Ponderea globală pe piață a companiilor aeriene low cost este de 30%, dublă față de acum 15 ani, popularitatea lor fiind în creștere constantă, potrivit IATA.
Astfel, datorită prețurilor scăzute și unei rețele de rute atractive, companiile de linie low cost se dezvoltă aproape dublu față de companiile tradiționale. Și aceasta, în ciuda confortului redus al pasagerilor și a posibilității ca zborurile să fie anulate sau întrerupte care vin odată cu costurile scăzute. Nu toți pasagerii cunosc faptul că în aceste situații au dreptul la despăgubiri de până la 600 euro.
Pe Skytrax nu apare niciun transportator low cost printre cele mai bune companii aeriene din lume și le clasifică separat cu AirAsia, EasyJet și Norwegian câștigând cele mai înalte onoruri.
Conform Autorității Aviatice Civile poloneze, compania cea mai cunoscută din Polonia este Ryanair, transportând 28,4% din toți pasagerii în prima jumătate a anului 2019 (51,4% din toți pasagerii low cost), întrecând compania națională poloneză LOT, și cu Wizz Air pe a treia poziție. În ciuda popularității de care se bucură, Ryanair este plasată mult în spatele celor mai mari companii aeriene din lume ca buget, influențată fiind, printre altele, de numărul mare de plângeri ale pasagerilor.
Ce drepturi trebuie să rețină pasagerii despre companiile low cost?
„Drepturile pasagerilor trebuie respectate indiferent de tipul de companie aeriană cu care călătoresc. Regulamentul (UE) nr. 261/2004 care reglementează plata despăgubirilor pentru pasageri, acoperă toate companiile aeriene, inclusiv companiile aeriene low cost. Companiile aeriene individuale diferă, într-adevăr, în privința modului în care gestionează termenele limită ale plângerilor pasagerilor. Din experiența noastră, există anumite companii aeriene, în special low cost, care plătesc despăgubirile doar după ce cazurile ajung în instanță. Cu doi ani de experiență în procedurile judiciare, știm cum să câștigăm împotriva companiilor aeriene din Europa” ,spune Kamila Szczygieł, un avocat pentru GIVT, o companie specializată în obținerea despăgubirilor pasagerilor pentru zborurile anulate sau întârziate și pentru refuzul îmbarcării de la companiile aeriene din Europa.
Cum să solicitați despăgubirea?
Pasagerii pot solicita despăgubire pentru un zbor întrerupt (un zbor cu o întârziere mai mare de 3 ore la aterizare sau un zbor anulat cu mai puțin de 14 zile înainte de data plecării), precum și pentru refuzul îmbarcării din cauza suprarezervării.
Pentru a depune o cerere, pasagerii au nevoie de următoarea doumentație și informații.
Informații
|
Documente
|
Data și numărul zborului
|
Documentul de călătorie, de ex., pașaportul
|
Numele companiei aeriene
|
Detalii privind partenerul de călătorie (dacă există)
|
Aeroportul de plecare
|
|
Aeroportul de sosire
|
|
În conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 261/2004 suma maximă a despăgubirii pentru un zbor întârziat sau anulat este de 600 €, dar aceasta este în funcție de distanța și destinația zborului:
Distanța și destinația zborului
|
Zbor întârziat sau anulat
|
Refuzul îmbarcării
|
Zboruri de până în 1.500 km
|
250 €
|
250 €
|
Toate zborurile de până în 1.500 km în UE
|
400 €
|
400 €
|
Toate zborurile între 1.500 km – 3.500 km
|
400 €
|
400 €
|
Toate celelalte zboruri peste 3.500 km
|
600 €
|
600 €
|
Pasagerii pot solicita despăgubirea direct, dar datele arată că este dificil fără cunoștințe juridice adecvate. Cu alte cuvinte, merită să luați în considerare serviciile unei companii specializate precum GIVT.
Pentru a solicita o despăgubire:
- Completați detaliile zborului dvs. pe www.givt.com. Cererile sunt verificate automat.
- Cererea este trimisă companiei aeriene, iar pasagerul este informat cu privire la rezultat.
- Dacă operatorul refuză plătească despăgubirea, cazul va fi trimis în instanță cu pasagerul reprezentat de GIVT.
Zbor perturbat – ce trebuie să faceți și ce nu?
Dacă un zbor este anulat sau există o întârziere semnificativă este bine de știut ce să faceți pentru confortul dvs. fără să pierdeți dreptul de a solicita despăgubirea. Iată câteva recomandări importante:
- păstrați confirmarea rezervării, biletul și tichetul de îmbarcare
- identificați motivul întreruperii zborului
- dacă zborul este anulat, cereți transportatorului masă, băuturi și cazare la hotel
- nu semnați niciun document prin care renunțați la dreptul la despăgubire, de ex., în schimbul reducerilor la zboruri sau cupoanelor valorice
- dacă zborul are o întârziere de 5 ore, solicitați rambursarea biletului
- în cazul refuzului la îmbarcare, solicitați un zbor alternativ și despăgubiri în bani
- Păstrați toate chitanțele pentru achizițiile de necesități, precum mâncare sau băuturi