Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a semnat cu furnizorul polonez de material rulant Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA), în 30 ianuarie, contractul de achiziționare a 62 de rame electrice regionale (RE-R), destinate transportului regional de scurt parcurs.
Valoarea totală a contractului, care cuprinde și perioada de mentenanță și servicii de reparații de 15 ani, cu posibilitatea dublării acesteia prin act adiţional, este de peste 3 miliarde de lei, fără TVA, împărțită în 3 loturi, astfel:
▪️ Lotul 1, de 980 milioane de lei, cuprinde 20 de rame electrice regionale RE-R plus mentenanța lor, pentru rutele București Nord-Ploiești Sud-Adjud, Iași-Pașcani-Suceava, Bacău-Pașcani;
▪️ Lotul 2, de 1,127 miliarde de lei, este compus din 23 rame electrice și mentenanță, pentru rutele Brașov-Gheorgheni, Arad-Timișoara-Caransebeș, Huedin-Cluj-Bistrița;
▪️ Lotul 3, de 931 milioane de lei, cuprinde 19 rame electrice și mentenanța acestora, pentru rutele București Nord-Ploiești Vest-Brașov, București Nord -Roșiori, București Nord-București Obor/Fundulea, Constanța-Fetești.
Finanțarea proiectului va fi asigurată prin Fondul de Modernizare (fonduri europene nerambursabile), iar cofinanţarea de la bugetul de stat.
Termenul de livrare al primei rame este de 24 de luni, iar livrarea întregului lot de 62 de rame se va efectua în termen de 36 de luni.
„Ramele electrice sunt compuse din trei vagoane și asigură 224 de locuri pe scaune. Unitățile sunt prevăzute cu sistem de semnalizare și siguranță ETCS nivel 2, precum și cu sistemul național PZB 90. Din punct de vedere al confortului pasagerilor, ramele dispun de sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, spațiu pentru amplasare automate de cafea, băuturi răcoritoare, dulciuri etc., spații pentru bagaje de dimensiuni mari, spații pentru transportul bicicletelor, un spațiu pentru călători cu mobilitate redusă, în zona inferioară, precum și spațiu pentru amplasarea unui automat de vândut bilete și/sau aparat pentru validarea titlurilor de călătorie”, potrivit ARF.
Prezent la evenimentul de semnare, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a amintit și despre celelalte 57 de rame electrice achiziționate până în prezent: „Valoarea contractelor semnate pentru achiziţie de trenuri noi la Ministerul Transporturilor astăzi când vorbim este de 9,9 miliarde lei, asta însemnând aşa: 119 rame electrice plus cele 16 locomotive electrice. Astăzi, când vorbim, în afară de trenurile cu hidrogen, unde licitaţia nu este încheiată, pentru toate celelalte care sunt parte din PNRR şi parte din ceea ce înseamnă fonduri de modernizare contractele au fost încheiate”.
Președinte PESA, Krzysztof Zdziarski: „Trenurile moderne și confortabile care fac obiectul contractului semnat vor contribui la creșterea și îmbunătățirea traficului interurban și regional”. El a precizat că tramvaiele producătorului polonez transportă, la acest moment, locuitorii din Cluj-Napoca, Iași și Craiova. Totodată, acesta a ținut să menționeze că vehiculele PESA vor susține dezvoltarea transportului feroviar românesc, context în care se dorește creșterea prezenței producătorului polonez în România, prin cooperarea cu partenerii locali și înființarea în București, Cluj-Napoca și Iași de centre de service și mentenanță.
Pe ce rute vor circula și ce operatori le vor deservi
Ramele electrice regionale vor fi atribuite, în mod temporar, către cei șase operatori care au încheiat contracte de servicii publice pentru transportul feroviar de călători, în perioada decembrie 2022–11 decembrie 2032, după cum urmează:
▪️ CFR Călători va primi 34 RE-R, distribuite astfel: una pe ruta București Nor-Fundulea, câte 2 pe rutele București Nord-Ploiești Vest-Brașov și Arad-Timișoara Nord-Caransebeș, câte 3 pe rutele Constanța-Fetești, București Nord-Adjud și Bacău-Pașcani, câte 4 pe rutele Huedin-Cluj Napoca-Bistrița și Iași-Pașcani-Suceava, 6 pe ruta Brașov-Gheorgheni, iar celelalte 6 rămân de rezervă.
