DP World – 20 de ani în România. Noi investiții în Portul Constanța

 
În Portul Constanța au fost inaugurate în 15 mai, în cadrul evenimentului „DP World – 20 de ani de eficienţă şi inovaţie în România”, noul terminal RO-RO (Roll on-Roll off) și o nouă platformă pentru mărfuri agabaritice.
 
Potrivit ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, cele două investiții vor contribui la consolidarea importanței strategice la Marea Neagră a Portului Constanța.
 
„Sunt proiecte realizate în baza unui parteneriat încheiat între autoritățile române și cele din Emiratele Arabe Unite, parteneriat pe care dorim să îl continuăm și pentru alte obiective importante de infrastructură mare”, a spus ministrul
 
La eveniment a fost prezent și premierul Marcel Ciolacu, în opinia căruia „transformarea Portului Constanţa în principalul hub logistic la Marea Neagră este un obiectiv esenţial pentru creşterea rezilienţei regionale şi cu relevanţă sporită în momentul lansării procesului de reconstrucţie a Ucrainei”.
 
 
„Aceste noi terminale vor genera un plus anual de un milion de tone de marfă. Asta înseamnă miliarde în plus care vor alimenta conturile companiilor ce operează aici, venituri care vor stimula creşterea economică a României. (…) Acest eveniment marchează şi cei 20 de ani de prezenţă a companiei emirateze DP World în România. Sunt 20 de ani care au însemnat proiecte majore, cum este şi acesta, cu efecte de multiplicare în economie, care au creat numeroase locuri de muncă. Sunt 20 de ani şi investiţii de peste 200 de milioane de euro care au adăugat o nouă dimensiune pieţei noastre de logistică. Practic, aţi dat startul apariţiei în România a unor facilităţi moderne şi a aparaturii de ultimă generaţie. Este un moment special de bilanţ, dar şi o ocazie de a privi spre viitor. Sunt convins că noile proiecte vor aduce beneficii de substanţă economiilor noastre şi vor facilita interconectivitatea la nivel european şi internaţional”, a adăugat prim-ministrul.

Reprezentanții DP World au anunțat trei noi locații majore ce vor consolida poziția țării noastre drept centru-cheie al comerțului european.

Constanța, cel mai mare port de containere de la Marea Neagră, găzduiește acum două noi facilități în urma unei investiții de 65 milioane de euro: un terminal cargo de 5 hectare pentru mărfuri grele, voluminoase și complexe și un nou terminal „roll-on, roll-off” (RO-RO) care va gestiona până la 80.000 de vehicule pe an în perioadele de vârf.
 
Încă 50 de milioane de euro vor fi investite într-o nouă platformă multi-transport în Constanța, care se va deschide în 2025.
 
A treia unitate nou lansată a DP World se află la Aiud, în inima industrială a României, care acum găzduiește un nou hub logistic intermodal de 8 hectare ce leagă transportul rutier cu cel feroviar, în urma unei investiții de 21 de milioane de euro.
 
Noile facilități vor îmbunătăți conectivitatea dintre serviciile existente de transport maritim, feroviar, pe barje și rutier ale DP World în toată România și vor îmbunătăți circulația mărfurilor între Europa continentală și Marea Neagră, Marea Nordului și Marea Adriatică. DP World a investit peste 250 de milioane de euro în România, începând din 2004, suma incluzând și granturi din partea Uniunii Europene. 
 
DP World, investiții de peste 130 milioane de euro în România
 
DP World stimulează comerțul european prin investiții de peste 130 milioane de euro în România, prima ţară europeană în care această companie s-a extins. În cei 20 de ani, DP World și-a majorat considerabil operațiunile, contribuind la creșterea impresionantă a portului, iar România s-a dezvoltat rapid și este acum a doua economie ca mărime a Europei de Est, după Polonia.
 
DP World anticipează că cele mai recente investiții vor permite și vor încuraja marile companii să își mute sau să își extindă unitățile de producție din regiune. Conceptele de nearshoring și reshoring au devenit din ce în ce mai răspândite în Europa, în ultimii ani, pe măsură ce tensiunile geopolitice s-au intensificat.
 
