Pandemia de coronavirus continuă să afecteze puternic lanțul de aprovizionare la nivel mondial, în special pentru importatorii care se bazează foarte mult pe produsele de fabricație chineză, potrivit Freightos.com, care a publicat o analiză privind impactul acestui fenomen asupra economiei globale. Dar China repornește, încet, motoarele.
În urma rapoartelor de săptămâna trecută, potrivit cărora producția în fabricile chinezești revine aproape de capacitatea maximă, au existat multe alte indicii, în această săptămână, că economia chineză a revenit la viață. Chiar și orașul Wuhan a dat primele semne de întoarcere la normal.
Un semnal interesant este vârful atins în tarifele de transport aerian de marfă intra-Asia, care indică faptul că în fabricile din China sunt aduse componentele de care au nevoie pentru refacerea producției restante de comenzi.
Cu traficul de pasageri și cargo încă sever limitat, tarifele de transport aerian de marfă din China în Europa și America de Nord au început să urce.
Tarifele de transport maritim din China au rămas, în mare parte, neschimbate, în această săptămână, cu 1.323 de dolari pentru containere transpacifice de 40′ cu destinația coasta de vest a SUA, tarif care se menține cu 7% mai mic decât cel înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut. Dar pe măsură ce producția se reia, devine tot mai probabilă o creștere a prețurilor – iar operatorii de transport se pregătesc pentru această revenire. Un bun indicator este scăderea bruscă a „curselor albe”.
Transportatorii iau, de asemenea, măsuri pentru a se asigura că au containere goale disponibile acolo unde este nevoie de ele. Deși tarifele de retur pentru SUA-China au fost stabile, indexul tarifelor de transport marfă pentru Europa de Nord-Asia a crescut cu 48% în ultimele două săptămâni, exportatorii concurând pentru a obține loc pentru mărfurile lor, pe un număr limitat de nave.
Aceste evoluții arată că transportatorii se pregătesc pentru o revenire a cererii în viitorul apropiat, cu o posibilă creștere la sfârșitul lunii aprilie, când comenzile întârziate pentru vară s-ar putea suprapune cu vârfurile generate de începerea școlilor.
Dar, pe măsură ce coronavirusul se răspândește și în alte țări, inclusiv în SUA, cu interdicțiile de rigoare în transporturi și închideri de granițe, cu siguranță că se vor produce noi perturbări. Iar industria are nu numai îngrijorări cu privire la livrarea de bunuri care provin din China, dar și în legătură cu posibilele scăderi ale cererii pentru aceste produse, în țările care abia acum se confruntă cu epidemia. (Eytan Buchman, OCP, Freightos)