…mai ales in relatie cu potentialii noi parteneri de afaceri? Exista o serie de situatii deja clasice, in care clientul sau furnizorul de transport cad prada escrocheriilor. Cunoasterea unor astfel de cazuri constituie un fundament ce poate sta la baza constituirii unei strategii de protectie la nivelul companiilor. In plus, sunt o serie de instrumente care pot proteja firma. Despre situatii concrete dar si despre controlul riscurilor am aflat mai multe de la Daniel Biro, seful serviciului 1 din cadrul DICE (Directia de Investigare a Criminalitatii Economice – IGPR), si de la Mihai Stoica, director marketing BursaTransport.
In momentul in care se efectueaza o tranzactie spot cu un caraus sau un client necunoscuti exista o serie de riscuri ce trebuie luate in calcul. „Este vorba despre riscuri generale privind contractele de transport, care nu tin in mod direct de platformele electronice de tranzactionare. Indiferent de modul in care se produce tranzactia, transportatorul poate ajunge in situatia de a nu primi contravaloarea transportului, iar clientul in situatia de a beneficia de un serviciu neconform”, a explicat Mihai Stoica. El a tinut sa sublinieze ca exista inclusiv riscul pentru transportator sa lucreze cu o firma intermediara fantoma si pentru expeditorul de marfa sa incredinteze marfa unui fals caraus, care, ulterior, poate sa dispara cu bunurile. „BursaTransport incearca sa semnalizeze riscurile existente in tranzactiile cu parteneri necunoscuti. Consideram ca ele pot fi evitate printr-o utilizare corecta a instrumentelor pe care le punem la dispozitia abonatilor.” Iata doua cazuri diferite de frauda puse la dispozitia noastra de directorul de marketing al BursaTransport.
Intermedierea inversata
Societatea CS Romania a publicat o marfa de transportat pe ruta Fiesso d’Artico, Italia – Satu Mare. A fost contactata de firma Enora, cu care a convenit transportul la pretul de 1.150 euro, cu plata la descarcare. Inaintea descarcarii, societatea respectiva a fost contactata de carausul real in camionul caruia se afla acea marfa. Intamplator, aparuse o problema, pentru rezolvarea careia erau necesare anumite informatii din partea expeditorului marfii. In aceasta conjunctura, reprezentantii CS Romania au aflat ca transportatorului i se promisese pentru cursa respectiva suma de 1.400 de euro, cu plata la scadenta. In aceasta perioada, intermediarul, dupa ce isi incasa banii, putea sa dispara fara sa mai plateasca transportatorului. BursaTransport a investigat cazul dupa notificarea primita din partea expeditorului, ajungandu-se la concluzia ca era vorba despre un caz de intermediere inversata, in care carausului i se promit mai multi bani decat primeste intermediarul de la client, ceea ce este ilogic. Lantul de intermediere arata astfel: CS Romania promisese firmei Enora, care a contactat-o, suma de 1.150 de euro, dar carausului marfa i-o incredintase prin contract societatea Alina&Iulia, la 1.400 euro, companie care a practicat intermediere inversata, folosindu-se de paravanul firmei Enora. S-a decis, in acest context, retragerea dreptului de acces la BursaTransport a firmei Alina&Iulia si imediat a aparut confirmarea ca societatea in cauza mai practicase acelasi tip de frauda, fiind formulate plangeri si din partea altei companii. Din pacate, ulterior, societatea Alina&Iulia nu a mai putut fi contactata.
Cum s-ar fi putut evita o astfel de situatie
Compania care a preluat marfa si a incarcat-o nu a fost atenta la faptul ca firma Alina&Iulia era inscrisa pe BursaTransport de mai putin de o luna si jumatate. „Faptul ca o companie nu dispune neaparat de un istoric pe BursaTransport nu inseamna ca este de rea credinta, dar sunt necesare verificari suplimentare, pe care, din pacate, transportatorul nu le-a facut”, a explicat Mihai Stoica. De exemplu, utilizatorii BursaTransport pot verifica in timp real daca o firma dispune sau nu de licenta de transport sau intermediere, doar pe baza codului fiscal introdus in pagina de verificare, care permite un raspuns direct (in cateva secunde) din partea bazei de date ARR. O alta eroare in acest caz tine de faptul ca expeditorul marfii nu a verificat intermediarul care l-a contactat. Firma Enora nu mai era activa pe BursaTransport la momentul respectiv. Clientul poate verifica usor daca firma care a sunat are abonament pe bursa si daca a consultat marfa. Fiecare abonat poate vedea cine a dat click pe marfa lui si, neavand abonament, firma Enora nu avea cum sa ii vada marfa si nu putea sa ii faca o oferta de transport. „Acest caz s-a incheiat intr-un mod fericit pentru ca transportatorul a luat legatura cu expeditorul si totul s-a rezolvat, carausul nu a fost fraudat si a reusit sa rezolve incasarea facturii de la expeditorul initial al marfii. Dar dintr-o intamplare”, a aratat directorul de marketing al BursaTransport.
