Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, le dă asigurări operatorilor privați din transportul de persoane că vor avea loc pe piață după intrarea STB – fostă RATB – pe traseele din București – Ilfov.
Gabriela Firea a declarat în 30 octombrie, la începutul ședinței Consiliului General al Municipiului București (CGMB) că Primăria Capitalei nu vrea să interzică activitatea operatorilor privaţi de transport din judeţul Ilfov, dar aceştia trebuie să înţeleagă că trebuie să crească calitatea condiţiilor oferite călătorilor.
Primarul Capitalei a arătat că Societatea de Transport Bucureşti, fostă RATB, va intra pe traseele București – Ilfov, dar “nu le a acoperi pe toate, cum fals s-a vehiculat; va acoperi o parte, restul de piață va fi acoperit de transportatorii privați”.
“Au fost răspândite informaţii false că Primăria Capitalei ar dori să interzică operatorilor privaţi de transport din Ilfov să activeze şi că s-ar dori ca doar STB atât pe raza municipiului Bucureşti, cât şi pe Ilfov. Este fals. Prin înfiinţarea Asociaţiei de Dezvoltare Intra-Comunitară Bucureşti Ilfov, care face parte din PMB şi fac parte toate cele 40 de unităţi administrativ teritoriale din Ilfov, împreună luăm decizii pentru îmbunătăţirea traficului în zona metropolitană. STB, în măsura în care vom recepţiona toate autobuzele cumpărate, cele 400, va fi o etapizare prin care şi în Ilfov să intre autobuze de la STB, dar nu cu riscul ca prin Bucureşti să se circule şi mai greu. STB are deja un serviciu delegat, va intra pe anumite trasee, iar restul de piaţă va fi acoperită de operatori de transport privaţi”, a completat Firea.
Edilul a spus că traseele nu vor fi doar din Ilfov, aşa cum operează acum operatorii de transport privaţi, ci şi în Bucureşti. “Nu dorim ca operatorii privaţi de transport să intre în faliment, dar şi ei trebuie să înţeleagă că crească condiţiile şi calitatea oferită cetăţenilor astfel încât călătorii din Bucureşti şi din Ilfov să nu poată să facă o diferenţă în sensul rău al cuvântului între transportul oferit de STB şi de ceilalţi operatori privaţi de transport. Trebuie să fie practic aceeaşi calitate. Iar toate aceste criterii şi condiţii cu siguranţă se vor regăsi în caietele de sarcini”, a mai spus primarul.
COTAR a anunțat suspendarea curselor de persoane între București și localitățile din Ilfov, începând din 31 octombrie, “din cauza faptului că nu mai există nicio autoritate care să reglementeze această piață”.
Transportul public de persoane București – Ilfov va fi suspendat
Iată precizările COTAR:
“Ministrul Transporturilor, Lucian Șova a decis soarta a peste 100.000 de români care folosesc în fiecare zi autobuzele și microbuzele între București și localitățile din Ilfov. În ultimii ani, firmele care operează curse între București și Ilfov au investit peste 20 milioane euro în 170 de autobuze urbane care stau în garaj și pentru care se plătește leasing fără să circule pe vreun traseu.
Au trecut șase luni de la desființarea, de către ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a Autorității Metropolitane de Transport. Astfel, atribuțiile în privința serviicilor de transport persoane București-Ilfov s-au transferat în subordinea Primarie Capitalei, respectiv la Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public. În prezent, nu există nicio procedură de atribuire pe traseele care fac legătura între Bucureşti şi localităţile judeţului Ilfov.
Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov nu a luat nicio decizie privind atribuirea licențelor de transport. Specialiștii acestei asociații, odată cu preluarea regelementării acestui serviciu, aveau obligația să prezinte strategia privind atribuirea licențelor, un studiu de fundamantare, astfel încât operatorii de transport să își pregatească din timp investițiile în flotele auto. Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov nu a luat nicio decizie în privința reglementărilor transportului public de persoane între București și Ilfov și nici nu a rezolvat problema emiterilor de licențe pentru acestea.
Ordonanța emisă de Ministrul Lucian Șova nu este în favoarea cetățenilor. Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov, care a preluat atribuțiile, nu este competentă să gestioneze acest domeniu. Mai mult, autoritățile nu respectă deciziile justiției, hotărârea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie din 2017, prin care s-a dispus reluarea atribuirii pe traseele care fac legătura între Bucureşti şi localităţile judeţului Ilfov, şi nici sentinţa din 2018 a Tribunalului Bucureşti prin care s-a dispus reluarea atribuirii pe traseele ce fac legătura între Capitală şi localităţile din Ilfov.
“Refuzul autorităților de a derula o procedură transparentă de atribuire a traseelor și licențelor pe rutele de transport între București și Ilfov ascunde sub preș un abuz ce va urma începând cu 1 ianuarie 2019. Credem că se urmărește interesul societăților de transport nou înființate și finanțate de bugetele locale ale primăriilor din orașele resedință de județ. Transportatorii nu au primit niciun leu pentru achiziția de autobuze, suportă integral achiziția de mijloace de transport. Se încalcă principiul liberei concurențe privind condițiile de acces la piața transportului de persoane”, a declarat Dan Leasă, prim-vicepreședinte COTAR – filiala Ilfov.
În speranța că statul român ține cont de cele expuse mai sus, transportatorii cer armonizarea legislației naționale cu cea europeană, precum și înnoirea parcului auto într-un mediu concurențial, în condiții egale de acces la piața transportului de persoane București-Ilfov”.