Transportul reprezintă un domeniu cheie în lupta împotriva COVID-19. Este esența tuturor declarațiilor făcute atât la nivel european, cât și național. Oprirea acestui sector ar genera probleme extrem de grave întregii societăți. Cu toate acestea, cărăușii, care au decis să rămână în linia întâi, atrag atenția asupra unor decizii care par a nu avea fundament legal, prin carantinarea obligatorie a unor șoferi care nu prezintă niciun fel de simptom de răceală.
Este problema asupra căreia ne-a atras atenția Alin Crețu, administrator al companiei AC Mobile și președinte al Asociației Transportatorilor de Marfă din Bucovina. „În acest moment, mă confrunt cu situația în care am 20 de autoutilitare de peste 2,4 t sechestrate, în condițiile în care șoferii sunt efectiv terorizați de autoritățile locale să nu iasă din casă timp de 14 zile, dacă vor să evite o amendă de 10.000 de lei, dublată de o nouă perioadă de carantină, plătită, de data aceasta, de șofer”, ne-a explicat Alin Crețu. Mai mult, unul dintre șoferi a fost escortat, din vama Nădlac, direct în carantină, fără a fi lăsat să ajungă măcar la descărcare. „După lungi discuții, ni s-a permis transbordarea mărfii într-un alt vehicul, dar acest lucru nu schimbă faptul că Ordonanța militară nr. 4 nu a fost respectată, oferindu-i-se șoferului posibilitatea de a opta pentru una din trei variante.”
Ordonanța militară 4 oferă 3 opțiuni
Iată prevederile Articolului 4 (1):
„Art.4 – (1) La intrarea în țară, pentru protejarea propriilor familii, conducătorii autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone optează pentru carantinare/izolare, dar nu mai mult de 14 zile, în perioada dintre curse, pentru una dintre următoarele modalități de protecție împotriva răspândirii COVID-19:
- a) carantinarea în spații puse la dispoziție de către angajator;
- b) izolarea la domiciliu împreună cu toate persoanele cu care locuiesc/se gospodăresc, sau singuri, în alt spațiu locativ disponibil;
- c) carantinarea la cerere, în spațiile puse la dispoziție de autoritățile administrației publice, cu suportarea cheltuielilor aferente carantinării.”
Premierul afirmă că perioada de izolare este între 2 curse
În completare, premierul Ludovic Orban, a precizat că șoferul nu va fi împiedicat să plece în cursă prin aceste prevederi, subliniind faptul că acesta are trei opțiuni pentru care le poate lua în calcul. În plus, perioada de izolare este determinată de momentul în care începe următoare cursă.
„În cuprinsul Ordonanței Militare, este o perioadă de maximum 14 zile, nu o perioadă de 14 zile. Șoferul, când se întoarce din cursă, poate să stea până pleacă din nou în cursă, o perioadă de timp cât este necesar până la plecarea în cursa următoare, indiferent că e vorba de 24 de ore, de 48 de ore sau de cât stă până la plecarea în cursă”, a declarat Ludovic Orban.
Premierul a subliniat, atunci, că Guvernul a acordat un tratament special transportului de marfă, pentru că acest sector este vital pentru funcționarea economiei, iar obiectivul este, atât cât este posibil, în condițiile date, ca economia să funcționeze.
Cine câștigă de pe urma derapajelor de la nivel local?!
Cu toate acestea, transportatorii acuză că, la nivelul autorităților locale, al DSP, deciziile par a fi luate arbitrar, fără a fi respectate hotărârile de la București.
Mai ales, într-o zonă precum Suceava, aflată, acum, în carantină, fluxul de mărfuri este extrem de important, Cu atât mai mult cu cât cărăușii sunt implicați inclusiv în transporturi caritabile.
„Atrag atenția asupra faptului că sistarea transportului, din cauza piedicilor puse la nivel local, poate genera mari derapaje în societate, mult mai mari decât cele generate, la nivelul sănătății, de pandemia de COVID-19”, a subliniat Alin Crețu.
Meda IORDAN