Un exemplu de nearshoring și reshoring poate fi văzut în industria automotive, care a crescut rapid în ultimii ani în regiune și este de așteptat să crească în continuare. Piața automotive reprezintă deja 13% din PIB-ul României, Mercedes-Benz, Dacia, deținută de Renault, și Ford operând deja unități de producție locale. De asemenea, companiile din industria auto investesc din ce în ce mai mult în țările din vecinătate, precum Ungaria, Polonia și Turcia. Acest aspect face ca lanțurile de aprovizionare robuste și infrastructura logistică, așa cum este cazul terminalului RO-RO, să devină din ce în ce mai esențiale nu doar pentru România, ci și pentru regiune.
Rashid Abdulla

Rashid Abdulla, CEO și managing director, DP World Europe, care și-a început cariera în poziția de manager al DP World România, în 2004, a declarat: „România este o economie dinamică și bine poziționată pentru a beneficia de creșterea sectorului nearshoring și a producției. DP World așteaptă cu nerăbdare să își consolideze prezența pe plan local și să implementeze noile investiții pentru a sprijini România, deoarece aceasta joacă un rol tot mai important în comerțul și creșterea economică din regiune”.

Cosmin Cârstea

Cosmin Cârstea, CEO DP World România, a afirmat, de asemenea: „Cele mai recente investiții ale DP World în România vor crește fluxurile de marfă din țară cu aproximativ două milioane de tone pe an. Credem că, prin această investiție, DP World Constanța își va consolida semnificativ poziția de unul dintre cele mai importante hub-uri de containere și RO-RO din Europa Centrală și de Est, asigurând cea mai mare parte a comerțului UE cu Turcia și Asia Centrală. Pentru a ajuta acest lucru, intenționăm să deschidem și un centru de excelență pentru servicii în Balcani, facilitând comerțul pentru țările din jurul României”.

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, a adăugat: „Guvernul României salută cea mai recentă investiție a DP World în infrastructura logistică a României. DP World este un partener puternic al României, de douăzeci de ani. Portul Constanța a deschis România către noi piețe și oportunități comerciale, a oferit locuri de muncă stabile și calificate și a catalizat dezvoltarea unei serii de business-uri adiacente”.

Noile facilități ale DP World din România sunt cele mai recente dintr-o serie de noi investiții în toată Europa, deoarece compania urmărește să își dezvolte capacitățile adresate clienților care caută soluții mai rapide și mai rezistente pentru lanțul de aprovizionare. Alte investiții realizate în Europa în ultimii ani au inclus programe de extindere a porturilor în șase dintre cele 11 terminale majore de pe continent, inclusiv la Anvers (Belgia), Novi Sad (Serbia) și London Gateway (Marea Britanie).

De asemenea, DP World se bazează pe activele sale și pe expertiza substanțială pentru a oferi o soluție de lanț de aprovizionare end-to-end, oferind partenerilor săi, dar și clienților acestora, soluții integrate, durabile și rezistente.

Despre DP World în România 

  • Creștere: DP World în România și-a crescut volumele de containere de cinci ori în primii patru ani de funcționare, ceea ce a condus la venituri fiscale substanțiale pentru autoritățile române.
  • Conectivitate: DP World operează servicii de transport maritim, feroviar, rutier și fluvial în România printr-o rețea care se întinde de la portul Constanța de la Marea Neagră până la granița de Vest.
  • Forță de muncă: În 2004, DP World avea 220 de angajați la Constanța, dintre care 40% sunt încă în companie. Odată cu adăugarea de cca. 100 locuri de muncă create de noile facilități, numărul de angajați ai DP World România va crește la cca. 700 în 2024.
  • Planuri de viitor: DP World își menține angajamentul de a-și extinde infrastructura logistică în toată România și explorează crearea unei rețele de terminale multimodale, oferind o multitudine de servicii logistice importatorilor și exportatorilor din regiune. De exemplu, în 2025, DP World va deschide și o nouă platformă multimodală la Constanța, care va conecta perfect modurile de transport maritime, fluviale, feroviare și rutiere și va include și un nou depozit.

