Concluziile întâlnirii online organizate de USER cu membrii săi, pe tema monopolului și abuzurilor liniilor maritime, au fost trimise în scris la FIATA.
Precizările USER:
Ca urmare a sesizărilor din partea membrilor, cu privire la monopolul și abuzurile liniilor maritime față de casele de expediții din România, USER a organizat pentru aceștia o întâlnire online, în data de 6 martie 2023, în care să se dezbată punctual problemele cu care se confruntă.
Discuțiile au fost moderate de dna. Simona Dumitru, Vicepreședinte USER și coordonator al secțiunii “Expediții de mărfuri în trafic maritim” din cadrul uniunii.
Membrii USER prezenți au subliniat faptul că în România liniile maritime practică abuzuri de neimaginat, ceea ce a dus la o nemulțumire foarte mare a lor și la temerea că vor fi excluși de pe piața expedițiilor maritime de marfă, dacă se continuă în acest mod.
Detaliem mai jos toate abuzurile menționate de cei prezenți la întâlnirea online:
- Lipsă de comunicare, inflexibilitate, lipsă de interes în rezolvarea plângerilor de orice fel (COSCO, MAERSK, CMA CGM, HAPAG LLOYD, OOCL)
- Liberele de linie se dau cu întârziere, ceea ce duce la penalități facturate de linia maritimă
- Răspunsuri întârziate la solicitările caselor de expediții de a le transmite facturile de navlu/ taxe locale și, implicit Delivery Order, fără de care nu se pot începe formalitățile de tranzit/ vămuire
- Creșterea exorbitantă și nejustificată a prestațiilor portuare, THC și a altor taxe asociate, stabilite unilateral de către liniile maritime, cu efect imediat după comunicarea către casele de expediții:
– Toate liniile maritime au modificat costurile de THC cu efect imediat, fără ca societatea de expediții să își dea acordul. Casa de expediții are deja comenzile de transport agreate cu clienții săi, luând în calcul vechile taxe, așa că nu îi rămâne decât să suporte ea creșterile acestea abuzive.
– În caz de control fizic, MAERSK a introdus o taxă de 135 euro, de deplasare a containerului din terminal până la rampa unde se efectuează controlul fizic. În același timp, nu acceptă ca societatea de expediții să transporte containerul la controlul fizic cu o altă mașină.
– MAERSK a introdus o taxa de overnight (1000 RON = 200 EURO / noapte, dacă livrarea nu se face în aceeași zi în care a fost scos containerul din terminal).
- Interdicția de a plăti taxa de M/H (Merchant Haulage = taxa de preluare container pe auto propriu) și a livra containerul de la Constanța la orice destinație din România cu autovehicule subcontractate de casa de expediții de la cărăușii proprii, ci cu autovehicule închiriate de la linia maritimă, la prețuri impuse, fără a accepta negocieri
Așadar, obligativitatea de a transporta containerele numai cu transportatori rutieri ai liniilor maritime!
- Taxa M/H este abuzivă și are o valoare în medie: 100 EURO + TVA per container
- În cazul în care casa de expediții plătește garanții pentru (și înainte de) eliberarea containerelor liniilor maritime (în cazurile în care casele de expediții nu fac transborduri de mărfuri în camioane normale), liniile maritime nu emit niciodată factura storno de garanție din proprie inițiativă (așa cum este normal, după ce containerul li se returnează gol), ci o vor face numai după câteva reminder-uri din partea freight fowarder-ului.
Mai mult, durează destul timp până ce linia maritimă returnează banii casei de expediții!
- Impunerea de storage și demurrage fără temei
„Recordul” pentru un container al unui client a fost de: niciun fel de raspuns timp de 18 zile, dar linia maritima a facturat storage si demurrage
- Dacă societatea de expediții alege să efectueze transportul rutier prin linia maritimă, aceasta îl face cu întârziere, întrucât nu au autovehicule suficiente, ceea ce duce la taxe de storage.
- Scăderea zilelor de storage/demurrage în terminal de la 7 zile la 5 zile, una dintre liniile maritime chiar taxând storage din ziua sosirii navei, în cazul în care containerul nu este scos plin din terminal, în primele 5 zile
- MAERSK încalcă orice clauză contractuală de confidențialitate și oferă informații comerciale părților terțe (în primul rând tariful), chiar dacă pe MBL compania de expediții este atât clientul, cât și partea de notificat
- OOCL abordează foarte rapid direct clienții caselor de expediții
- Un lucru comun al tuturor liniilor maritime: prețurile excesive practicate în Portul Constanța
Din câte am aflat, prin Gdynia – Polonia, costurile de seafreight + locale + storage + demurrage sunt mai mici, în total, decât prin Constanța cu aproximativ 2000-2200 USD/ 40’DV.
În urma dezbaterilor, s-a decis ca USER să facă următoarele demersuri:
- Scrisoare către FIATA, în care să se detalieze toate problemele menționate de membrii USER și să se solicite suportul în acțiunile ce se vor întreprinde față de liniile maritime.
- Scrisoare către alte asociații ale expeditorilor, pentru a fi întrebate dacă și în țările lor liniile maritime fac astfel de abuzuri.
- Scrisori către liniile maritime, cărora să li se solicite, în numele caselor de expediții, să renunțe la acțiunile, taxele abuzive – în prima fază, iar dacă nu primim răspunsuri favorabile să trimitem plângere la:
- Consiliul Concurenței
Până la acest moment, USER a adresat deja scrisoarea către FIATA, iar președintele uniunii, Marius Cae, se află la întâlnirea FIATA Headquarter de la Geneva, purtând discuții cu reprezentanții Grupului de Lucru Seafreight din cadrul federației internaționale.
De asemenea, au fost adresate scrisori asociațiilor din Bulgaria, Polonia, Turcia, Italia, Slovenia. Din păcate, unele răspunsuri primite relevă faptul că liniile maritime practică și în țările respective abuzuri. Vom sintetiza toate aceste informații și le vom transmite într-un newsletter viitor.
USER asigură deplina confidențialitate a membrilor participanți față de cei cărora le vom adresa punctele de vedere.
Vă vom ține în continuare la curent cu demersurile efectuate.