Companiile germane din România privesc cu optimism în viitor (AHK)

Companiile cu capital german din România privesc din nou cu ceva optimism spre viitor, după doi ani extrem de dificili, marcați de pandemie și de războiul din Ucraina. Dar există și riscuri, care pot întuneca perspectivele economice, arată sondajul realizat, în această primăvară, de AHK România împreună cu alte 15 camere de comerț germane bilaterale din Europa Centrală și de Est, în rândul companiilor germane active în țările respective.

Precizările transmise ZIUA CARGO:

Sondajul relevă situația economică și de afaceri a companiilor, dar oferă totodată și o imagine de ansamblu a celor mai importanți factori de risc pentru dezvoltarea afacerilor din punctul de vedere al companiilor, precum și o evaluare a celor mai importanți factori locali care influențează deciziile investiționale. 

Situația companiilor germane din România s-a îmbunătățit într-o oarecare măsură în comparație cu primăvara anului 2022 și este apreciată ca fiind „bună” de 45% dintre cei intervievați. Mai mult de 47% dintre repondenți consideră situația companiilor lor ca fiind satisfăcătoare și doar 8% o consideră rea. 

În legătură cu evoluția propriilor afaceri, în primăvara anului 2023 companiile privesc cu încredere spre viitor. Aproape 46% dintre repondenți sunt de părere că își vor dezvolta afacerea în următoarele 12 luni (în 2022: 41%), iar 16% se așteaptă ca evoluția locală a afacerilor să arate mai rău (în 2022: 11%).

Referitor la evoluția economică a României în următoarele 12 luni, peste 25% dintre cei chestionați se așteaptă la o îmbunătățire (2022: 11%) și doar 29% sunt pesimiști și văd o înrăutățire a perspectivelor economice (2022: 52%). 46% dintre companii nu se așteaptă la nicio schimbare (2022: 38%). Mai mult de jumătate prevede o creștere a cifrei de afaceri în comparație cu anul precedent, în vreme ce 32% dintre companii nu se așteaptă la nicio schimbare în acest sens.  

Este îmbucurător și faptul că numărul de angajați va crește. Mai mult de 42% dintre companiile intervievate anunță că vor în continuare să angajeze personal (2022: 41%). Pentru 42% dintre ele numărul de angajați va rămâne la fel. În privința investițiilor în următoarele 12 luni, 40% din companii spun că acestea vor crește (2022: 25%), în timp ce 24% dintre cei intervievați sunt mai precauți și plănuiesc sume mai mici pentru investiții (2022: 20%).

Lipsa de personal calificat revine la început de 2023 pe agenda companiilor, ca factor de risc economic, alături de creșterea costurilor cu forța de muncă. Dar și prețurile la energie continuă să reprezinte o provocare pentru companii. Cel mai mare risc îl reprezintă însă costurile cu forța de muncă, urmat de lipsa de personal calificat și de prețul la energie  În primăvara lui 2022 prețul materiilor prime și al energiei reprezentau cei mai relevanți factori de risc, pe fondul nesiguranței și al restricțiilor impuse de pandemie. Factorii „clasici” de risc menționați în chestionar, infrastructura și politicile economice, trec în plan secund și sunt percepuți mai puțin ca riscuri.  

În sondaj au fost analizați în total 21 de factori specifici amplasamentului investițional, care au o influență semnificativă asupra deciziei investiționale. Un factor decisiv pentru investitori este calitatea de membru UE a României, care a fost apreciat pozitiv și în acest an de 44% dintre repondenți. Îmbucurător este și faptul că practicile în achizițiile publice s-au îmbunătățit de-a lungul timpului (2018: -35 puncte, 2023: -13 puncte). Formarea academică (0 puncte) și calificarea angajaților (-2 puncte) au de asemenea un scor bun. În ceea ce privește formarea profesională, aceasta necesită îmbunătățiri. Este nevoie urgentă de investiții în formarea profesională și continuă, atât din partea companiilor, cât și a autorităților responsabile. Referitor la acest aspect gradul de satisfacție al companiilor este în scădere ușoară ( -13 puncte). 

