Câștigtorul licitației pentru dezvoltarea sistemului informatic Port Community System (PCS) în Portul Constanța este consorțiului format din firma germană de consultanță portuară Hamburg Port Consulting (HPC), compania românească de IT Critical Technologies și doi parteneri de transport estonieni EN Shipping Services OÜ și Saaresalu OÜ, reșatează USER.
Este vorba despre proiectul „Elaborarea specificațiilor pentru proiectarea și implementarea unui Port Community System (PCS) în porturile maritime Constanța și Mangalia”.
Un PCS este o platformă digitală și o infrastructură IT care facilitează și îmbunătățește schimbul de informații și date între diferite părți interesate din portul maritim sau ecosistemul logistic.
Unul dintre obiectivele principale ale proiectului este identificarea serviciilor/funcționalităților pe care PCS le va furniza Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime SA Constanța, cu ajutorul grupului de experți naționali și internaționali. De asemenea, vor fi elaborate specificațiile tehnice și funcționale pentru dezvoltarea PCS și vor fi propuse două opțiuni în studiul de fezabilitate pentru modelele de guvernare și business pentru sistemul PCS care urmează să fie implementat în porturile administrate de CN APM.
Echipa de consultanți va realiza studiul de fezabilitate privind implementarea PCS în termen de nouă luni.
Sistemul informatic Port Community Systems (PCS) dezvoltat ulterior va avea rolul unui ghișeu unic, a unei platforme electronice neutre și deschise care permite schimbul inteligent și sigur de informații între părțile implicate publice și private.
Acest sistem va conecta administrația portuară, firmele cu activitate în port, operatorii portuari, instituțiile cu implicare în activitatea portuară, etc.
Prin transmiterea unică a datelor, PCS va permite:
- comunicații fără întreruperi și transparente;
- gestionarea sigură și optimizată a tuturor escalelor navelor și a manipulării în porturi, datorită notificării prealabile sosirii;
- o mai mare vizibilitate a operațiunilor portuare;
- un nivel ridicat de integrare între modurile de transport maritim și cel din hinterland, procese vamale și vămuire mai rapide ale mărfurilor, care ajută la decongestionarea porturilor;
- reducerea costurilor operaționale;
- mișcări mai rapide ale containerelor;
- creșterea productivității pentru toate părțile interesate, în special competitivitatea porturilor maritime;
- disponibilitatea unor date fiabile care pot fi reutilizate pentru o varietate de servicii conexe;
- raportările mai facile și mai rapide de statistici maritime, trafic maritim, monitorizarea mărfurilor de import și export.