Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) atrage public atenția conducerii ASF și celor 6,5 milioane de plătitori de polițe RCA din România asupra „dezinformării grosolane venite din partea corporațiilor din asigurări care activează în România, prin intermediul lui Mădălin Roșu, membru în board-ul Omniasig și președinte BAAR”.
Precizările transmise ZIUA CARGO:
Bătaia de joc a instituțiilor statului continuă! Aritmetica și nesimtirea conducerii BAAR este absurdă și manipulatoare!
Același Mădălin Roșu care, de la înălțimea veniturilor sale de 10.000 euro/lună, batjocorea acum câteva luni toți șoferii din România, sugerând că prețul unei polițe RCA este echivalentul a 2 covrigi, zilele trecute a revenit cu noi manifestări publice ale disprețului său pentru cetățenii români și dificultățile grave cu care aceștia se confruntă.
În stilul caracteristic, rupt de realitate, Mădălin Roșu susține că dauna medie materială a crescut în ultimii ani cu 34,6 %, omițând să compare această daună medie cu cel puțin 2 elemente relevante, respectiv (i) inflația din România – care în ultimele 12 luni a fost de 14,3% – și (ii) prețul RCA, care doar în ultimele 9 luni a crescut cu 200-250%, fără să mai amintim de prețul combustibilului, al energiei și al materiilor prime utilizate inclusiv de unitățile reparatoare care, de asemenea, au cunoscut majorări fără precedent.
Ca să nu existe niciun dubiu cu privire la rea-voința acestei dezinformări, în așa-zisa „statistică” privind creșterea daunei medii au fost incluse și despăgubirile cu daunele externe, daunele morale, vătămări corporale sau alte pagube aduse bunurilor (ex: stâlpi de lumină avariați în accidente, garduri, parapeți, etc.), deși este evident că aceste sume nu au nicio legătură cu serviciile prestate de unitățile reparatoare și nu sunt încasate de acestea.
Un calcul mai apropiat de realitate arată că scăzând sumele care nu au legătură cu activitatea unităților reparatoare (daune externe, despăgubiri morale sau pentru vătămări, deces, alte daune materiale, etc), rezultă o creștere a despăgubirilor aferente reparațiilor de cel mult 5%/an, procent nemaîntâlnit în alte sectoare de prestări servicii din România.
„Reprezentantul societății Omniasig, care ocupă și funcția de președinte BAAR, încearcă o nouă manipulare de prost gust a opiniei publice, sugerând că de vină pentru dublarea prețului RCA practicat de societățile de asigurări în ultimele 9 luni sunt unitățile reparatoare care ar fi avut o creștere de preț de 34,6% în ultimii 4 ani (creștere de 8,65% pe an). Ne întrebăm foarte serios dacă nu cumva conducerea BAAR a urmat cursuri on-line de aritmetică și remarcăm că asemenea afirmații care promovează interesele asiguratorilor împotriva consumatorilor români au fost făcute și de Bogdan Chirițoiu, președinte al Consiliului Concurenței. Tot dl. Roșu se lăuda cu eforturile făcute de BAAR să achite despăgubirile externe ale societății City Insurance, în condițiile în care dânsul cunoștea problemele City Insurance de peste 4 ani, fiind avertizat în scris de organizațiile externe despre pagubele în valoare de zeci de milioane de euro făcute de City Insurance în afara României. Totuși, a ales să nu ia nicio măsură și să nu spună nimic despre asta, ca toți ceilalți din piața de asigurări. Șoferii români trebuie să știe un lucru important pe care nu îl spune nicio instituție din România: banii cu care Fondul de Garantare a Asiguraților achită despăgubirile și, respectiv, banii cu care BAAR acoperă pagubele lăsate de City Insurance, sunt incluși în majorările de preț ale polițelor RCA! Când îi mai auziți pe cei de la BAAR lăudându-se cât de corecți sunt, amintiți-vă că au refuzat să ia măsuri față de pagubele create de City Insurance ani la rând, iar când se umflă în pene cu eforturile pe care le fac să achite despăgubirile, întrebați-vă de unde vin acei bani, pentru că acești indivizi nu vin niciodată cu bani de acasă” – a declarat Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR.
Toti românii trebuie să cunoască faptul că finanțarea BAAR este asigurată, în ultimă instanță, de plătitorii de polițe RCA din România, întrucât așa-zisa contribuție pe care asiguratorii o virează către BAAR reprezintă un procent din volumul de prime brute încasate – în prezent, acest procent este de 5,5%.
Așadar, contrar dezinfomărilor făcute de Mădălin Roșu, asiguratorii nu fac decât să colecteze de la români bani pe care îi virează apoi la bugetul BAAR, fără a suferi ei înșiși vreo pierdere, pentru că au grijă să majoreze corespunzător tarifele RCA. Totuși, se pare că acest lucru nu-i împiedică să-și asume fără nicio jenă meritele pentru realizări obținute prin eforturile consumatorilor din România, între care se numără și acele plăți/rezerve indicate de dl Roșu la aproximativ 246 milioane de Euro, pentru daunele externe ale City Insurance.