Parcursul DP World în România 

  • 2004 – Operarea primei nave DP World la Constanța. DP World operează o cotă de 322.000 mp a portului. Portul Constanța, în ansamblu, gestionează aproximativ 250.000 de TEU anual
  • 2008 – DP World atinge un volum record – aprox. 1,2 milioane de TEU la Constanța
  • 2019 – Prelungirea contractului de concesiune a terminalului cu încă 30 de ani
  • 2020 – Diversificarea operațiunilor, începerea investițiilor; crearea noii entități DP World Logistics România.
  • 2024 – Inaugurarea terminalului RO-RO, deschiderea terminalului de marfă cargo, începerea lucrărilor la încă 12 hectare de platformă pentru activități logistice în Portul Constanța, deschiderea terminalului multimodal din Aiud. Operațiunile DP World la Constanța cresc la cca. 810.000 mp.

Despre operațiunile DP World în Constanța 

  • Investiții: DP World a investit în România peste 250 de milioane de euro, începând din 2004, sumă incluzând și granturi din partea Uniunii Europene, dintre care un procent important destinat operațiunilor din Constanța.
  • Volume: DP World operează anual cca. 700.0000 TEU anual în portul Constanța. 
  • Conectivitate: Terminalul Constanța este situat la 35 km de Aeroportul Mihail Kogălniceanu, la 40 km de granița cu Bulgaria și la 150 km de portul Varna.
  • Securitate: Un nou scaner drive-through de ultimă generație va fi instalat la port în 2024. Odată operațional, va scana până la 70 de unități pe oră; un salt major de la capacitatea actuală a scanerului autorităţii publice de cca. 4 unități pe oră.
  • Impact local: Odată cu sosirea DP World în Constanța, terminalul a oferit beneficii importante afacerilor locale, facilitând conexiuni pe care nu le aveau anterior cu restul lumii, inclusiv cele intercontinentale directe cu Asia și Orientul Mijlociu.
  • Planuri de viitor: DP World Constanța se va dezvolta în cel mai important hub de containere și RO-RO din Europa Centrală și de Est, asigurând cea mai mare parte a comerțului UE cu Turcia și Asia Centrală. Mărfurile care vor veni pe mare vor fi operate într-un terminal neutru dpdv al amprentei de carbon și transportate în continuare pe uscat, folosind, în principal, trenuri și șlepuri, cu un impact total minim asupra mediului.

Despre operațiunile DP World în Aiud 

  • Investițiile din 2024: DP World a investit 21 milioane € pentru a construi noul terminal multimodal din Aiud.
  • Conectivitate: Terminalul va avea acces direct la autostrada A10 și va avea propria infrastructură feroviară pe rețeaua electrificată a României, care se conectează direct la noduri importante din Europa.
  • Operațiuni logistice: Terminalul intermodal va oferi încărcare/descărcare, decapare/umplutură, spații de birouri și o capacitate de stocare statică de 3.000 TEU, generând 30 de oportunități directe de angajare pentru forța de muncă locală în următorii cinci ani.
  • Impact local: Terminalul multimodal Aiud de ultimă generație, cu o suprafață de 82.000 mp, va lega o zonă ce contribuie cu 50% din PIB-ul industrial al României direct cu conexiuni feroviare din Europa și până în China, oferind exportatorilor și importatorilor regionali acces direct și rapid la principalele noduri de transport în toată Europa și nu numai.

Inițiative de sustenabilitate ale DP World în România 

DP World a implementat următoarele inițiative de sustenabilitate în operațiunile sale din România:

