Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) critică prețul de plafonare a polițelor RCA ales de Ministerul Finanțelor la propunerea ASF, acuzând că „este cel mai mare” din anul2022.
„ASF a mai încercat o dată să-i ajute pe asigurători, pretinzând că vrea plafonarea prețurilor RCA, dar a cerut-o la un tarif mai mare decât cel de referință de acum, după ce deja au crescut valorile polițelor cu peste 250%, de la ieșirea de pe piață a City Insurance.
ASF – sectorul Asigurări condus inca de acelasi domn Cristian Rosu – nu irosește nicio ocazie să ne demonstreze că este o instituție care lucrează doar în folosul companiilor de asigurări. Cunoaștem autorii reali ai acestui document, care a fost redactat de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din Romania (B.A.A.R.), respectiv, firmele de asigurări care vând polițe RCA.
Acest proiect de Hotărâre de Guvern care prevede stabilirea tarifelor de primă maxime ale RCA-ului pentru următoarele 6 luni trebuie respins în integralitate, din următoarele motive:
- Plafonarea tarifelor RCA se realizează la tariful practicat de firmele de asigurări care vând RCA, calculat la data de 1 martie 2022, când era mai mare decât tariful de referință din prezent;
- „Tarifele de primă maxime prevăzute la alin. (1) se stabilesc la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de fiecare asigurător RCA la data de 1 martie 2022 și sunt valabile pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.” – art 1 (2) din Proiectul de HG supus dezbaterii publice.
Aici avem două probleme majore. În primul rând, de peste un an, companiile de asigurări din România vând polițe de asigurare RCA al caror preț depășește tariful de referință. Tarifele practicate la data de 1 martie 2022 de către asigurătorii RCA sunt total necunoscute de către consumatori, iar raportarea la o referință necunoscută deschide larg poarta către eventuale abuzuri de preț.
Pe de altă parte, tarifele de referință pentru înlocuirea temporară a vehiculului avariat sunt calculate de către B.A.A.R., adică, de către cei care urmează să despăgubească daunele. Conform Art. 3 – (1) din Proiectul de HG supus dezbaterii publice: „În perioada aplicării prevederilor prezentei hotărâri, la despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, în baza contractelor prevăzute la art.1 alin (5), pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeași clasă sau o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăși tariful mediu de închiriere publicat de către BAAR”.
BAAR, adică firmele de asigurări care vând RCA, se află într-un major conflict de interese, iar implicarea acestora în calculul costurilor pe care tot acestea trebuie să le despăgubească ilustrează perfect expresia „procuror-judecător”. În niciun caz, firmele de asigurări nu pot fi obiective în calculul privind costurile de despăgubire pe care tot ele le au de achitat.
Dacă aplicăm acest principiu, atunci, și noi, transportatorii sau oricare alt proprietar de autovehicul din România, trebuie să avem dreptul să ne calculăm singuri prețul RCA pe care suntem de acord să îl achităm. Dacă păgubitul RCA nu își repară autovehiculul avariat în termen de 30 de zile de la data eliberării autorizației de reparație, asigurătorul RCA nu îi mai decontează costurile de închirere a unui autovehicul conform legii RCA”.