Deciziile instantei tulbura ATRIBUIREA

Mai multi operatori de transport din tara au dat in judecata Ministerul Transporturilor si Infrastructurii si Ministerul Administratiei si Internelor pentru suspendarea atribuirii programului de transport.

Printre nemultumirile operatorilor se numara imposibilitatea de a participa la atribuire in cazul in care au datorii la stat si depunctarea in cazul insolventei.

Cel mai avansat proces are loc la Curtea de Apel Pitesti, unde, in data de 17 decembrie, instanta a admis cererea reclamantilor (4 firme de transport) si a dispus suspendarea executarii Ordinului comun nr. 240/1614/01.11.2012 emis de MTI si MAI, pana la solutionarea fondului contestatiei.

Reprezentantii Ministerelor vor face, cel mai probabil, recurs.

Intrebarea pe care si-o pun majoritatea operatorilor de transport este daca atribuirea mai poate avea loc, mai ales ca rezultate asemanatoare ar putea aparea si la alte instante, existand procese pe rol si in Galati, Iasi, Alba si Bucuresti.

Surse din cadrul MTI ne-au precizat ca atribuirea va avea loc, indiferent de solutiile instantelor, care vor fi aplicate punctual doar operatorilor reclamanti. O posibilitate ar fi ca in cazul reclamantilor (si doar in cazul lor) sa fie utilizate vechile criterii de atribuire.

Oricum, reprezentantii autoritatilor considera ca vor castiga toate procesele intentate, avand ca obiect atribuirea.

Pe de alta parte, sunt si opinii care vorbesc despre o iminenta prelungire a actualului program de transport.

Bineinteles, schimbarea de ministru duce, asa cum era de asteptat, la o si mai mare prelungire a suspansului.

Radu BORCESCU

1 COMENTARIU

  1. Stimabile domn ,
    in primul rand consider ca ar fi util/necesar sa se stie odata pt. totdeauna ca :
    – Ordinele cu caracter normativ, instrucţiunile şi alte asemenea acte ale conducătorilor ministerelor şi ai celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi cele ale prefecţilor se emit pe baza şi în executarea legilor, a ordonanţelor, a hotărârilor Guvernului şi a legislaţiei comunitare.
    – Ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte se emit cu încadrarea în termenul stabilit şi cu indicarea expresă a temeiului legal.
    – Ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte vor fi elaborate respectându-se normele de tehnică legislativă prevăzute de Legea nr. 24/2000,republicată,
    Asadar ,
    1. orice act normativ trebuie sa indeplineasca anumite conditii calitative ( in speta L. 92/2007 si/sau OG.27/2011) , printre acestea numarandu-se previzibilitatea, ceea ce presupune ca acesta trebuie sa fie suficient de precis si clar pentru a putea fi aplicat/clarificat prin Ordin de ministru .
    2. dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, orice prevedere din dreptul national (inclusiv cele prevazute in Constitutie) trebuie sa dea prioritate regulilor de drept european.
    In acelasi sens, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat ca legea trebuie, intr-adevar, sa fie accesibila justitiabilului si previzibila in ceea ce priveste efectele sale. Pentru ca legea sa satisfaca cerinta de previzibilitate, ea trebuie sa precizeze cu suficienta claritate intinderea si modalitatile de exercitare a puterii de apreciere a autoritatilor in domeniul respectiv, tinand cont de scopul legitim urmarit, pentru a oferi persoanei o protectie adecvata impotriva arbitrariului .
    Pe de alta parte ,Legislatia europeana in vigoare. Regulamentul Consiliului European (CE) nr.1370 din 23 octombrie 2007, care se aplica pe tot cuprinsul Uniunii Europene, prevede la Articolul 8, alineatele 2 si 3, ca “(…) serviciile publice se atribuie pe baza unei proceduri competitive si echitabile ,

    In plus, Articolul 7, alineat 2 din cadrul aceluiasi regulament prevede ca in eventualitatea organizarii unei noi licitatii pentru atribuirea serviciului, “fiecare autoritate competenta ia masurile necesare pentru a se asigura ca, cu cel putin un an inainte de lansarea invitatiei de participare la procedura competitiva de atribuire (…) sunt publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene: numele si adresa autoritatii competente; tipul de atribuire vizat; serviciile si zonele potential vizate”

    In concluzie ,
    mai intai trebuie facuta Lege compatibila cu prev. UE si mai apoi atribuire SA MAI LASE ORDINELE DE MINISTRU DEOPARTE , ORDINE FACUTE PT. “BAIETII DESTEPTI” , CA ACESTE ORDINE BOLNAVE NE-AU SARACIT SI UMILIT DESTUL

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.