▪️ Regio Călători va primi 6 RE-R, distribuite astfel: câte 2 pe rutele București Nord-Ploiești Vest-Brașov și Iași-Pașcani-Suceava, iar câte una pe rutele București Nord-Adjud și Arad-Timișoara Nord-Caransebeș;
▪️ Transferoviar va primi 7 RE-R, distribuite astfel: 5 pe ruta București Nord-Roșiori Nord și câte una pe rutele București Nord-Adjud și Arad-Timișoara Nord-Caransebeș;
▪️ Interregional Călători va primi 8 RE-R, distribuite astfel: 2 pe ruta București Nord-Adjud, una pe ruta Arad-Timișoara Nord-Caransebeș și 5 pe ruta Huedin-Cluj Napoca-Bistrița Nord;
▪️ Astra Trans Carpatic va primi 4 RE-R, distribuite câte una pe ruta București Nord-Ploiești Vest-Brașov, București Nord-Adjud, București Nord-Fundulea și Arad-Timișoara Nord-Caransebeș;
▪️ Softrans va primi 3 RE-R, distribuite câte una pe rutele București Nord-Ploiești Vest-Brașov, București Nord-Adjud și București Nord-Fundulea.
Amintim că, în urmă cu o zi, ARF a semnat un alt contract, în valoare de peste 767,5 milioane de lei (aproximativ 153,5 milioane de euro), fără TVA, cu Asocierea Alstom, pentru 16 locomotive electrice, cu mentenanță pentru o perioadă de 20 de ani.
Licitația pentru trenurile pe hidrogen, reluată cu modificări
Referitor la licitaţia pentru achiziţionarea de trenuri pe hidrogen, președintele ARF, Ștefan Roșeanu, a declarat: „Am separat achiziţia de hidrogen, de gaz, de achiziţia de vehicule şi mentenanţă pentru ca să reducem din riscurile pe care ar trebui să şi le asume furnizorul care trebuia să vină în licitaţie şi, în consecinţă, acum avem semnale din partea mai multor producători că sunt real interesaţi de a veni la licitaţie şi nutrim speranţa că data de 15 martie va rămâne data de depunere a documentaţiilor şi vom avea de data aceasta documentaţii conforme şi nu vom mai fi nevoiţi să anulăm din cauză de documentaţie neconformă”.
ARF a anulat, la începutul lunii noiembrie 2023, procedura de achiziţie a 12 trenuri pe hidrogen, după ce a fost depusă o singură ofertă, neconformă, de către asocierea Alstom-Linde Gaz, în 18 august.
Pe 27 decembrie 2023, ARF a relansat licitaţia, cu modificări, între care valoarea achiziţiei, care a fost redusă la sume între 1,596 miliarde de lei şi 2,468 miliarde de lei (față de 2,45 miliarde de lei – 4,17 miliarde lei, inițial), fără TVA, în funcţie de durata serviciilor conexe contractului – 15, respectiv 30 de ani, iar durata contractului va fi de 215 luni (față de 213 luni).
De asemenea, achiziţia serviciilor de alimentare cu hidrogen a trenurilor va fi o procedură separată (furnizorul de trenuri va asista ARF în elaborarea specificaţiilor tehnice, astfel încât serviciile de alimentare sa fie coordonate cu caracteristicile tehnice ale trenurilor şi caracteristicile de exploatare). Totodată, fiabilitatea trenurilor este mai scăzută, comparativ cu ramele electrice achiziţionate în cadrul celorlalte proceduri, iar numărul minim de locuri pe scaune (120) ţine cont de trenurile real produse şi autorizate sau în curs de autorizare în Europa.
Pe linii feroviare neelectrificate
Cele 12 automotoare vor fi utilizate pe următoarele linii neelectrificate: Bucureşti-Piteşti; Bucureşti-Aeroportul Internaţional „Henri Coandă”; Bucureşti-Târgovişte; Bucureşti-Piteşti-Slatina-Craiova; Piteşti-Curtea de Argeş.
Finanţarea proiectului este asigurată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, „Componenta 4 – Transport sustenabil” şi de la bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.