Curtea Constituţională a României (CCR) a constatat, în 15 februarie, neconstituţionalitatea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului (OUG) 192/2020, prin care a fost instituită, în urmă cu mai bine de un an și două luni, obligativitatea purtării măştii sanitare inclusiv în spaţiile publice deschise, alături de spațiile publice închise, spaţiile comerciale, mijloacele de transport în comun şi la locul de muncă.
În această speță, Curtea Constituțională a fost sesizată de către un medic rezident care a fost amendat pentru că a parcurs fără mască distanța de circa 150 de metri până la mașină. El a contestat amenda în instanță, iar sesizarea a ajuns la CCR pe 6 iunie 2021. CCR a pronunțat decizia după mai bine de 8 luni.
Atenție! Purtați în continuare masca, deoarece decizia Curții va intra în vigoare abia la data publicării ei în Monitorul Oficial, în maxim 30 de zile – timp în care se redactează motivarea. Până atunci însă, Parlamentul are posibilitatea să adopte prin lege obligativitatea purtării măștii în spații deschise.
Amintim că, în 5 noiembrie 2020, Guvernul Orban a modificat Legea 55/2020, prin OUG 192, astfel încât masca a devenit obligatorie și pe stradă. Ulterior, Guvernul Cîțu a menținut această măsură restrictivă, până la sezonul estival din 2021, iar apoi, din septembrie, a reintrodus purtarea măștii în spații deschise, odată cu valul 5 al pandemiei.
După căderea Guvernului Cîțu și venirea la putere a Guvernului Ciucă, obligativitatea purtării măștii pe stradă a fost de asemenea menținută, până inclusiv astăzi. Mai mult, în 5 ianuarie a.c., Guvernul Ciucă a interzis masca textilă, impunând purtarea măștii medicale sau de tip FFP2 – mult mai scumpe.
UPDATE! Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, a transmis: „Deciziile CCR nu se pot pune în discuție, dar așteptăm motivarea și de îndată Guvernul va lua o decizie în conformitate”.
Potrivit unui comunicat al CCR, „Curtea Constituţională, în cadrul controlului legilor posterior promulgării, cu unanimitate de voturi a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că este neconstituţională, în ansamblul său, OUG 192/2020 pentru modificarea şi completarea Legii 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, precum şi pentru modificarea lit.a) a art.7 din Legea 81/2018 privind reglementarea activităţii de telemuncă”.
Curtea a luat această decizie deoarece OUG 192/2020 a fost adoptată fără avizul Consiliului Legislativ, încălcând Constituţia (art. 1 alin.(3) şi (5) şi art. 79 alin. (1), care impun avizarea proiectelor de acte normative de către Consiliului Legislativ).
Potrivit CCR, actele normative anterioare şi ulterioare ordonanței rămân în vigoare: „Prin efectul prezentei decizii, sunt eliminate din fondul activ al legislaţiei, în condiţiile art.147 alin.(1) şi (4) din Constituţie, doar dispoziţiile cuprinse în OUG 192/2020, în timp ce celelalte texte normative din Legea 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 şi din Legea 81/2018 privind reglementarea activităţii de telemuncă rămân în continuare în vigoare”.
Modificările aduse de Guvernul Orban Legii 55/2020, prin OUG 192/05.11.2020:
Din Articolul 13, litera a), a dispărut cuvântul „închise” de la sintagma „spaţiile publice”, astfel că purtarea măștii a devenit obligativitorie inclusiv în aer liber:
- „a) obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile publice, spațiile comerciale, mijloacele de transport în comun și la locul de muncă;”
În forma inițială, articolul prevedea:
- „obligativitatea purtării măştii de protecţie în spaţiile publice închise, spaţiile comerciale, mijloacele de transport în comun şi la locul de muncă”.
2. Articolul 17 a fost modificat astfel:
- „Pe durata stării de alertă, angajatorii dispun munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, acolo unde specificul activității permite, cu respectarea prevederilor Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă”.
3. Articolul 21 a fost modificat astfel:
- „Pe durata stării de alertă, prin derogare de la prevederile art. 118 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, angajatorii din sistemul privat, autoritățile și instituțiile publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, precum și regiile autonome, societățile naționale, companiile naționale și societățile la care capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, cu un număr mai mare de 50 de salariați, organizează programul de lucru astfel încât personalul să fie împărțit în grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferență de cel puțin o oră”.
4. La articolul 38, după alineatul (1^2) a fost introdus un nou alineat, alineatul (1^3), cu următorul cuprins:
„În perioada noiembrie 2020-31 decembrie 2020, prin excepție de la prevederile alin. (1), prin ordin al ministrului educației și cercetării, în baza hotărârii Comitetului Național pentru Situații de Urgență și analizei situației epidemiologice la nivel național, se pot dispune suspendarea activităților care impun prezența fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ și continuarea activităților didactice în sistem on-line”.