și, de exemplu, inspecția noastră nu va trece peste o astfel de mașină”, spune Marek Dvořák, șeful departamentului de achiziții de vehicule la Carvago.
MAȘINI COMPACTE MICI | ||||||
BRAND | MODEL | CARBURANT | TRANSMISIE | DRIVE | AN | DEVALORIZARE |
HYUNDAI | I10 | PETROL | MAN | 4X2 | 2019 | 19,63 |
TOYOTA | AYGO | PETROL | MAN | 4X2 | 2019 | 15,92 |
MITSUBISHI | SPACESTAR | PETROL | MAN | 4X2 | 2019 | 22,91 |
KIA | PICANTO | PETROL | MAN | 4X2 | 2019 | 26,43 |
Toyota Aygo (2019): doar 15,9% devalorizare
Spre deosebire de modelele de mașini de lux, o Toyota Aygo din 2019 a cunoscut o rată de devalorizare relativ scăzută, de doar 15,9%. Acest lucru subliniază importanța luării în considerare a mașinilor mici, eficiente din punct de vedere al combustibilului, dacă reducerea la minimum a deprecierii este o prioritate.
Abordare pragmatică a cumpărării
În lumina acestor constatări, Jakub Šulta, platformei online Carvago, oferă o abordare pragmatică pentru cumpărarea unei mașini second-hand: „O abordare pur pragmatică a achiziționării unei mașini duce la cumpărarea unei mașini vechi de trei până la cinci ani care are cea mai mare scădere de preț în spate.” Această strategie permite cumpărătorilor să beneficieze de așa-zisa „lovitură inițială de amortizare”, în timp ce achiziționează un vehicul relativ nou, cu mulți ani de viață utilă înainte.
Când vine vorba de cumpărarea unei mașini second-hand, înțelegerea dinamicii devalorizării este crucială. Studiul Carvago.com oferă informații valoroase asupra modului în care diferite modele de mașini se devalorizează în timp. Datele subliniază importanța ca momentul achiziției să coincidă cu cele mai abrupte perioade de devalorizare și evidențiază potențialele economii care pot fi realizate prin alegerea mașinilor care își păstrează mai bine valoarea.
În esență, momentul potrivit pentru a cumpăra o mașină la mâna a doua depinde de bugetul, preferințele și prioritățile dvs. Indiferent dacă optați pentru un SUV de lux sau pentru un vehicul mic, economic, informarea despre modelele de devalorizare vă poate ajuta să faceți o alegere înțeleaptă și rentabilă.
Despre Carvago.com
Carvago.com este cea mai mare piață online din Europa pentru mașini second hand. Oferă clienților din șase țări europene o gamă de peste 2.000.000 de mașini verificate și intenționează să intre pe piețe suplimentare, operând în prezent în șapte țări europene, inclusiv România. Cu începere efectivă din ianuarie 2021, Carvago a înregistrat o creștere cu zeci de procente lună de lună, vânzând acum mii de mașini în fiecare lună în toată Europa. Carvago oferă clienților săi un serviciu cuprinzător de la inspecția și importul mașinii, până la asigurare și finanțare, apoi procesarea înmatriculării și livrarea mașinii la domiciliul clientului.