CFR Marfă dispare după operaţionalizarea Carpatica Feroviar

CFR Marfă îşi va declara lichidarea şi își va opri activitatea imediat după operaţionalizarea şi capitalizarea companiei Carpatica Feroviar, a declarat Daniel Apostolache, director general CFR Marfă, în 29 octombrie, la cea de-a XIX-a ediţie a Zilelor Feroviare – Summitul de Investiţii, eveniment organizat de Club Feroviar.

Cel mai probabil, acest lucru se va întâmpla în luna martie 2025, moment când expiră și concordatul preventiv în care se află societatea de ani buni. „De când se va autoriza Carpatica Feroviar, CFR Marfă nu va mai furniza servicii de transport”, a precizat șeful CFR Marfă.

Carpatica Feroviar nu va fi un concurent pentru CFR Marfă, pentru că va trebui să se autorizeze şi durează cam şase luni. Dacă eşti investitor şi vrei să-ţi cumperi material rulant şi l-ai primit, nu poţi să intri direct cu el dacă compania nu este autorizată la organismul naţional, la un organism notificat, dacă nu ai toată licenţa, dacă n-ai licenţă de transport, toate aceste lucruri durează. Altfel, în momentul în care Carpatica Feroviar se va autoriza, CFR Marfă îşi va declara faliment. CFR Marfă, în momentul în care Carpatica se va operaţionaliza şi se va autoriza, îşi va declara lichidarea, deci nu va mai furniza servicii de transport feroviar. Aşa este angajamentul în faţa Comisiei Europene şi se va închide, practic, ajutorul de stat şi decizia de ajutor de stat emisă în anul 2020. Statul român va avea o companie naţională de transport feroviar de marfă. Astăzi are CFR Marfă; de la capitalizarea şi operaţionalizarea societăţii Carpatica Feroviar România va fi Carpatica Feroviar România”, potrivit directorului general.

Înființarea companiei Carpatica Feroviar a fost aprobată, recent, de Guvern, iar Apostolache spune că „este pe modelul Alitalia, şi de acolo a plecat pe jurisprudenţa europeană, în care am căutat să nu inventăm roata, ci să facem ceea ce au făcut şi alte state europene. Dar cred că elementul principal care a atras atenţia este discontinuitatea faţă de modul de lucru defectuos pe care CFR Marfă l-a practicat 15 ani, cu trei ani de profit operaţional, cu înţelegerea lecţiei capitalismului, în care salariaţii şi compania activează respectând tot ce înseamnă reguli concurenţiale şi economice în România”, a adăugat el.

CFR Marfă va rămâne cu datoriile la stat, aferente ajutorului de stat acordat la privatizarea eșuată din 2013, pe modelul aplicat la divizarea SNCFR în octombrie 1998. Capratica Feroviar va prelua 200 de locomotive și 6.500 de vagoane de la CFR Marfă, contra cost, iar banii vor ajunge direct în conturile ANAF, pentru stingerea datoriei. De asemenea, noua societate va prelua și șase secții IRLU, pentru a avea unde-și repara locomotivele.

Potrivit lui Apostolache, activitatea Carpatica România va fi în patru industrii – industria de apărare naţională, industria petrolieră, de cereale şi cărbuni – această companie fiind strategică, după ce a obţinut aviz CSAT şi s-a înfiinţat conform Hotărârii de Guvern aprobată de Executiv, la final de octombrie.

Carpatica Feroviar este soluţia statului român de a garanta în faţa Comisiei Europene că avem o companie care să deservească şi pe timp de pace, în condiţii de profit, şi pe timp de criză, atât geopolitică, cât şi economică, interesele statului român de a ne garanta că vom avea în permanenţă material rulant care să preia volumele necesare asigurării funcţionalităţii sale”, a subliniat Apostolache.

În prezent, CFR Marfă are în jur de 8.500-9.000 de vagoane şi 600 de locomotive – material rulant calibrat pe contractele actuale, însă, numărul vagoanelor apte care ar putea fi folosite, dacă ar intra în reparaţii şi ar exista contracte de transport, se situează în jur de 15.000-17.000, iar cel al locomotivelor, la 900. În proces de executare au fost aproximativ 450 de locomotive. S-au vândut maximum 100 de locomotive, pentru că încă nu au ajuns toate facturile de la ANAF în cadrul companiei, ca să ştim o cifră exactă. Sunt licitaţii care se desfăşoară la fiecare agenţie teritorială ANAF din România şi circuitul documentelor este unul relativ îngreunat şi dinamic. În fiecare zi primim facturi că s-au mai vândut la o agenţie teritorială şi actualizăm în permanenţă numărul de locomotive care sunt în executare. Anunţul privind valorificarea şi numărul de locomotive disponibile este postat pe site-ul CFR Marfă şi poate fi consultat în orice moment de potenţialii cumpărători care, dacă doresc să cumpere la valoarea evaluată, (…) se pot adresa companiei, cu solicitare care este imediată înaintată ANAF”, a susţinut Daniel Apostolache, şeful CFR Marfă.

Cei 3.000 de salariaţi ai CFR Marfă nu vor fi preluaţi automat de Carpatica Feroviar; aceasta va lua „atât personal cât va fi nevoie, în funcție de contractele care vor exista”.

CFR Marfă are în portofoliul său de clienți companii importante, precum Dacia, OMV Petrom, Complexul Energetic Oltenia, societatea Electrocentrale Craiova, dar şi cei mai importanţi traderi şi producători de cereale din România. De asemenea, este al doilea partener DB Germania pentru NATO, în transportul de trupe militare.

Viteza comercială la trenurile de marfă este, în medie, în jur de 17 km/h. Sunt unele secţii care s-au reabilitat, cum este Constanţa, iar cel mai prost se circulă pe secţia Chiajna-Grădinari, aflat în lucrări, a mai spus șeful operatorului național.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.