Peste o treime dintre români (34,7%) lucrează de acasă, în această perioadă de stare de urgență din cauza epidemiei de coronavirus, iar Internetul este cel mai folosit serviciu de comunicaţii pentru 38,6% dintre aceştia, potrivit unui sondaj online, realizat de Telekom România.
Conform cercetării, 22,9% dintre angajaţii care au apelat la telemuncă folosesc preponderent Skype pentru comunicarea cu echipele lor, în timp ce aplicaţia Zoom este utilizată de către 20,6% dintre cei chestionaţi, Microsoft Teams de 11,9%, Google Hangouts de 11,5%, Skype for business de 7,6% şi WhatsApp de 5,6%.
În privinţa petrecerii timpului pe reţelele de socializare, Facebook rămâne platforma preferată a 35,5% dintre români, urmată de YouTube (28,9%), Instagram (11,2%), TikTok (6%), Pinterest (4,8%), Reddit (4,7%), LinkedIn (4,2%), Snapchat (3,7%) şi Twitter (2,8%).
Sondajul Telekom arată că 38,6% dintre respondenţi folosesc internetul, iar 34,4% apelează la telefonia mobilă, 24,3% la serviciul de televiziune şi numai 0,7% la telefonia fixă.
“Aceste comportamente sunt vizibile şi în relaţia cu serviciile şi produsele Telekom. În primele 2 săptămâni din luna aprilie, traficul pe site-ul telekom.ro a crescut cu 77%, comparativ cu luna februarie a aceluiaşi an”, notează compania de telecomunicaţii.
Pe segmentul plăţilor, cercetarea de specialitate evidenţiază faptul că 44% dintre români achită toate facturile online, 30,7% atât online, cât şi fizic, iar 25,3% le achită doar fizic, deoarece, în opinia lor, acest tip de plată le oferă siguranţă.
Ca platformă preferată de plasare a comenzilor online, 32,8% dintre respondenţi folosesc atât aplicaţiile mobile, cât şi paginile web pentru a plasa o comandă către un comerciant, 29,5% folosesc pagina web, 14,1% preferă aplicaţia dedicată, iar 23,6% dintre respondenţi nu folosesc nici una, nici alta şi îşi achiziţionează produsele direct prin apel telefonic, e-mail sau merg direct în magazinul fizic. În acest context, jumătate dintre cei care au răspuns la sondaj folosesc preponderent telefonul mobil pentru a plasa o comandă, 42,2% utilizează laptopul sau desktop-ul şi doar 7,4% tableta.
Potrivit sursei citate, printre activităţile pe care le desfăşoară oamenii acasă, aproape trei sferturi (72%) dintre respondenţi au spus că îşi petrec timpul liber având activităţi cu familia, 58% vizionează seriale şi filme, 31% învaţă lucruri noi, 23% fac sport în casă, 11% aleargă în proximitatea locuinţei şi 7% au alte activităţi.
De asemenea, rezultatele confirmă că lansarea de către Telekom România a produsului Smart TV Stick, cu ajutorul căruia clienţii îşi pot transforma televizorul într-un Smart TV, răspunde la modul în care aceştia aleg să petreacă timpul liber acasă. Oferta Smart TV Stick include acces la până la 47 de canale TV online relevante pentru români (ştiri, sport, muzică, filme), disponibile prin intermediul platformei Telekom TV şi a dispozitivului Google Chromecast, care permite utilizatorilor să redea conţinutul aplicaţiilor de pe smartphone, direct pe ecranul televizorului.
La capitolul urgenţelor medicale, 4% dintre respondenţi au răspuns că recurg la telemedicină pentru a se îngriji de sănătatea personală, în timp ce pentru non-urgenţe 61,1% dintre persoanele intervievate au declarat că apelează la sfaturile medicului de familie, 23,9% aşteaptă să fie ridicate restricţiile pentru a merge la medic, 14,2% apelează numerele de telefon avizate, 11,8% folosesc aplicaţia medicală de pe telefon, 5,5% îşi iau măsuri de protecţie şi se duc la spital.
Majoritatea respondenţilor la sondajul online (59%) a afirmat, totodată, că plata online a facturilor este obiceiul digital pe care cei mai mulţi dintre români şi l-ar dori să şi-l menţină pe viitor, urmat de cumpărăturile online (42,7%), în timp ce 24,5% ar dori să păstreze legătura cu medicii la distanţă, prin aplicaţii sau prin telemedicină.
Sondajul a fost efectuat în perioada 23 – 28 aprilie prin intermediul unui chestionar online pe site-ul companiei şi a fost completat de un număr de 5.319 persoane.