COTAR: Politicienii elimină din piață concurenții clientelei lor politice

COTAR acuză faptul că transportatorii de persoane sunt în pericol de a fi eliminați din piață de firmele clientelei politice, iar un exemplu clar în acest caz este cel produs de Consiliul Județean Constanța.

foto: Jean-Mihai Pîlșu

Precizările COTAR transmise ZIUA CARGO:

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) cere autorităților competente să oprească seria de ilegalități comise de politicienii care au ajuns la putere și au modificat legi, apoi au falsificat documente pentru a-i elimina de pe piață pe consurenții unor firme „de casă” ale partidelor. Cazul CJ Constanța este de actualitate și a stârnit un imens scandal, dar nicio autoritate a statului nu s-a autosesizat, deși există dovezi concludente ale intruziunii politicului în economie, cu scopul favorizării unor companii în detrimentul altora.

Transportatorii de persoane din județul Constanța au tras semnale de alarmă încă din luna iulie, arătând că urmează să fie pur și simplu eliminați de pe piață. Legislația s-a modificat recent, iar procedurile administrative pot fi manipulate oricum dorește „șeful” județului. Membrii Consiliului Județean au observat, recent, că au votat un proiect care era afișat pe site-ul CJ, dar Hotărârea de Consiliu Județean a ieșit pentru alt proiect. Documentul a fost pur și simplu înlocuit, ca să nu mai existe nicio șansă a operatorilor actuali ai rutelor din județ de a mai rămâne pe piață. Transportatorii care vor fi astfel eliminați nu pot cere nici măcar o contraexpertiză la proiectul plătit de CJ, chiar dacă e făcut parcă pentru a scoate de pe piață actualii transportatori, în timp ce câștigătorul despre care toată lumea vorbește este fratele consilierului personal al președintelui CJ Constanța, dar nimeni nu sesizează niciun conflict de interese. Singura posibilitate de a cere intervenția statului este notficarea Prefectului, dar să nu uităm că este reprezentantului guvernului PNL în teritoriu! 

Modificarea legislativă pe care a făcut-o guvernul îi ajută să elimine competitorii în mod legal. Se adaugă și câteva proceduri administrative. Transportatorii rutieri de persoane au avut foarte mult de suferit, din martie 2020 până acum, din cauza restricțiilor impuse de guvernele PNL. Au fost obligați să-și restrângă activitatea și au înregistrat pierderi uriașe, dar nu li s-a dat niciun fel de ajutor financiar, iar acum sunt eliminați, printr-un truc legislativ. Deși au câștgat atribuirile de trasee, având licențe valabile până în 2023, sunt eliminați după ce parlamentarii au votat, în timpul pandemiei, o modificare a legii în baza căreia le-au fost date licențele. Iar modificarea făcută anul trecut se pretinde a fi o aliniere la legislația europeană, prin transpunerea unei directive, deși textul legii din România este opusul celui european

Autocarele, microbuzele și autobuzele care fac transportul între localități, în fiecare județ din România, sunt ale unor operatori privați care au câștigat respectivele trasee la licitație, conform legii (OUG 51/2019). Pentru a putea participa la o astfel de licitație, firmele de transport trebuie să respecte toate cerințele din caietul de sarcini, inclusiv prin investiții de milioane de euro într-un anumit tip de mașini – ceea ce au făcut toți cei care acum au licențe pentru a opera pe traseele județene, până în 2023. Cu toate acestea, OUG 51 a fost modificată anul trecut, astfel încât să se introducă o directivă europeană, fără a se ține cont de conținutul acelei directive. Directivă europeană transpusă, de fapt, exact pe dos. Regulamentul CE 1370 din 2007 nu se referă la traseele comerciale, din care se scot bani, ci la cele necomerciale, adică acele trasee pe care nu vrea să le opereze nimeni, pentru că nu pot aduce profit, iar statul este obligat să acorde subvenții, astfel încât să nu rămână zone din țară neacoperite de transportul rutier. 

S-a lansat și o campanie de denigrare a firmelor care urmează a fi eliminate, pentru a covinge opinia publică de faptul că vina pentru problemele care apar este a lor. Mai întâi s-a comentat în spațiul public problema numărului insuficient de mașini și că este nevoie de suplimentarea rutelor. „Primarii din județul Constanța s-au plâns că numărul microbuzelor și autobuzelor și, implicit, al curselor este unul redus, operatorii nu fac față. Dar asta nu este din vina transportatorilor, pentru că ei nu decid câte mașini să introducă pe un traseu și nici nu pot modifica orarul stabilit. Trebuia ca statul să scoată la licitație noi rute și noi intervale orare, dându-le dreptul mai ales actualilor opertaori să participe. Dar s-a apelat la firme care fac o evaluare și o strategie. Nimeni nu poate contesta nici evaluarea, nici strategia, deși, în instanța de judecată, în situații similare se poate cere contraexpertiză”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR. 

Scandalul de la Constanța a început pe 28 iulie 2021, la ședința ordinară a Consiliului Județean Constanța, unde s-a discutat proiectul de hotărâre privind delegarea gestiunii serviciului public de transport județean prin curse regulate la nivelul județului Constanța. A fost retras de pe ordinea de zi, constatându-se mai multe nereguli. Luni, 2 august, s-a anunțat o întâlnire pentru marți, 3 august, pentru a se vota exact acest proiect. S-a văzut clar că președintele CJ, Mihai Lupu, face totul pentru a-i face cadou consilierului său personal, Gelil Eserghep, toate rutele de transport județean, eliminând concurența, prin cerințe imposibil de îndeplinit de către operatorii care au înregistrat deja pierderi foarte mari în ultimul an și jumătate. 

Piesa de rezistență a caracatiței de la Constanța a venit la urmă: proiectul votat de consilierii județeni are peste 300 de pagini, iar consilierii l-au citit pe cei publicat pe site-ul CJ. Ulterior au constatat că proiectul aprobat are alt conținut față de cel care era pe site. 150 de pagini au fost modificate, după ce proiectul a fost votat. Firmele de transport din județul Constanța au trimis o notificare către Prefect, pentru a-i cere să constate diferențele majore între cele două documente. Urmează să depună acțiune în instanța de judecată, săptămâna aceasta, împortiva Consiliului Județean”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.