Disponibilitatea personalului calificat este una dintre cele mai mari provocări ale companiilor și acest lucru privește atât muncitorii calificați cât și absolvenții de universități. Migrația personalului calificat către Europa, îmbătrânirea populației, dar și deficiențele sistemului educațional sunt principalele cauze care au determinat lipsa acută de personal calificat. „Personalul calificat și educația sunt cele mai importante teme pentru România. Dorim o economie verde, o economie digitală, dar sistemul românesc de învățământ nu poate furniza suficient personal calificat pentru a acoperi nevoile prezente și viitoare. Tinerii au nevoie de considerabil mai multe calificări practice pentru locurile de muncă disponibile. Cunoștințele cerute pe piața muncii și abilitățile practice în mânuirea tehnologiilor complexe nu sunt suficient predate în școli. De aceea este nevoie urgentă de o coordonare mai bună între mediul educațional și cel de afaceri”, spune Sebastian Metz, directorul general al AHK România.  

Productivitatea angajaților și flexibilitatea legislației muncii au obținut în acest an un scor bun în sondaj. Condițiile cadru administrative și politice au cunoscut o ușoară îmbunătățire, dar rămân în zona negativă. Între acestea stabilitatea politică și socială (scor -4) și stabilitatea juridică (scor -7) sunt cel mai bine cotate, acestea realizând schimbări pozitive vizibile comparativ cu perioada 2018-2021. 

Războiul din Ucraina aduce cu sine urmări de scurtă durată, dar și schimbări pe termen lung în ce privește diviziunea activităților la nivel internațional. Cele mai multe dintre companiile intervievate își fac griji cu privire la costurile mai mari la energie, la materiile prime și la serviciile prestate în avans, dar și cu privire la întreruperile din lanțul de aprovizionare. Pe termen lung se preconizează o schimbare a evaluării riscurilor legate de amplasamentul investițional.

Despre sondaj

Perioada de aplicare a chestionarelor: 13 februarie–17 martie. Participanți: 132 de companii membre AHK România și companii cu capital german din România.

Participarea pe sectoare de activitate: 37% servicii, 36% industria prelucrătoare, 17% comerț, 7% construcții, 3% furnizare de energie și apă, deșeuri.

Clasamentul ECE privind amplasamentul investițional se bazează pe datele obținute de Camerele de Comerț germane bilaterale din 15 țări din Europa Centrală și de Est. În topul atractivității România se situează pe locul 9 în regiune; pe primul loc situându-se Slovenia, urmată de Polonia și Republica Cehă. 

Download

Despre AHK România

AHK România este reprezentanța oficială a economiei germane în România. Înființată în 2002, Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană numără circa 580 de firme-membre și oferă companiilor o platformă importantă pentru networking, schimb de informații și experiențe. Prin serviciile pe care le oferă și prin evenimentele pe care le organizează, AHK România susține activ companiile germane la intrarea lor pe piața românească și este totodată partener al firmelor românești interesate de piața germană. 

De la 1 ianuarie 2, pentru intensificarea relațiilorde afaceri între companii din România, Republica Moldova și Germania și să contribuirea semnificativă la dezvoltarea economică a Republicii Moldova.

Laitmotivul anului 2023 pentru AHK România: Strengthening Partnerships – Turn Challenges into Opportunities

Parteneriatele puternice reprezintă fundamentul pentru a face față provocărilor actuale și viitoare. Gândirea și acțiunile îndreptate către formarea de parteneriate între companii, mediul politic, societate și educație sunt mai importante ca niciodată. În acest context, AHK a ales pentru acest an ca laitmotiv „Strengthening Partnerships”. În cadrul parteneriatelor, AHK însoțește transformarea în modele de afaceri durabile și sprijină în mod activ investițiile în educație, sănătate, știință și noi tehnologii. 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.