După depunerea demisiei din funcția de ministru al Transporturilor, în 7 septembrie, Cătălin Drulă a prezentat, în cadrul unei conferințe de presă, bilanțul la 9 luni de mandat, subliniind că, în toată această perioadă, a muncit „zi și noapte cu pasiune pentru infrastructura României”.
„Am făcut treabă până în ultimul moment”, a precizat Cătălin Drulă, menționând că încheie mandatul („această etapă”), cu fruntea sus și cu mândria a tot ceea ce a realizat alături de echipă. „Nu sunt omul bilanțurilor, mie îmi place să construiesc, să stau în prezent și să mă gândesc la viitor, să creez lucruri bune și să vorbească faptele despre mine”, a ținut să precizeze, adăugând că, din admirație și respect pentru munca depusă de o echipă extraordinară, face o trecere în revistă a ceea ce s-a realizat și a proiectelor demarate, care vor putea fi derulate în continuare.
„Am reorganizat Ministerul Transporturilor și Infrastructurii ca să devină o instituție mai eficientă și mai suplă, am redus numărul posturilor de conducere cu 11%. Am organizat concursuri pe bune, într-o manieră transparentă, pentru a recruta oameni noi. Am numit echipe complete de manageri profesioniști la companiile din subordine”, a arătat Cătălin Drulă, care a scos în evidență inclusiv rezultatele obținute cu ocazia celei mai recente campanii ISCTR privind supraîncărcarea, care scoate în evidență problemele extrem de serioase cu care se confruntă acest segment. „Rezultatele obținute de ISCTR sunt, pentru mine, în același timp impresionante și de speriat”, a precizat ministrul.
Proiecte
„La începutul mandatului, spuneam că prioritatea noastră vor fi investițiile și vrem un record absolut anul acesta și exact asta am livrat. La final de august, avem 3,7 miliarde de lei investiții pe fonduri europene. Spre comparație, în 2020 au fost 3 miliarde, în 2019, 2,2 miliarde, iar în 2018, 1,14 miliarde, pe aceeași perioadă a anului. Unde s-au dus banii ăștia? S-au dus pe autostrăzi, pe căi ferate, în infrastructura României”, a afirmat Cătălin Drulă, la 9 luni de mandat ca ministru al Transporturilor și Infrastructurii.
Iată proiectele rutiere enumerate de ministru cu ocazia bilanțului. „Am deschis nodul rutier de mare viteză de la Sebeș, între A1 și A10 (fără panglici, normal, cum se face). Am reparat acea rușine națională DN 68A, între Coșava și Coșevița, paralel cu sectorul lipsă din A1 între Lugoj și Deva. Am turat motoarele la maximum pentru ca anul acesta să fie terminate proiectele A10 Sebeș-Turda, unde lipsește Lotul 2. Se vor deschide, anul acesta, ultimii 29 de kilometri și autostrada va fi completă. (…) Tronsonul A3 Ungheni-Târgu Mureș, un sector de 10 kilometri, jumătate autostradă, jumătate drum de legătură – nu avem probleme acolo, se avansează foarte bine și va fi terminat în termenul contractual. Un alt șantier de care suntem foarte mândri este Slatina-Balș, parte din Drumul Expres Craiova-Pitești. Suntem undeva la peste 90% stadiu fizic cu lucrările. (…) Merge către finalizare anul acesta. Drumul de legătură cu 4 benzi de la Giurgiu, să avem o intrare modernă în țară. Pe 20 septembrie, începe turnarea betonului de ciment rutier – e o tehnologie specială, la fel ca în Germania. (…) Centura orașului Mihăilești, centura orașului Satu Mare – vor fi deschise anul acesta. (…) Pasajul Mogoșoaia va fi gata acum, la 1 octombrie. Am avut o discuție foarte apăsată cu constructorul. Teoretic, ei puteau să-l deschidă, conform termenului contractual, foarte lax, abia la anul, dar le-am spus că e păcat pentru brandul lor. Am deschis multe șantiere anul acesta: Sibiu-Pitești, Secțiunea 5, Craiova-Pitești tronsonul 3. Pe tronsonul 4, am semnat contractul, recent. Avem autorizație de construire pe Autostrada de Centură a Capitalei A0 Sud, pe lotul 1 și Lotul 3. Încep lucrările pe Autostrada Transilvania între Cluj Napoca și Oradea, autorizații de construire pe Nădășelu-Poarta Sălajului și Nușfalău-Suplacu de Barcău. Sunt mai multe proiecte de centuri ocolitoare care au fost deblocate: centura Zalău, centura Tecuci, centura Tecuci. (…) Pentru 2021, drumul expres Brăila-Galați e în fază de proiectare, iar constructorul intenționează să înceapă lucrările în octombrie. La podurile Dunărene de pe A2 am suspendat lucrările pe timpul verii, dar ele vor reîncepe. Vom avea parcări civilizate pe A1 și A2. În primăvară, a fost semnat contractul pentru concesionarea a 13 perechi de spații de servicii, pentru benzinării moderne. Am contractat proiectarea și execuția pentru drumul expres de legătură Oradea-A3. Am lansat licitațiile: A7 Ploiești-Buzău, modernizarea Centurii București pe sectorul sud-vestic, între DN5 și A1, modernizarea DN 71 între Târgoviște și Sinaia. Lucrurile merg bine pe A1 Sibiu-Pitești Lotul 1, care va finalizat în 2022. La fel și Podul de la Brăila. Pe A7, Autostrada Moldovei, urmează obținerea Acordului de Mediu și aprobarea în Guvern a tronsonului Buzău-Focșani. Pe A8, am semnat, în 8 aprilie, pregătirea proiectului tehnic pe Tg. Neamț-Iași-Ungheni. Pe Lugoj-Deva, Lotul 2, vom avea săptămâna aceasta lista scurtă pentru depunerea ofertelor. Un proiect pe care l-am scos de la sertar este A4 Sud, alternativa Techirghiol, continuarea A4 spre sud, spre Olimp. Un alt proiect este A3 Făgăraș-Brașov. Pe A0, inelul de centură, suntem, în program, astfel încât pe inelul de Sud să circulăm în 2023, iar pe Nord în 2024”, a arătat Cătălin Drulă, observând, în timpul prezentării, că sunt foarte multe proiecte de enumerat.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro