Deficitul bugetar s-a dublat, investițiile s-au prăbușit

Dezechilibrul dintre veniturile și cheltuielile bugetare s-a adâncit masiv în primele 8 luni față de aceeași perioadă a anului trecut, astfel că deficitul bugetar s-a dublat, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor Publice (MFP).

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Ca de obicei, MFP nu prezintă evoluția cheltuielilor pentru investiții, precizând doar suma. Potrivit analiștilor economici, avem însă un minus de 35% la investiții față de aceeași perioadă a anului trecut”.

Ministrul Finanțelor, Ionuț Mișa, spune numai că investițiile străine directe au scăzut cu 17,22% în primele șapte luni din acest an, comparativ cu perioada similară din 2016, la 2,369 miliarde euro, potrivit datelor Băncii Naționale a României (BNR).

La prima rectificare a Bugetului de stat, operată în 11 septembrie, Guvernul a tăiat aproape jumătate din întreg bugetul ministerului Transporturilor: peste 6,2 miliarde lei din 13,761 miliarde de lei.

 

Iată precizările MFP:

“Execuția bugetului general consolidat pe primele opt luni ale anului 2017 s-a încheiat cu un deficit de 6,5 miliarde lei, respectiv 0,78% din PIB, raportat la deficitul de 3,1 miliarde lei, respectiv 0,41% din PIB, consemnat în perioada similară din 2016.

În intervalul ianuarie-iulie 2017, deficitul s-a situat la 5,1 miliarde lei, adică 0,63% din PIB, comparativ cu 1,74 miliarde lei (0,23% din PIB) deficit înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut.

Veniturile bugetului general consolidat, în sumă de 160,4 miliarde lei, reprezentând 19,2% din PIB, au fost cu 8,9% mai mari, în termeni nominali, față de aceeași perioadă a anului precedent.

Potrivit MFP, s-au înregistrat creșteri față de anul trecut la încasările din contribuțiile sociale (+16,6%), din impozitul pe salarii și venit (+10,4%), din venituri nefiscale (+14,0%) și din venituri din capital (+13,4%).

În schimb, încasările din impozite și taxe pe proprietate au scăzut cu 6,4% față de perioada similară din 2016, scăderea fiind determinată, în principal, de eliminarea de la 1 ianuarie 2017 a impozitului pe construcții speciale.

De asemenea, încasările din alte impozite și taxe pe bunuri și servicii au crescut cu 66,3% față de aceeași perioadă a anului trecut, creșterea fiind determinată, în principal, de evoluția încasărilor aferente contribuției datorate pentru medicamente, precum și pentru contractele cost-volum/cost-volum-rezultat finanțate din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.

Mai puține încasări din TVA și accize

În ceea ce privește veniturile din TVA, acestea au înregistrat o scădere cu 1,7% față de primele opt luni ale anului 2016, pe fondul reducerii, începând cu 1 ianuarie 2016, a cotei standard de TVA de la 24% la 20%, măsură care s-a reflectat în încasări începând cu luna februarie 2016. Totodată, din februarie 2017, se reflectă în încasări și efectele reducerii cotei standard de TVA de la 20% la 19%.

Și încasările din accize au fost cu 5,2% mai mici comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, fiind influențate de reducerea nivelului acestora pentru unele produse energetice începând cu 1 ianuarie 2017.

Sumele de la Uniunea Europeană în contul plăților efectuate sunt în sumă de 7 miliarde lei.

Cheltuielile bugetului general consolidat, în sumă de 166,9 miliarde lei, acestea au crescut în termeni nominali cu 11,0% comparativ cu cele înregistrate în primele opt luni ale anului trecut.

Cheltuielile de personal au urcat cu 21,4% față de perioada similară a anului trecut, fiind determinate de majorările salariale acordate în a doua parte a lui 2016, respectiv aplicarea, începând cu luna august 2016, a prevederilor OUG nr. 20/2016 pentru modificarea și completarea OUG nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016 și completarea unor acte, precum și de creșterile salariale acordate în 2017, respectiv creșterea cu 15% a salariilor din sănătate și din educație de la 1 ianuarie 2017, a personalului plătit din fonduri publice din instituțiile și autoritățile publice ale administrației publice locale, care beneficiază de majorarea cu 20% începând cu 1 februarie 2017, majorarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată de la 1.250 lei la 1.450 lei din 1 februarie 2017, majorarea cu 50% a salariului brut și a sporurilor pentru personalul din instituțiile publice de spectacole sau concerte începând cu 1 februarie 2017, precum și aplicarea, începând cu 1 iulie 2017, a prevederilor din Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Cheltuielile cu bunuri și servicii au crescut cu 4,1% față de aceeași perioadă a anului precedent, creștere mai mare înregistrându-se la Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate, de 6,5%.

Subvențiile sunt în creștere cu 4,6% față de aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce dobânzile sunt mai mici cu 5,9% față de aceeași perioadă a anului precedent.

Cheltuielile cu asistența socială au crescut raportat la anul precedent cu 11,3%, fiind influențate, în principal, de majorarea cu 5,25% a punctului de pensie de la 1 ianuarie 2017, ajungând la 917,5 lei, și cu 9% de la 1 iulie 2017 a punctului de pensie, ajungând la 1.000 lei.

Și alte măsuri aprobate în timpul anului 2016 au contribuit la sporirea cheltuielilor sociale, cum sunt:

  • creșterea numărului de beneficiari de ajutor social prin excluderea alocației de stat pentru copii din veniturile familiei la stabilirea ajutorului social (VMG);
  • creșterea indemnizației acordate adultului cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului social debutant cu studii medii din unitățile de asistență socială din sectorul bugetar, altele decât cele cu paturi, și majorarea numărului de persoane încadrate în diverse tipuri de handicap;
  • majorarea și modificarea modalității de stabilire a indemnizației lunare pentru creșterea copilului și stimulentul de inserție;
  • pensii de serviciu pentru grefieri, personal aeronautic, funcționari publici parlamentari, auditori ai Curții de Conturi.

Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și pe cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost de 10,5 miliarde lei, respectiv 1,3% din PIB”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.