USER semnalează avertizarea pe care a primit-o din partea unor companii de asigurări cu privire la faptul că, pe piața din Europa, se confruntă cu o frecvență nemaiîntalnită a situațiilor de furt de identitate, prin care marfa dispare în integralitate. Se înregistrează o crestere a furturilor cu peste 200%, față de vârful anterior.
Precizările USER transmise ZIUA CARGO:
Asadar, exista situatii de fake carriers, în care casele de expediție au solicitat verificarea polițelor de asigurare ale subcontractanților abia după ce marfa nu a mai ajuns la destinație și transportatorul nu a mai răspuns la telefon.
Recomandarea companiilor de asigurări este ca fiecare companie de transport să dețină o asigurare completă. Când ne referim la companie de transport, nici casele de expeditie nu fac excepție. Toate companiile care se angajează contractual în deplasarea unor mărfuri, indiferent că presteaza cu autotractoare proprii sau prin terti, trebuie să dețină o asigurare de răspundere civilă completă, obligatoriu cu includerea art. 29 CMR.
Articolul 29
- Transportatorul nu are dreptul să se prevaleze de dispoziţiile prezentului capitol care exclud sau limitează răspunderea sa sau care rastoarnă sarcina probei, dacă paguba a fost provocată din dolul sau sau dintr-o culpă care îi este imputabilă şi care, în conformitate cu legea țării căreia îi aparţine organul de jurisdicţie sesizat, este considerată echivalenta cu un dol.
- Acelaşi lucru este valabil şi dacă faptele săvîrşite cu dol sau culpa sunt ale prepuşilor transportatorului sau ale oricărei alte persoane la serviciile cărora el recurge pentru executarea transportului, dacă aceşti prepuşi sau persoane lucrează în exerciţiul funcţiunii lor. În acest caz, prepuşii sau celelalte persoane nu au dreptul de a se prevala, în ceea ce priveşte răspunderea lor, de dispoziţiile din prezentul capitol, menţionate în paragraful 1.
Dol = Acțiune făcută cu rea-credință, cu viclenie, pentru a determina pe cineva să încheie un contract nefavorabil sau să admită o clauză defavorabilă într-un contract.
Alte recomandări:
- Polițele de asigurare CMR sa fie verificate direct cu emitentul poliței (companie de asigurări/broker). Important este să fie verificate:
– valabilitatea;
– autenticitatea asigurării;
– plata la zi a tuturor ratelor;
– scop teritorial;
– acoperirea anumitor clauze.
Trebuie solicitată o proba scrisă a existenței unei polițe de asigurare a subcontractantului care acoperă responsabilitățile asumate de către acesta.
- Asigurarea de răspundere civilă a casei de expediție trebuie sa aiba o clauză suplimentară prin care sa fie acoperite daunele materiale produse mărfurilor cauzate de către subcontractanții direcți ai casei de expeditie, din culpă, clienţilor acestuia, ca urmare a neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a obligațiilor asumate.
- Atenție! Asigurătorii nu că nu despăgubesc decât daune produse din vina subcontractorilor direcți, așadar, dacă se subcontractează o alta casă de expediții, nu sunt despăgubiri pentru daunele materiale produse mărfurilor cauzate de către carausul final.
USER are ca obiectiv elaborarea unui sistem eficient de asigurări, care sa vina în întampinarea membrilor săi. În acest sens, vom reveni cu un sondaj de opinie, prin care să putem analiza care sunt necesitățile si nemultumirile caselor de expediție față de asigurările de raspundere civilă existente pe piață la acest moment.
Pana atunci, dacă aveti eventuale propuneri, reclamații, vă rugăm să scrieți la office@user.ro