Pe acest subiect, solicităm public domnului Mădălin Roșu, președinte BAAR, să ne comunice cuantumul despăgubirilor pentru daunele externe ale Euroins, însă dorim această informație acum, nu după falimentul asiguratorului, cum a fost cazul City Insurance. La fel, solicităm și celuilalt domn Roșu de pe piața asigurărilor, respectiv domnul Cristian Roșu – vicepreședintele sectorului de asigurări din cadrul ASF – să ne comunice câte sute de milioane de euro vor trebui achitate ca despăgubiri pentru daunele externe ale Euroins, asta dacă nu va proceda și dumnealui ca în cazul City Insurance, când a susținut cu tărie soliditatea și lichiditatea asiguratorului, până în momentul retragerii licenței și intrării firmei în faliment.
Sperăm să nu vedem o repetare a scenariului și în cazul Euroins, iar în toamnă sa fim martori la introducerea societății în administrarea FGA și apoi in faliment. În orice caz, constatam din nou că privilegiații din asigurari, precum Mădălin Roșu, se încumetă să dea românilor lecții false de „educație financiară”, în același timp încasând venituri lunare mai mari și decât cele ale președintelui Iohannis – peste 10.000 de euro, bani proveniți inclusiv din primele plătite obligatoriu de aceiași asigurați. Astfel, romanii sunt obligați să achite milioane de euro pe an doar pentru salariile asigurătorilor și ale celor din BAAR.
O altă gravă dezinformare făcută de reprezentantul Omniasig/BAAR și care trebuie să atragă sancțiuni severe și imediate din partea ASF se referă la situația asiguraților cu risc ridicat, care în anii următori vor achita un preț majorat al polițelor RCA, fără să fi cauzat vreo daună.
Asigurații cu risc ridicat au fost introduși în această categorie nu pentru că au produs accidente, ci pentru că societățile de asigurări, în lăcomia lor proverbială, le-au oferit tarife RCA semnificativ mai mari decât tariful de referință.
La reînnoirea poliței RCA din anul următor, peste 47.550 de șoferi vor plăti un RCA majorat, fiind încadrați în categoria „clienți cu risc ridicat”, pentru că au îndrăznit să ceară BAAR-ului o nouă cotație a prețului RCA și 97,5 dintre ei au B2-B6
Spre exemplu: un transportator care nu a avut daune și care avea un tarif de referință de 7.500 lei, a primit anul acesta oferte de preț care depășeau 15.000 de lei. Transportatorul s-a adresat BAAR-ului pentru o nouă cotație RCA, atașând, așa cum cere legea, și alte 3 oferte de preț primite de la asiguratori. BAAR l-a încadrat pe acel transportator în categoria de risc ridicat, cu toate ca aveau BONUS (B2-B6), oferindu-i totodată și un nou preț al poliței RCA, de aproximativ 10.200 lei (tarif de referință + 36%). Problema acestui transportator este că, fiind încadrat în această categorie, de anul viitor va plăti un cost majorat al RCA-ului, deși el ani de zile a achitat polițe RCA fără să fi generat vreo daună, iar potrivit legii ar trebui încadrat în clasa bonus, nu în malus.
Cu o singură idee formulată de reprezentantul Omniasig/BAAR suntem în deplin acord: „schimbările viitoare din zona digitală vor îmbunătăți experiența clienților cu companiile de asigurări”. Așa este! Cu cât distanța fizică dintre societățile de asigurări și consumatori va fi mai mare, cu atât va fi mai plăcută experiența acestora din urmă cu sistemul de asigurări, pe principiul „De la depărtare, toți oamenii par buni!”
Semnalăm că soluțiile digitate pregătite în mod „gratuit” de societățile de asigurări ridică grave probleme de validitate, consimțământ, de protecția datelor și alte probleme legale. Anticipăm că ele vor fi folosite strict pentru maximizarea profitului acestora și în defavoarea consumatorilor și asiguraților din România. Reprezenții asiguraratorilor care au perpetuat cu rea-credință abuzurile din piață și au ascuns în mod complice, ani la rând, dezastrul de la City Insurance, vin acum cu „soluții digitale gratuite”, însă realitatea din ultimii ani ne-a învățat că trebuie să fim deosebit de atenți cu asemenea „cadouri”.
Reamintim opiniei publice faptul că, în anul 2018, mai multe societăți de asigurări, printre care și Omniasig, au fost amendate pentru înțelegeri de tip cartel cu privire la prețul RCA, însă acest fapt nu l-a împiedicat pe același Mădălin Roșu să transmită public faptul că „amenințările unor asociații de profil că vor bloca orașele cu camioanele, dacă nu se plafonează primele RCA, sună a actiune putinistă, cu pumnul în gură”.
Atitudinea permanent rău-voitoare a reprezentantului BAAR/Omiasig nu pare să fie în vreun fel limitată de avertismentele anterioare ale ASF. Dimpotrivă, suntem martori la manifestări din ce în ce mai disprețuitoare prin care creșterea tarifelor RCA este în mod perfid pusă pe seama despăgubirilor materiale și morale achitate victimelor accidentelor și familiilor acestora (în caz de deces, vătămare corporală ș.a.) sau a unităților reparatoare care fac eforturi extraordinoare pentru a rămane în activitate astfel încât să achite în continuare contribuții către bugetul de stat.
Este limpede că singura soluție pentru aceste derapaje este demisia sau înlăturarea lui Mădălin Roșu din toate funcțiile deținute în Omniasig, BAAR, UNSAR și orice altă funcție cu impact asupra pieței de asigurări, iar COTAR solicită demersuri urgente în acest sens, având în vedere că gesturile și declarațiile extrem de iresponsabile pe care acesta le face aproape lună de lună nu fac decât sa agraveze tensiunile existente pe piața RCA.