Marfa redirijata, folosind un caraus de buna credinta
Cel de-al doilea studiu de caz aduce in prim plan o tentativa de furt de marfa prin redirijarea ei, folosindu se un caraus de buna credinta. In august 2014, Ciraco Exim a publicat o marfa refrigerata pe ruta Focsani – Sofia. A primit confirmare de transport de la societatea Mine Solution Team din Alexandria cu numerele false TR 27-MNT/TR-97-MNT. Ulterior, Mine Solution Team a publicat, la randul sau, marfa refrigerata pe ruta Focsani – Stefanesti, Ilfov. In urma anuntului, marfa a fost incredintata unui caraus real din Ialomita. Nici in acest caz nu au fost verificate licentele ARR. In plus, expeditorul marfii nu a verificat numerele de inmatriculare care au fost comunicate de catre Mine Solution Team; fiind un camion cu semiremorca, ar fi trebuit sa aiba copie conforma, pe care acest vehicul nu o avea. Pe de alta parte, la depozitul de unde s-a incarcat marfa, nu s-a verificat corespondenta numerelor de inmatriculare ale camionului cu cele transmise initial. Daca s-ar fi facut, s ar fi identificat imediat faptul ca era vorba despre un alt camion, cel al carausului real. „Din fericire, prin interventia politiei, marfa a fost recuperata integral, dar cei escrocati se puteau pazi”, a mentionat Mihai Stoica, subliniind ca pentru orice utilizator al BursaTransport, fie caraus sau casa de expeditii, platforma ofera mai multe instrumente de verificare.
Instrumente de protectie
De exemplu, pe profilul companiei, datele de contact care au fost modificate recent sunt marcate in mod distinct cu rosu in primele zile si apoi cu portocaliu. In cazul in care cineva fura, prin diverse metode, username-ul si parola unei companii de buna credinta, primul lucru pe care va incerca sa il faca va fi sa isi schimbe numerele de telefon. Timp de o saptamana, utilizatorul real poate identifica aparitia unor neconformitati, rezolvand situatia. De asemenea, pot fi verificate data in care compania a fost inscrisa pe bursa, precum si istoricul acesteia de activitate. Suplimentar, exista un scoring aferent fiecarei firme, calculat automat de catre platforma BursaTransport. In paralel, fiecare casa de expeditii are acces la lista consultantilor propriilor marfuri publicate. „Nimeni nu poate vedea datele de contact ale expeditorului pana nu da click, ceea ce il inscrie automat intr-o lista. Este total ilogic ca expeditorul sa fie sunat de catre o firma care nu a vizualizat marfa. In paralel, se poate face verificarea licentei de transport si a copiei conforme a vehiculului comunicat pentru transport”, a precizat Mihai Stoica. Si transportatorul poate verifica daca expeditorul marfii are licenta de intermediere. Un alt amanunt care poate fi important tine de faptul ca BursaTransport pune la dispozitia utilizatorilor un link catre portalul unde se poate verifica statutul ANAF al expeditorului. Trebuie tinut cont de faptul ca, in cazul in care acesta, in urma unor datorii la Stat este declarat inactiv de catre ANAF, transportatorul nu isi va putea deduce TVA. „Mesajul pe care dorim sa il transmitem este ca noi punem dispozitia utilizatorilor mai multe instrumente de siguranta, pe langa verificarile pe care incercam sa le facem, in momentul in care interactionam cu companiile. De asemenea, sunt firme care nici nu apuca sa intre in BursaTransport, pentru ca, in urma verificarilor, ne dam seama ca intentiile lor nu sunt curate”, a concluzionat Mihai Stoica.
Fraude in descrestere
Dar exista si vesti bune. Potrivit lui Daniel Biro, seful Serviciului 1 din cadrul DICE – IGPR, activitatea de fraudare a firmelor de transport n-a cunoscut, in ultimul an, o crestere ci, din contra, o descrestere, ca urmare a actiunilor intreprinse de Politia Romana si ale altor agentii de aplicare a legii. „Parteneriatul dintre Politia Romana, prin institutiile sale specializate si structurile private, a devenit o constanta”, a subliniat Daniel Biro, adaugand ca obiectivul principal al Directiei de Investigare a Criminalitatii Economice este asigurarea climatului de legalitate in mediul de afaceri, combaterea evaziunii fiscale, a contrabandei, coruptiei, contrafacerii de marfuri si infractiunilor privind asigurarea concurentialitatii si competitivitatii. Iar acest lucru se realizeaza prin utilizarea informatiilor primite din toate sursele, inclusiv din sesizarile transmise de mediul privat. „Unul dintre elementele esentiale pentru ca noi sa putem actiona este sa fim sesizati, iar sesizarea sa fie facuta in timp util”, a tinut el sa precizeze. Iata insa un studiu de caz elocvent privind modul in care mediul privat poate colabora cu Directia de Investigare a Criminalitatii Economice – IGPR.
