Curtea de Conturi Europeană a analizat modul în care Comisia a protejat în UE drepturile pasagerilor din transportul aerian în timpul crizei provocate de pandemia de COVID-19 și a constatat că pasagerii nu au fost informați pe deplin cu privire la drepturile lor, în contextul acestei crize.
„În perioada inițială a crizei, numeroși pasageri nu au primit rambursări sau nu au avut altă opțiune decât să accepte vouchere. Începând din iunie 2020, companiile aeriene au început să efectueze rambursări către pasageri, deși cu întârzieri semnificative. Statele membre nu au legat ajutoarele de stat de rambursarea pasagerilor, deși Comisia a precizat în mod clar că acest lucru era posibil. Comisia a întreprins acțiuni pentru a proteja drepturile pasagerilor din transportul aerian și a luat măsuri pentru a atenua efectele crizei, în pofida limitărilor cadrului juridic existent. În 2013 au fost prezentate propuneri în acest sens care puteau contribui la remedierea situației, dar, până în prezent, Consiliul nu a ajuns la un acord cu privire la poziția sa”, se precizează în Raportul special 15/2021 al Curții de Conturi Europene.
Zeci de milioane de pasageri şi-au văzut planurile de călătorie compromise după ce între martie 2020 şi martie 2021 circa 70% dintre zborurile regulate au fost anulate pe ansamblul UE ca urmare a restricţiilor antiepidemice. „Pasagerii nu au fost informaţi asupra drepturilor lor şi în consecinţă pierd bani”, a declarat la o conferinţă de presă auditoarea europeană Annemie Turtelboom.
Iar în timp ce mulţi pasageri nu şi-au primit banii înapoi pentru zborurile anulate, companiile aeriene europene au primit ajutoare de stat care însumează aproape 35 de miliarde de euro, mai remarcă Turtelboom, la fel şi raportul.
„Ceea ce ne-a surprins este că guvernele statelor UE au acceptat această situaţie. Mai rău, ele şi-au dat acordul, chiar dacă asta a însemnat încălcarea legislaţiei europene”, subliniază ea. „În timp ce s-au depus toate eforturile pentru a susţine companiile aeriene şi turoperatorii, s-a făcut prea puţin pentru a asigura respectarea drepturilor a milioane de oameni în UE”, a constatat auditoarea.
Curtea recomandă Comisiei să protejeze mai bine drepturile pasagerilor din transportul aerian și să îi informeze pe aceștia cu privire la drepturile lor; să amelioreze coordonarea măsurilor naționale și să lege mai bine ajutoarele de stat acordate companiilor aeriene de rambursarea pasagerilor; să îmbunătățească instrumentele și legislația în materie de protejare a drepturilor acestor pasageri.
Raportul Curţii de Conturi Europene evidenţiază faptul că statele membre nu au condiţionat explicit ajutoarele de stat acordate companiilor aeriene de rambursarea biletelor anulate, deşi Comisia Europeană le-a dat voie s-o facă.
Cel puţin 15 state membre ale UE au încălcat legislaţia europeană prin neimpunerea companiilor aeriene şi turoperatorilor să-şi respecte obligaţia juridică de a rambursa contravaloarea zborurilor anulate, conchide auditoarea.
În privinţa neregulilor constate în cazul principalelor companii aeriene din România, raportul menţionează că „un pasager care a acceptat un voucher nu mai are dreptul de a cere o rambursare” şi „odată trecut termenul de 12 luni, un voucher neutilizat nu mai poate fi rambursat”.
Înaintea publicării acestui raport, Comisia Europeană le-a cerut, în 28 iunie, companiilor aeriene din UE să gestioneze mai bine anularea zborurilor, incluzând aici compensarea pasagerilor ale căror bilete nu au fost încă rambursate, amintindu-le totodată obligaţia efectuării acestei rambursări în termen de şapte zile de la anularea zborului. „Companiile aeriene trebuie să respecte drepturile consumatorilor, atunci când zborurile sunt anulate”, a atras atenţia comisarul european pentru justiţie, Didier Reynders.