Un studiu derulat în toamna acestui an de platforma de recrutare SmartDreamers, în colaborare cu Bicicletele Pegas, arată că voucherele pentru achiziționarea unei biciclete din partea angajatorului reprezintă principalul motiv pentru care angajații ar fi mai încurajați să folosească acest mijloc de transport pentru a se deplasa la locul de muncă. Topul continuă cu parcări de biciclete cu pază, programe de rewarding pentru kilometrii parcurși și dușuri pentru cei care vor să se schimbe după ce au venit la job cu bicicleta.
În ceea ce privește topul mijloacelor de transport la locul de muncă, mașina personală este pe primul loc, cu 28% dintre răspunsuri, fiind urmată de metrou, cu 18%, autobuz (17%), mersul pe jos (15%) și bicicleta, cu 13%.
Din cele 2.351 de persoane care au răspuns la întrebările studiului, 76% sunt angajate în acest moment. În ceea ce privește infrastructura prezentă în orașe, 90% dintre respondenți își doresc pistă de biciclete până la locul de muncă, topul fiind completat de zone de parking pentru biciclete, rasteluri de biciclete și puncte de reparații și vulcanizare. Toate aceste condiții i-ar face pe români să folosească bicicleta în transportul către și de la locul de muncă.
Revenind la relația cu angajatorul, 50% dintre respondenți afirmă că în acest moment nu există o infrastructură dedicată bicicliștilor la locul de muncă, 36% afirmă că au rasteluri de biciclete la sediul companiei, 20% beneficiază de parcare cu pază, 13% au duș dedicat celor care vin la birou cu bicicleta și doar 3% au vouchere pentru achiziționarea unei biciclete din partea angajatorului.
Tot din survey-ul derulat în luna septembrie de SmartDreamers (smartdreamers.ro) și Bicicletele Pegas (www.bicicletapegas.ro), rezultă că 63% dintre persoanele angajate nu au utilizat niciodată programe de bike-sharing, în timp ce 30% au beneficiat de astfel de programe de câteva ori. Doar 7% dintre respondenții cu loc de muncă folosesc frecvent astfel de programe. 58% dintre respondenții angajați declară că ar merge mai des cu bicicleta dacă în apropiere de locuința lor sau de metrou ar exista biciclete de sharing. La polul opus, doar 4% afirmă că nu ar folosi acest serviciu, chiar dacă ar exista facilități.
În ceea ce privește beneficiile oferite la angajare, 51% dintre respondenții angajați afirmă că nu au ținut cont de facilitățile pentru bicicliști atunci când au ales oferta de job. 84% dintre respondenți spun că nu au fost întrebați niciodată de angajator dacă își doresc o infrastructură dedicată bicicliștilor la locul de muncă, în 11% din cazuri angajații au avut o inițiativă de acest fel adresată managementului, iar 4% dintre angajați au fost întrebați de angajator dacă își doresc facilități dedicate transportului pe două roți.
Cât despre persoanele neangajate, 71% dintre respondeți afirmă că ar fi interesați să folosească bicicleta pentru a se deplasa la viitorul job. În topul așteptărilor de la infrastructura orașelor se numără pistele de biciclete, parcările cu pază și rastelurile de biciclete. De la angajator, persoanele care nu au în prezent un loc de muncă își doresc parcări de biciclete cu pază, vouchere pentru achiziționarea unei biciclete și rasteluri amenajate la sediul companiei. Totodată, 68% dintre persoanele neangajate afirmă că ar fi încurajate să folosească biciclete de sharing dacă în apropiere de locuința proprie sau metrou ar exista astfel de zone.
Studiul s-a derulat în luna septembrie 2017, pe un eșantion reprezentativ de 2.351 de persoane din România. Marja de eroare este de plus sau minus 3% la nivelul întregului eșantion.