Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a aprobat astăzi Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) 2016-2030 Bucureşti – Ilfov, în cadrul căruia va fi înființată Autoritatea de Transport Metropolitan București – Ilfov (ATMBI).
„Prin aprobarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, Primăria Municipiului București și Consiliul Județean Ilfov vor putea accesa împreună fonduri europene de până la 220 de milioane de euro prin Programul Operațional Regional, dintre care 150 milioane de euro vor fi folosiți pentru reformarea transportului public. Este un document foarte așteptat de către toți cetățenii zonei metropolitane extinse a Bucureștiului, și cuprinde proiecte care, odată realizate, vor contribui direct la creșterea calității vieții oamenilor”, a declarat primarul general Gabriela Firea, la începutul ședinței CGMB.
Principalele proiecte incluse în PMUD sunt:
- înființarea Autorității de Transport Metropolitan București – Ilfov;
– introducerea de benzi de circulație cu prioritate pentru transportul public – pe o distanță de 25 km; - modernizarea rețelei de mijloace de transport în comun, prin achiziția de 100 troleibuze, 500 de autobuze – dintre care 300 electrice – și 300 de tramvaie, precum și modernizarea, extinderea infrastructurii de tramvai (41 km cale dublă) și reabilitarea a aproximativ 1.800 de stații;
- construirea de parcări de tip Park & Ride la punctele cheie de intrare în oraș;
- construirea de parcări subterane;
- supralărgirea străzii Prelungirea Ghencea, între str. Brașov și Centura București, plus realizarea unui terminal intermodal comun cu viitoarea stație de tren din zona Haltei Bariera Domnești;
-
lărgirea străzii Jandarmeriei;
-
reconfigurarea intregii zone de birouri Pipera – str. Fabrica de Glucoza, str. D. Pompeiu, str. Petricani, str. Andronache, sos. Colentina
- amenajarea infrastructurii utilitare pentru biciclete (piste de biciclete și locuri de parcare pentru biciclete), precum și extinderea sistemului de închiriere biciclete (bike-sharing);
- crearea de noi zone cu prioritate pentru pietoni și bicicliști în centrul orașului, concomitent cu modernizarea spațiului urban public;
- îmbunătățirea condițiilor de accesibilitate pentru persoane cu mobilitate redusă, se vor realiza pasaje pietonale subterane;
- regândirea și extinderea sistemului de management al traficului.
7 miliarde de euro pentru transportul public
Conducerea Primăriei Capitalei îşi propune să investească 7 miliarde de euro în dezvoltarea transportului public în următorii 13 ani, jumătate din sumă – în extinderea metroului. Astfel, potrivit PMUD, până în anul 2030 este prevăzută dublarea numărului de kilometri de metrou existenţi, până la 123 km, și cea a numărului de călători deserviţi – până la 1,65 milioane.
Restul banilor vor fi utilizați pentru investiţii menite să descurajeze utilizarea de către bucureșteni a maşinilor personale, în favoarea transportului în comun. În acest sens, este prevăzută extinderea liniilor de tramvai, plus culoare rapide şi benzi unice pentru autobuze și troleibuze.
Alte măsuri sunt realizarea unei reţele de 250 km de piste pentru biciclete, eliberarea trotuarelor de maşini, eliminarea parcărilor fără plată şi creşterea tarifului pentru parcările publice până la un euro pe oră.
Investițiile în cifre (cu TVA)
- 334 de milioane de euro – pentru un culoar de tramvai de 13 km între Popeşti Leordeni şi Piaţa Victoriei;
- 286 de milioane de euro – achiziţionarea de tramvaie rapide;
- 134 de milioane de euro – reabilitarea depourilor RATB;
- 100 de milioane de euro – reabilitatea staţiilor de tramvai;
- 1 miliard de euro – realizarea magistralei M6 de metrou între Gara de Nord de Aeroportul Otopeni;
- 970 de milioane de euro – finalizarea liniei de metrou între Pantelimon şi Drumul Taberei;
- 510 milioane de euro – reabilitarea a 51 de staţii de metrou;
- 45 de milioane de euro – realizarea benzilor de circulaţie cu prioritate pentru autobuze şi troleibuze;
- 107 milioane de euro – modernizarea reţelei de troleibuze;
- 256 de milioane de euro – îmbunătăţirea operării şi întreţinerii autobuzelor şi achiziţia de autobuze;
- 50 de milioane de euro – realizarea reţelei utilitare de piste de biciclete;-22 de milioane de euro – realizarea legăturii dintre Autostrada A3 şi Aeroportul Internaţional “Henri Coandă”;
- 100 de milioane de euro – modernizarea drumurilor judeţene;
- 141 de milioane de euro – introducerea de noi zone prioritare pentru pietoni în centrul oraşului;
- 10 de milioane de euro – dezvoltarea de bulevarde prietenoase cu pietonii, între Piaţa Unirii şi Piaţa Romană.