  • Și-a reînnoit flota de camioane, reducând emisiile de CO2 cu 24%, în comparație cu vechea flotă.
  • Înlocuirea mașinilor diesel utilizate pentru deplasarea personalului în interiorul terminalului cu mașini electrice (emisii de CO2 reduse cu 82% față de vehiculele anterioare).
  • Modernizarea a nouă macarale RTG (Rubber Tired Gantry) prin înlocuirea generatoarelor vechi cu un tip de generator de ultimă generație (reducere cu 6% a emisiilor absolute de CO2 comparativ cu generatoarele anterioare).
  • Barje folosite pentru transferul containerelor din Balta Mare a Brăilei (80%), în detrimentul transportului rutier (reducere cu 55% a emisiilor de carbon față de transportul pe camioane).
  • Planurile de viitor vizează concentrarea pe o serie întreagă de acțiuni care au drept scop creșterea durabilității prin:
    • Utilizarea combustibilului biodiesel (HVO) în locul celui utilizat în prezent (motorină), reducând consumul de apă cu 1%.
    • Achiziționarea de echipamente care au un consum redus de apă.
    • Instalarea de panouri fotovoltaice în 2024 cu scopul de a genera electricitate 100% verde pentru alimentarea clădirilor din interiorul terminalului.
    • Creșterea procentului de energie electrică din surse regenerabile cu 2% față de 2022.
    • Creșterea cantității de deșeuri recuperate cu 4% față de 2021 și implementarea proceselor de staționare la rece pentru navele aflate în port (conectarea acestora la rețeaua de energie pentru a economisi combustibil și a reduce amprenta de carbon).

Date și perspective privind reshoringul și nearshoringul european

În ultimii ani, marile afaceri și-au relocat sau extins unitățile de producție în România și regiunea înconjurătoare, într-o trecere la nearshoring și reshoring în Europa, în fața tensiunilor geopolitice în creștere.

  • Investițiile străine directe (ISD) în fabrici din locații nearshoring din apropierea Europei de Vest au crescut între 2022 și 2023 cu peste 82 de miliarde de dolari pentru proiecte de producție în 15 destinații de nearshoring din Europa Centrală și de Est și Africa de Nord.
  • Țările din Europa de Est sunt considerate cea mai comună opțiune pentru nearshoring. 57% dintre companiile din studiul Inverto Nearhsoring din 2023 au declarat că își aprovizionează deja bunuri din regiune, în timp ce 32% intenționează să își mute activitățile în Europa de Est în următorii ani. În schimb, doar 9% dintre companii plănuiesc să se mute în Europa de Vest.
  • Producătorii din întreaga lume își măresc prezența în Europa, achizițiile și închirierile de spații industriale crescând cu 29% (la 9,6 milioane mp de spațiu industrial) în 2022, ca urmare a preocupărilor legate de geopolitică și rezistența lanțului de aprovizionare.

Date și perspective asupra sectorului auto european

Producția de automobile a crescut, de asemenea, în regiune, în special în Ungaria, Polonia și Turcia:

  • Turcia: Producția de automobile din Turcia s-a majorat cu 3% în primul trimestru al anului 2024, totalizând 377.070 de unități, în creștere cu 7% față de anul trecut. Piața totală de automobile din Turcia a crescut cu 24% în primul trimestru, ajungând la 307.461 de unități, cu un avans semnificativ observat în segmentul de automobile, mai mare cu 33%. În plus, în 2023, Renault a anunțat că va investi 400 de milioane de euro (430,92 milioane de dolari) până în 2027, pentru a realiza patru modele noi în locația sa din nord-vestul Turciei, provincia Bursa, în colaborare cu grupul OYAK din Turcia, inclusiv un nou SUV Duster la preț redus.
  • Ungaria: Sectorul auto din Ungaria reprezintă aproximativ un sfert din industria locală de producție și însumează 150.000 de angajați. În ultimul an, producătorii chinezi de baterii (EV) au anunțat investiții în valoare de peste 10,9 miliarde de dolari în fabrici din Ungaria. BYD, Eve Energy, Huayou Cobalt și Ningbo Zhenyu Technology sunt câteva dintre numele care au lansat noi proiecte EV în Ungaria.
  • Polonia: Potrivit unui raport al PZPM și KPMG în Polonia, producția de automobile în 2023 a fost cu 26,7% mai mare decât în 2022. În 2022, Mercedes-Benz a anunțat investiții de peste 1 miliard de euro (1,05 miliarde de dolari) pentru construirea primei fabrici de autoutilitare electrice în Jawor, Polonia.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.