Furt de cafea
09.05.2014 – O companie italiana solicita prin bursa de transport oferta pentru un transport pe ruta Praga/Cehia – Pistoia/Italia. SC Mony Cory Vivi SRL din Ratesti, judetul Arges, accepta sa efectueze transportul, iar marfa (cafea verde in valoare de 50.000 de dolari) este incarcata la Praga intr-un vehicul al societatii cu destinatia Pistoia, Italia.
09-19.05.2014 – Urmeaza o perioada de temporizare in care transportatorul invoca diverse motive pentru a justifica intarzierea prestarii serviciului. In realitate, marfa este transportata din Praga la Budapesta si apoi la Oradea si Timisoara, unde se incearca a fi comercializata fara documente justificative.
22.05.2014 – IGPR DICE este sesizata printr-o plangere cu privire la comiterea infractiunii de inselaciune in dauna SC Autotansporti Pozzoni Eniroco&C SRL Italia.
A fost deschis dosarul penal, iar Politia Romana a emis inclusiv cereri de cooperare internationala cu autoritatile din Cehia si Ungaria. Sesizarea a fost transmisa la IPJ Arges, care, sub coordonarea DICE IGPR, a reusit, in urma actiunilor intreprinse, recuperarea integrala a incarcaturii, care a fost depistata in apropiere de Schitu Golesti din zona Targoviste, unde escrocii gasisera o posibilitate de a comercializa marfa fara acte. In urma perchezitiilor, s-a constatat ca ei au mai facut astfel de inselaciuni. Interesant este ca escrocii foloseau un autovehicul pe care il cumparasera de la o firma din Brasov cu permisiunea de a-l inmatricula ulterior, context in care au incheiat contractul de vanzare-cumparare, dar nu au mai mers la Directia Regim Permise si Inmatriculari pentru a radia masina si a o inmatricula pe numele noului proprietar. Initial, acest lucru a indus politia in eroare, mai ales ca vehiculul in cauza apartinuse unei firme foarte serioase.
02.06.2014 – A fost inregistrata si plangerea SC Ros Production SRL Tecuci, de asemenea prejudiciata de SC Mony Cory Vivi SRL.
Rezultatele
In cadrul acestei actiuni organizate de IPJ Arges, sub coordonarea DICE IGPR, au fost efectuate 6 perchezitii domiciliare. Au fost identificati Corina Constantinescu si Ion Laurentiu Pruiu (retinuti 24 de ore) si ulterior arestati preventiv de catre Tribunalul Arges, iar Judecatoria Topoloveni a dispus arestarea preventiva in lipsa a inculpatului Nicolae Vivi Anghel (inselaciune, santaj si fals in inscrisuri sub semnatura privata). De asemenea, a fost instituit sechestru asigurator si au fost indisponibilizate doua autovehicule (ansamblul auto, autocamion, folosit la savarsirea faptelor si un autoturism Dacia Logan), in valoare totala de aproximativ 50.000 de euro. Prin rechizitoriul Parchetului de pe langa Judecatoria Topoloveni din data de 14.08.2014 s-a dispus trimiterea in judecata fata de 6 inculpati (5 persoane fizice si o persoana juridica), dosarul aflandu-se in prezent in stare de judecata pe rolul Judecatoriei Topoloveni.
Mihai Stoica, director marketing BursaTransport: „Numai impreuna cu utilizatorii BursaTransport putem asigura un mediu de tranzactionare mai sigur. Este foarte important ca, in momentul in care se confrunta cu tentative de frauda, sa ne sesizeze, atat pe noi, cat si Politia. Daca suntem sesizati din timp, putem actiona la timp.”
Daniel Biro, seful serviciului 1 din cadrul DICE – IGPR: „Le recomand agentilor economici sa obtina cat mai multe informatii despre firma cu care incheie un contract si despre persoana de contact. O alta recomandare este ca plata sa se faca prin banca; astfel, exista urme si poti gasi banii sau persoana. Este indicat sa se evite platile in numerar in astfel de situatii, mai ales cand sunt la distante apreciabile.”
Directia de Investigare a Criminalitatii Economice din cadrul IGPR poate fi contactata la adresa de e-mail economic@politiaromana.ro
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro