Comisia Europeană (CE) a răspuns Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) că structura costurilor și rentabilitatea fiecărui operator de transport rutier sunt determinate de mai mulți factori care depind, parțial, de performanța activității și de alegerile fiecărui operator și, prin urmare, sunt în afara domeniului de intervenție al Comisiei, și că prețurile de transport diferite oferite operatorilor de transport rutier, pentru aceeași activitate în același loc, nu reprezintă o problemă de concurență.
Răspunsul Comisiei Europene vine în contextul în care UNTRR a cerut deschiderea unei investigații în ceea ce privește diferențele dintre tarifele de transport plătite operatorilor de transport de marfă din Est și Vest, pentru aceeași activitate în același loc.
Iată precizările UNTRR:
„Astăzi, pentru aceeași operațiune de transport în vestul UE, transportatorii din est sunt plătiți sub 1 euro pe km, în timp ce transportatorii occidentali primesc 1,5 euro pe km. UNTRR a solicitat Comisiei Europeane să investigheze diferențele semnificative între tarifele pentru aceleași servicii în același loc, întrucât companiile occidentale sunt plătite cu 50% mai mult decât companiile estice. Ideea de a avea salarii egale ar putea fi acceptată de operatorii de transport rutier, cu condiția ca și costul acestora să fie acoperit. Dar abordarea este, în cazul angajaților, aceeași plată pentru aceeași muncă în același loc, în timp ce pentru companii, autoritățile europene sunt în favoarea unei piețe libere „sălbatice”.
În răspunsul către UNTRR, Comisia consideră faptul că prețurile din diferite țări diferă nu indică neapărat o problemă de concurență și că în contextul pilonului social și de piață al Pachetului Mobilitate I, CE a propus mai multe măsuri pentru a asigura condiții de concurență echitabile.
“De exemplu, Comisia a propus măsuri concrete de combatere a creării de companii cutie poștală, care conferă anumitor operatori un avantaj de cost incorect față de concurenții lor prin utilizarea structurilor juridice. De asemenea, Comisia a propus aplicarea normelor de detașare la anumite operațiuni de transport rutier internațional, pentru a se asigura că șoferii sunt plătiți în conformitate cu condițiile sociale și de remunerare ale statului membru în care lucrează predominant. Aceste norme asigură, de asemenea, că operatorii stabiliți în diferite state membre sau țări terțe nu obțin un avantaj neloial, din punct de vedere al costurilor salariale și sociale, atunci când își desfășoară activitatea în același stat membru”, se arată în răspunsul Comisiei Europene.
Comisia spune că rolul acesteia este de a asigura condiții de concurență echitabile între operatorii de transport și de a preveni avantaje de costuri neloiale și ilegale sau comportament discriminatoriu.
“CE nu are niciun rol de jucat atunci când vine vorba de determinarea prețurilor de piață sau a marjelor de profit ale operatorilor. Prețul plătit de expeditori, case de expediții de marfă și alți actori ai lanțului de transport pentru serviciile de transport realizate de transportatorii de marfă sunt negociate și rezultă din interacțiunea ofertei și cererii pe o piață liberalizată”, se mai arată în răspunsul Comisiei către UNTRR.
În schimb, Comisia Europeană nu a răspuns la întrebarea UNTRR privind legătura dintre întoarcerea obligatorie acasă a camionului și condițiile sociale, în condițiile în care impactul asupra pieței și mediului este ignorat. Întoarcerea obligatorie acasă a camionului ar duce la o medie de 6 zile pierdute la fiecare 8 săptămâni, ceea ce se traduce în pierderi financiare de 10-14%. Revenirea în țara de origine la fiecare 8 săptămâni ar însemna 1.000 de camioane în plus zilnic pe drumurile europene și la frontiere, fără nicio justificare economică. Acest lucru ar putea duce la 1.160 de tone de emisii de CO2 / zi sau 418.000 tone / an (calculele sunt pentru camioane înmatriculate în România și care realizează operațiuni de transport rutier internațional. Întoarcerea acasă a unui camion înmatriculat în Germania sau Franța nu este o problemă, deoarece majoritatea transportului rutier internațional se realizează între Germania-Franța-Italia-Benelux).
De la publicarea Pachetului Mobilitate 1 în 2017, UNTRR a solicitat instituțiilor UE să introducă un mecanism european, similar costului de transport calculat de CNR în Franța (www.cnr.fr) pentru a garanta condiții de concurență egale. În transportul rutier european, costul total al transportului pentru clienți ar trebui să fie format din costul de referință + marja fiecărei companii de transport rutier, similar cu dobânda de referință plus marja băncii în cazul sistemului bancar”.