Prin noul sistem e-Sigiliu, unele firme de transport, considerate cu risc fiscal, vor fi supravegheate prin GPS de stat.
Precizările USER:
Legea nr. 296 din 26 octombrie 2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung prevede introducerea unui nou sistem, denumit RO e-Sigiliu.
„Este un nou tip de instrument de administrare fiscală, în sensul în care se dorește montarea unor dispozitive pe mijloacele de transport care să asigure trasabilitatea unor anumite bunuri”, a explicat, pentru HotNews, Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali.
În esență, acest lucru se suprapune cu multe elemente care aparțin deja e-Transport, însă va fi țintit, din ce înțelegem din lege.
Ordinul de aplicare trebuie să-l emită ANAF, împreună cu Autoritatea Vamală, până la 26 decembrie 2023.
„Aplicarea sigiliilor inteligente și monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri pe teritoriul național se realizează de către Agenția Națională de Administrare Fiscală și Autoritatea Vamală Română în baza unei analize de risc. Procedura privind stabilirea criteriilor de risc care stau la baza analizei, aplicarea sigiliilor inteligente și monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri se stabilesc prin ordin comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române, elaborat în termen de 60 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României”, este detaliat în act.
„Presupune, de fapt achiziția, cel mai probabil a unor dispozitive GPS mobile, care vor fi montate pe mijloacele de transport, cu o aplicație de urmărire, probabil un Google Maps sau ceva similar, o aplicație de hărți pe care să se vadă de fapt că traseul respectiv este respectat sau să se știe în fiecare moment unde este acel mijloc de transport cu acele bunuri”, a mai spus Dan Manolescu.
Autoritățile vor folosi acest sistem doar pentru companiile care, în urma analizei de risc, se consideră că trebuie să fie supuse unei astfel de supravegheri.
„Deci, practic, vom avea, cum am avut la e-Transport, o serie de produse de risc. Aici o să avem o serie de produse de risc și de firme cu risc care vor fi incluse în acest sistem de supraveghere. RO e-Transport probabil va fi generalizat și va viza toți operatorii economici”, a explicat președintele Camerei Consultanților Fiscali.
Diferența majoră între cele două sisteme este că e-Sigiliu va monitoriza deplasarea bunurilor pe căile rutiere și posibilele puncte de „deturnare” – de exemplu, bunurile care, în aparență, ar trebui doar să tranziteze România, dar care, în realitate, sunt vândute „la negru” în România. e-Transport vizează doar transporturile de bunuri riscante din punct de vedere fiscal. Totodată, în cazul e-Transport, responsabilitatea cade, de obicei, pe furnizor sau pe client, în timp ce, în cazul e-Sigiliu, responsabilitatea o să cadă numai pe șoferii transportatorilor.
„Înțelegem că se dorește o urmărire minut de minut a transportului de bunuri de mare risc și al operatorilor care sunt considerați cu un mare risc”, a adăugat Manolescu.
Atunci când se aplică sigilii, șoferii vehiculelor de transport vor avea responsabilitatea de a asigura integritatea lor. În caz contrar, aceștia vor risca amenzi drastice – între 20.000 și 50.000 de lei.