COVID-19: Peste 600.000 de contracte de muncă, suspendate sau încetate

La data de 30 martie, aproape o jumătate de milion de contracte individuale de muncă erau suspendate, iar peste 110.000 erau încetate, potrivit datelor comunicate de Ministerul Muncii, care anunță că va face informări zilnice despre numărul lor, în această perioadă de situație de urgență, decretată din cauza epidemiei de coronavirus.

foto: Jean-Mihai Pîlșu

Astfel, un număr de 498.778 contracte individuale de muncă erau suspendate, dintre care 130.442 în industria prelucrătoare, 90.356 în sectorul hoteluri şi restaurante şi 81.695 în comerţul cu ridicata şi cu amănuntul.

Totodată, 111.340 de contracte de muncă erau încetate, din care 22.121 în comerţul cu ridicata şi amănuntul, repararea autovehiculelor şi motocicletelor, 19.612 în industria prelucrătoare şi 14.072 în construcţii. 

Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) a anunțat, luni, că va transmite zilnic datele cu privire la situația contractelor de muncă suspendate (șomaj tehnic), înregistrate la Inspecția Muncii. Vor fi precizate principalele domenii de activitate în care se evidențiază modificări importante privind numărul de contracte individuale de muncă suspendate/încetate.

Iată precizările MMPS:

„MMPS face acest demers pentru informarea corectă și completă a opiniei publice. Reamintim că Guvernul României a decis să sprijine salariații angajatorilor aflați în șomaj tehnic prin acoperirea integrală a fondurilor aferente.  

Astfel, angajatorii care au salariați prin Contracte Individuale de Muncă (CIM) și pe care i-au înregistrat în REVISAL ca intrând în șomaj tehnic, se vor adresa Agențiilor județene pentru ocuparea forței de muncă din județul în care angajatorul are sediul social.

Celelalte persoane, care au alte forme de angajare (PFA, drepturi de autor etc.), se vor adresa Agențiilor județene pentru plăți și inspecție socială din județul în care au înregistrat activitatea.

Întreaga comunicare între solicitanți și instituțiile vizate, respectiv solicitările și depunerea documentelor, se face prin poșta electronică.

Mai multe informații sunt disponibile în paginile de internet ale Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă/Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială”.

Ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, Violeta Alexandru, a asigurat că statul este pregătit pentru acoperirea indemnizaţiei de şomaj tehnic pentru un milion de persoane.

“Reglementările pe care noi le-am luat sunt aferente decretului pe care domnul preşedinte l-a emis. În orizontul acestui decret, care înseamnă 16 martie – 16 aprilie, noi ne-am făcut o estimare în două etape. O etapă care ar fi însemnat aproximativ 500.000 de contracte individuale de muncă suspendate, respectiv 1.000.000 (de contracte de muncă suspendate – n. r.). Suntem pe la jumătatea acestui scenariu. Noi ne-am pregătit cu o estimare de 4 miliarde de lei pentru acoperirea unui număr de 1.000.000 de contracte suspendate. În acest moment suntem la jumătate. Sigur, nu înseamnă că ne aşteptăm ca cifra să rămână aici, doar ne-am pregătit pentru dublul numărului pe care îl avem în acest moment şi suntem atenţi în continuare, pe măsură ce evoluează lucrurile şi discuţiile noastre se reiau, pentru a fi pregătiţi în orice scenariu”, a declarat Violeta Alexandru, la Digi FM.

Ministrul Muncii a explicat că angajatorii care şi-au plasat angajaţii în şomaj tehnic pot depune, începând cu 1 aprilie, solicitările către agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de muncă.

Ulterior, la începutul ședinței de Guvern, Violeta Alexandru a făcut următoarele precizări: “S-a vorbit mai devreme despre rambursarea cheltuielilor de către Comisia Europeană şi aş vrea să clarific pentru opinia publică următoarele: acest mecanism de rambursare priveşte exclusiv relaţia Ministerul Muncii, AJOFM, ANPIS, Ministerul Fondurilor Europene şi Comisia Europeană. Nu are niciun impact asupra solicitanţilor noştri. În spaţiul public s-a vorbit despre faptul că fondurile pentru şomajul tehnic ar fi avansate de angajator şi ulterior rambursate de stat din bani publici naţionali sau de la Comisie. Nu. Situaţia este următoarea: angajatorii, începând cu primele zile ale lunii aprilie, pot depune solicitări, după caz, la ANOFM – pentru aceia care au angajaţi prin contract individual de muncă, respectiv la ANPIS – pentru celelalte forme de angajare, mai puţin contractele individuale de muncă, şi vor primi banii din care vor face plăţi către angajaţi”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.