Și în 2018 se anunță o continuare a demersurilor legislative care vizează profitabilitatea pieței est-europene de transport. Printre acestea se numără aplicarea unei noi taxe de 40 de euro per fiecare șofer înregistrat în SIPSI, pe care Franța intenționează să o aplice începând cu 1 ianuarie 2018.
Prezent la Forumul SafeFleet Users, Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români De Transport (FORT), a explicat în cadrul unui interviu ce impact va avea o astfel de taxă și cum ar trebui transportatorii români să se raporteze la ea:
“Această taxă înseamnă o creștere directă pe costul operațional, doar că ea nu afectează doar transportatorii din România, ci toți transportatorii care tranzitează Franța. Ea va trebui să se reflecte în ceea ce înseamnă tariful prestat.”
Cum percep transportatorii români această nouă obligație fiscală?
“Vă dați seama că trebuie să ne aliniem. Vom face tot posibilul să minimizăm eventualele costuri suplimentare și cumva să integrăm această nouă taxă astfel încât să nu fie o problemă pentru noi ca și firmă, cheltuială și cuantumul cheltuielii și să încercăm să ne deschidem față de clienții noștri să le explicăm și să obținem probabil un venit suplimentar pentru a acoperi și aceste costuri”, a precizat Marian Șchiopu – administrator flotă Dumagas Transport, în cadrul aceluiași eveniment.
Conform informațiilor furnizate de autoritățile franceze în urmă cu ceva timp, toți angajatorii din transport care au personal detașat în Franța urmează să plătească începând cu 1 ianuarie 2018 o taxă de 40 de euro per fiecare șofer în parte, care va fi percepută cu scopul declarat de a deduce costurile de exploatare a platformei SIPSI. Companiile de transport care nu vor îndeplini aceste noi obligații fiscale riscă suspendarea accesului la serviciu și o amendă cu o valoare maximă de 2000 euro pe angajat sau 4000 euro, în situația în care se constată o recidivă în decursul aceluiași an.
Taxa de administrare SIPSI vine în continuarea măsurilor fiscale luate de Franța în 2017 cu privire la responsabilitatea companiilor de transport care detașează personal pe teritoriul acestei țări. Iar exemplul Franței este urmat de către un număr din ce în ce mai mare de țări din blocul vest-european.
“Sunt discuții puternice în Spania, Italia a pornit deja pe acest drum, Austria la fel, Belgia și Olanda foarte agresiv, și tabloul tinde să devină complet. Foarte puțini sunt de partea noastră, și, de obicei, de partea noastră sunt cei care au poziții similare, care au context similar – Polonia, Bulgaria și… cam atât” – Augustin Hagiu, președintele FORT.
Ce soluții le rămân transportatorilor români? Specialiștii văd o rezolvare atât la nivel de strategie de business, cât și la nivel de tehnologizare a flotelor auto, prin îmbunătatirea modului de monitorizare prin GPS a acestora.
Din perspectiva strategiei de business, soluția viabilă care poate fi implementată independent de către fiecare transportator este să aducă salarizarea șoferilor la un nivel comparabil cu cel din țările vest-europene (Germania, de exemplu) și o creștere direct proporțională a tarifelor.
Pentru că un rol esențial îl joacă în planul financiar și costurile suplimentare de tipul amenzilor ce pot rezulta din nerespectarea obligațiilor impuse de anumite țări, se impune o monitorizare performantă a activității șoferilor în anumite regiuni de interes.
“Indiferent cât ar fi gradul de atenție sau de implicare a factorului uman, sunt greu de controlat în timp și sigur aici aplicațiile inteligente, ITS-urile, tehnologia ne sprijină foarte mult și o recomand tuturor celor care doresc să facă afacere pe termen lung în transporturi” – Augustin Hagiu, președintele FORT.
“Având în vedere că șoferii, în momentul în care tranzitează sau efectiv descarcă sau încarcă în țările respective, trebuie să facă dovada autorităților străine, câte ore au petrecut acolo și dacă și-au plătit șoferii conform legii Macron (de exemplu), prin platforma de monitorizare SafeFleet noi venim în sprijinul transportatorilor cu rapoarte care sunt generate automat, fără un factor uman care să le influențeze. Aceste rapoarte sunt generate automat pe baza sistemului de monitorizare care este montat în interiorul mașinilor” – Delia Chiș, directorul de vânzări SafeFleet pe România.